Tovholderne har vedtaget at halstørklæderne skal have målet
20 cm brede og 150 cm lange.
Da vi kun kan bruge halstørklæder til voksne, børn må ikke have halstørklæder på i offentlig regesi pga. kvælingsfaren på legepladser.
Printable View
Tovholderne har vedtaget at halstørklæderne skal have målet
20 cm brede og 150 cm lange.
Da vi kun kan bruge halstørklæder til voksne, børn må ikke have halstørklæder på i offentlig regesi pga. kvælingsfaren på legepladser.
ok .kunne man så ikke strikke nogle halsedisser til børnene , dem har jeg som dagplejer haft stor gavn af
hilsen
Tella(bc)
Jo. lige netop.. jeg sidder og arbejder med en opskrift, på 2 pinde, den vil komme som em foto serie inden et par dage. (yvd)
De er nemlig rigtig gode til børn - min bruger stort set kun dem og ikke halstørklæder (og det samme gælder moderen, den dovne hund ((O)))
Så oversigten over varmestuestrik, der skal i den kasse/sæk, der afleveres/sendes til tovholderen skal vel ændres, så der ikke står "Børnehalstørklæder", men "Halsedisser" i stedet? (:)
Jeps det skal der, retter med de samme TAK(k)
det har jeg rettet
Nu har jeg lavet en nem opskrift på halsedisser/klipfisk og lagt den i vores down load.
http://www.rokken3.dk/forum/local_li...d=913&catid=16
Hej
Er det minimumsmål eller må de være lidt bredere, lidt længere?
Har et par tørklæder som bare mangler hæftning af ender og de er vist længere. Nogengange slår jeg bare op som jeg tror det passer men hvis jeg så strikker på langs er det svært at vurdere indtil der er lukket af.
Altså NU skal i ikke hænger jer i cm. det er ca. mål ((O))
Om det er lidt plus eller minus, gør intet, for nogen gange tror man garnet er sådan og sådan, og vi har jo mange gange ingen mulighed for at vide hvad det er for noget garn vi strikker med.
Så strik det i mener det bliver, bare vi sådan ca. kan komme op på de mål.(k)
Tak for svaret, så strikker jeg videre med resterne.
Jeg har et par halstørklæder igang hele tiden. Når jeg har strikket sokker, pulsvarmere eller andet og der er en lille rest tilbage så strikker jeg lige med det garn på det af halstørklæderne hvor det passer bedst med farverne. Så det kan tage lang tid inden de er færdige og det er lidt svært at beregne størrelsen.
Har nogle pulsvarmere (5 par tror jeg) til fyns kassen men skal lige sy tråde ind, skylle dem op og have dem fotograferet.
Det lyder godt Lotte Birgitte, mangler du garn ? Nu kommer der noget til Rita, og hun køre på+ Fyn, + en til, hvem var det nu(R), så der er mulighed for at få det bragt ud.
Nej tak jeg mangler ikke garn, har fået en masse samlet sammen i løbet af årene, så efterhånden som poser/sække/kasser dukker op så sorterer jeg det fra som jeg ved jeg ikke kommer til at bruge til mig selv og så kommer det i en kasse til varmestuestrik.
Jeg elsker at købe garn og drømme om alt det jeg skal lave, og jeg bliver glad af at se på farverne og drømme om mønstre, men jeg må jo indrømme at jeg ikke er så voldsomt produktiv i øjeblikket, så mange gange kommer det bare til at ligge og så kan jeg lige så godt strikke pulsvarmere eller andet af det. Små overskuelige projekter som lige er sagen når man har travle dage med arbejde, gamle forældre, hus, have o.s.v.
Men hvis nu engang om meget lang tid jeg kommer til at mangle garn, så siger jeg til.
Fint ((O))dejligt vi kan hjælpe dig med at få ryddet op (H)
Så har jeg lavet en hæklet halsedisse af genbrug fra garnrester
se her http://www.rokken3.dk/forum/local_li...d=914&catid=16
Hiver lige det her indlæg frem hvis der er nogen der vil strikke til halsen i vinter*306
Takker fordi du lige trak tråden frem igen for jeg er nemmelig igang med at hækle halstørklæder til kassen:-)
Jeg mangler kun et par cm på det halstørklæde, jeg er ved at strikke. Jeg har 260 masker på pind 4½ - 5. Jeg har lige målt, at det er ca. 180 cm langt.
Ja, jeg kan da se der skal pilles noget op her - vidste ikke at vi ikke strikker børnehalstørklæder....
Det er fordi de ikke må have dem på i off. vuggestuer - dagpleje og børnehaver, men halsedisser må de have på.
Ja, det kan jeg godt forstå, men jeg vidste det ikke - ville være en god ide at fortælle nye varmestuestrikkere når man melder sig til...
Hundeuld hvad med at ligge det ind under FAQ, evt samle det der omhandler strikkesvar
Den må lige tage op vtj , jeg er ved at rydde op i slyngelstuen .
Børne halstørklæder:
Dem kan vi ikke udlevere, for de må ikke bruges på grund af af børnene kan blive kvalt i dem, vil i være søde at lave halskraver i stedet for, det er så ærgerlig at vi må lægge dem til side.
Kan man ikke sy dem sammen, så de bliver til halsrør til voksne?
kunne man så ikke sy dem sammen til halsrør til børnene, men dem må de måske heller ikke bruge?
Jeg har ikke spurgt; men jeg tror det ikke, dem kan de jo også hænge sig i.. tror vi skal have fundet ud af hvad det helt præcis er man må og ikke må, gad vide om der står noget på nettet et sted..
hvis de bliver syet sammen ligesom en halsedisse
Jeg tror det drejer som om de skal sidde tæt på halsen, så når man kravler i diverse redskab at hals tingen ikke kan få fat i noget.
det synes jeg da en halsedisse gør
Tak for link Inge K.
De halsedisser, jeg laver sidder da også tæt til halsen. Ellers varmer de ikke, hvis de er for store.
Hold da ferie, så er alt hvad vi laver jo total forkert (Å) jeg har ikke hørt fra krise centerne at de ikke vil have elefant huer eller halse disser.
Tips! Sikkert børnetøj
Undgå at iføre legende børn:
Halstørklæder
Tørklæder
Elefanthuer
Halsedisser
Jakker, anorakker eller trøjer med med fastsyet hætte
Tøj med snore, stropper og bindebånd (bindebånd er bånd, der er syet fast på tøjet. Snore er bånd, der går igennem en løbegang eller stropper på tøjet)
Som alternativ anbefaler vi beklædning der kan lukkes op med velcrolukninger eller trykknapper, og som derfor går op, hvis barnet hænger fast. Denne løsning fjerner ikke risikoen helt for, at kvælningsulykker kan opstå, men risikoen mindskes betragteligt.
Hold da ferie, så er alt hvad vi laver jo total forkert (Å) jeg har ikke hørt fra krise centerne at de ikke vil have elefant huer eller halse disser.
Tips! Sikkert børnetøj
Undgå at iføre legende børn:
Halstørklæder
Tørklæder
Elefanthuer
Halsedisser
Jakker, anorakker eller trøjer med med fastsyet hætte
Tøj med snore, stropper og bindebånd (bindebånd er bånd, der er syet fast på tøjet. Snore er bånd, der går igennem en løbegang eller stropper på tøjet)
Som alternativ anbefaler vi beklædning der kan lukkes op med velcrolukninger eller trykknapper, og som derfor går op, hvis barnet hænger fast. Denne løsning fjerner ikke risikoen helt for, at kvælningsulykker kan opstå, men risikoen mindskes betragteligt.
Har godt nok heller aldrig hørt om, at elefanthuer var blevet "ulovlige" - og så mange år er det da heller ikke siden, at jeg arbejdede institution.
Lidt træls, at der ikke følger en yderligere forklaring med. For jeg kan ikke rigtigt se, hvad der gør dem farlige. De er jo oftest lavet, så de giver sig. Og hvis det er, så kan man jo også blive kvalt i kraven på ens jakke.
Ja den med trykknapperne holder ikke, for den ene af mine sønner har netop i børnehaven hængt fast i et træ, netop i hætten, og den gik ikke af, så det er takket være 2 af hans kammerater at vi stadig har ham, for pædagogerne havde travlt med at drikke kaffe indenfor, i stedet for at være ude på legepladsen. Dette blev dog ændret efter vores klage til kommunen, hvor der altid skulle være en pædagog på legepladsen, når der var børn ude.
Forstår heller ikke de regler. (Å) Velcro går heller ikke bare op, specielt ikke hvis det bliver "trukket" i på langs i stedet for "udad" (hvis I forstår).
Uanset må reglerne jo følges, men synes synd for børnene som må fryse om halsen, for hvad kan de så ha på når halstørklæde, halsedisse, elefanthue, hætte på trøjr/jakke ikke er tilladt? Hvad med højhalsede trøjer? De er vel som en halsedisse? Hue varmer jo på hoved, men ikke på halsen!
Kan undre mig over, at vi andre har overlevet. ((O))
Nora
PS Godt det ikke gik værre med din søn Missemor.
Jeg sidder og strikker lige nu ind imellem vaskemaskine tømning og fyldning og tænker over det her, jeg har besluttet at jeg strikker videre med elefant huer og halsedisser til børnene og så tager vi dem med krisecenter løbende hvad de mener, når vi aflever til dem i år.