(H) Strikkesinen,
Tusind tak for links - det med gravsten må jeg altså lige ind og kigge lidt på. ((O))
Måske skulle jeg engang i fremtiden tage billeder af nogle af gravene på Ågerup Kirkegaard, så andre kan søge dér også .....
(k)
Her er 2 af mine forfædre.
Peter Christoffer Rehling Q(u)vistgaard var ham, der faldt i Slaget ved Køge Bugt i 1807. Han var min tiptipoldefar.
http://www.smidths.dk/gruppe6/10487.htm
Og Marie Rehling Q(u)vistgaard hed Mary!! Det har vi altid kaldt hende i vores familie og hun var min oldemor.
Jeg har fuldt med i jeres søgen af familiemedlemer, og det lyder meget spænde, jeg kommer aldrig selv igang da det vil blive alt for omfattene ( jeg har 5 halvsøskene, og der er en af dem jeg ikke ved hvad hedder og en af dem måtte vi som børn ikke snakke om, for hun var fra et meget kristen hjem og ingen måtte vide at hun ikke var "ægte" hun viste det ikke selv som barn ) så der skal vist være 48 timer i døgnet før jeg for tid til det.
Men jeg vil ønske jer alle forsat held med jeres søgen.((O))
gad vide om jeg skulle være den søde veninde som måske kunne køre til Kværkeby ( jeg har talt med Strikketøsen i tlf om det hehehe) selvfølgelig kan jeg køre jeg syntes jo også selv at slægtsforskning er yderst spændende - vi har faktisk aftalt at Strikketøsen skal kombinere besøget i Kværkeby med besøg på arkivet i Ringsted - det bliver spændende om hun finder noget der.(xyk)
knus Minniesmor*306
Det er meget spændende alt det I finder ud af om jeres slægt.
Men jeg forstår ikke hvor I finder ud af alt det. Jeg kan kun finde ud af at kigge i kirkebøgerne og der står da ikke andet end hvornår de er født og konfirmeret osv.
Hvordan finder man ud af andet? er der andre steder man kan søge på nettet?
Jubiiii ! Ja - det bliver bare (qwe og alletiders at vi er sammen om det.
Tak for tilbuddet, minniesmor (z)
Vi har dog aftalt, at det først bliver, når jeg har fået sendt Sheilas gave afsted på mandag. Den skulle nødig blive forsinket *120*.
Og med det link til gravstene, som Strikkesinen var så sød at lægge ind, fór jeg vild i at lede efter dette og hint ... og det må jeg altså ikke bruge tid på lige nu!
Tak for de øvrige indlæg herinde.
Det er utroligt så meget hjælp, jeg har fået fra de forskellige links herinde. En specielt tak til JanJac og Strikkesinen.
Og jeg påtænker faktisk nu at deltage i et kursus om slægtsforskning om ikke det kommende efterår, så i hvert fald næste sæson.
((O))
(H) jettefb,
Jeg er sikker på, at Strikkesinen og JanJac er bedre til at give dig råd om det her, end jeg er, men fra kirkebøgerne er der jo også oplysninger - ved fødsler -
om hvem forældrene er og således bevæger man sig jo bagud i tid. Man kan udover fødslen og konfirmationen - bl.a. ved hjælp af Folketællingerne -
de findes også inde på linket:
www.arkivalieronline.dk
finde ud af, om hvorhen ens aner er flyttet. I kirkebøgerne finder du også deres evt. søskende, ægteskaber osv.
Så kan du kigge i gamle fotoalbum og er der nogle ældre i familien er det om at begynde at spørge dem om alt det "gamle".
Hvem er hvem på billeder, hvor boede de osv. - Skriv det endelig ned!
Der er linket, som Strikkesinen har lagt ind nogle indlæg tilbage om:
www.dk-gravsten.dk/forside.php
Der har jeg netop fundet billede af mine farforældres gravsten på Herlev kirkegaard. Min far mente, at den var blevet sløjfet, men det tror jeg nu ikke på.
Under alle omstændigheder har jeg nu billedet liggende af begge gravsten - idet min faster og hendes mand også ligger begravet dér.
Nu har jeg så kigget på de forskellige steder og bl.a. Kværkeby kirkegaard er ikke kortlagt endnu.
Så det er faktisk dét, som minniesmor og jeg skal ud og forsøge på .... .....
Sådan at jeg kan blive (lidt) klogere på min slægt og sådan at andre rundt om i landet - eller verden - også kan søge efter aner på denne kirkegaard.
Faktisk søges der frivillige mange steder i landet til at gå rundt på deres lokale kirkegaard og fotografere gravstenene, da disse mange steder bliver sløjfet lidt efter lidt.
Ingen gravsteder med dødsfald for under 10 år siden vises nogen steder.
(k)
Tak for svar Strikketøsen. Det lyder altså rigtigt spændende.
Og som jeg tidligere har skrevet kunne jeg godt tænke mig at gå på et kursus i slægtsforskning. Og i dag har vi så lige fået et hæfte med forskellige kurser. Men desværre var der ikke noget kursus i slægtsforskning.
Jeg kunne nemlig godt tænke mig at finde ud af Fabriciusslægten. Det er min morfars side. Og de fleste jeg kan finde stammer fra langeland. Men min morfar var fra vestjylland.
Så jeg må finde ud af at (wqæ*141*
Hej igen Strikketøsen
Ih hvor kan jeg altså godt huske hvordan det var da jeg selv opdagede slægtsforskning, det er bare så spændende.
Selv har jeg ikke gået til slægtsforskning, men fik enorm stor hjælp fra en anden slægtsforsker.
Jeg købte også nogle bøger, som jeg har brugt ind i mellem, du må meget gerne låne dem på ubestemt tid
de hedder
Slægtsforskerens ABC, af Jørgen Green, ham har jeg fået utrolig stor hjælpe af privat
den anden hedder
Find din slægt og gør den levende - rigtig god bog også
Så har det interesse så send mig en PB med din adresse
Til alle Jer der slægtsforsker
Hvis I får problemer med at komme videre, eller finde rundt i diverse præsters gnidrede håndskrifter, så hjælper jeg Jer gerne.
Gør ikke selv mere i min slægt, da jeg nu har forsket i omkring 10 år, og kørt lidt "træt", men syntes stadig det er sjovt at kunne hjælpe andre.
Så sig endelig til, men vær lidt tålmodige da jeg jo også skal passe mit arbejde *120* og det kan godt tage laaaaang tid at finde det man leder efter