Nu blev jeg lige inspireret af en anden tråd...
Jeg eeeelsker at lave kager og ikke mindst at dekorere dem. Hvad siger I til en "her er min kage-tråd"? Kom hid og vis jeres kreationer.
Jeg kan lægge ud med en dåbskage, jeg har lavet:
Printable View
Nu blev jeg lige inspireret af en anden tråd...
Jeg eeeelsker at lave kager og ikke mindst at dekorere dem. Hvad siger I til en "her er min kage-tråd"? Kom hid og vis jeres kreationer.
Jeg kan lægge ud med en dåbskage, jeg har lavet:
super flot(xyk)
Hvor er den skøn - og ideen også, det er jo også en slags håndarbejde*120*
Bage kan jeg godt, men det med at pynte med fondant har jeg aldrig gjort noget i, så håber at lære en masse på kurset i morgen - og så suuuuger jeg alt hvad jeg kan, at de flotte ting der findes både her og på nettet.(R)
(qwe flot kage.
Sikke en fin kage.
Jeg kan godt bage kager, men har ikke forstand på at pynte dem så flot.
Jeg har heller ikke nogle billeder af de kager, jeg har bagt. Det er bare almindelige, kedelige kager.
Men det er flot, I der kan lave flotte kager à la Mette Blomsterberg.
Jeg syntes også det er en god ide,; meeeen jeg syntes i skulle fortælle os hvordan i laver blomster osv. så vi kan lærer noget af det.
Jeg har flyttet emnet op i opskrifter, og kommer der foto serie osv. får det sit eget emne.(awd
Så har jeg været på kagekursus(H)
Det var rigtig sjovt og lærerigt, men masse tips og tricks til at tage med hjem og prøve og prøve og prøve......... godt der er nogen i familien der har meldt sig som prøvesmagere*120*
Kagerne var bagt til os på forhånd, så det var en tung chokoladekage, men den smagte ok. Det der færdige fondant synes jeg er lidt mærkeligt i både smag og konsistens, men som underviseren sagde på kurset, da der blev spurgt om man kunne tilsætte smagsstoffer til fondanten: "De kager vi laver skal ikke smage godt, men skal se godt ud, så andre kan se hvor dygtige I er". Uhmmm, jeg kan nu godt li' en kage smager godt, og synes det er synd at "smide overtrækket ud".
Min kursus-kage blev kørt i et cup-cake-tema, det er jo så moderne med tema'er, og det sidste fondant skulle selvfølgelig bruges, så der kom lige lidt sløjfer på også. Alt for overpyntet efter min smag, men der skulle jo prøves forskellige teknikker af.*120*
I går aftes lavede jeg så selv fondant af skumfiduser, også een med kakao, så i dag kommer en af mine svigerdøtre, og så skal der bages kager, laves fyld og pyntes, så det kan blive "rigtige" kager, der forhåbentlig smager rigtig godt.
Min absolut første kage er denne:
Det ser godt ud og hvis ikke kagen kan spises hvorfor så bage en kage. Så kan man da lige så godt lave en form, som man bare overtrækker og pynter.
Jeg har smagt det der fondant og det er noget søds stads uden smag. så ville jeg da heller lave en marcipanovertræk og så pynten ovenpå og en lækker kage indeni.
Herligt med grundprincipperne i orden (awdog ja kagen skal kunne spises hele vejen igennnem og jeg er 100% sikker på du nok skal finde på noget *120*lad os få lov til at følge med på jeres kage dag.. i mangler ikke en dommer til at prøvesmage og uddele præmier *120*
Jeg kan personligt godt li' båden den fondant (naturlig, uden e-numre) man kan købe i Danmark, og også sugarpaste (en masse e-numre) man kan købe i udlandet, selvom det er sødt. Hvis man er mere til smagen af marcipan, kan man med fordel mikse 40% marcipan i - så få rman elasticiteten fra sugarpasten/fondanten samtidig med at man får smagen fra marcipanen. Men her er det vigtigt at bruge en tysk marcipan, da det man kan købe i Danmark er for grynet (det bliver ikke pænt).
Oh well - for tiden er jeg til de hurtige løsninger - jeg skal nok ta' et billede af de 12 cupcakes der står ude på mir bord senere. Jeg har ikke tid til at dele nu, er på vej ud af døren for at få dem afsat ;)
Så er en superdejlig dag med svigerdatter og børnebørn ved at være slut, og vi fik lavet nogle super flotte kager - synes vi selv. Der blev bagt, pisket, overtrukket og duttet*120*til den store guldmedalje.
Tanja, min svigerdatter, sprang ud i at dutte med "icing", som er en slags smørcreme, der kan købes færdig. Den smager ok godt, og så kan man tilsætte noget appelsinpasta, og så smager den super. Vi løb tør for den, så vi lavede vores egen glasur med citronsmag, meget fast, for at den ikke skulle flyde ud. Barbie-kagens lyserøde og hvide del er egen glasur, den røde er købt. Indeni er chokoladekage, skåret over i 3 dele og lagt sammen med blåbærmousse med smeltet hvid chokolade og flødeskum. (Ikke et ord om kalorier, tak(R)).
Bilen er også duttet, med appelsinsmag, og så ellers helt almindelig chokoladekage.
Hjertet har Tanja lavet til sin mor, til i morgen. Igen chokoladekage lagt sammen med ringe af blåbærmousse og citronmousse. Overtrukket med købe-fondant, og pyntet med blomster som Sille har været med til at lave.
Den runde kage har jeg stået for dekoreringen af. Det er hjemmebagte lagkagebunde lagt sammen med et tykt lag citronmousse og overtrukket med hjemmelavet fondant af skumfiduser, det smager rigtig godt, lidt sødt, men den syrlige citronmousse tager noget af det søde. Pyntet med blomster som Sille også har været med til at lave.
Og så Mariehønen, som Sille så gerne ville have. Den er også i ren chokoladekage, duttet med icing.
Nu skal kagerne stå på køl til i morgen, så kommer den næste strenge del: Prøvesmagningen *133* - så joooo, kommer I forbi engang over middag, skal der nok være et stykke tilbage *120*
Wauooo sikke nogle flotte kager I fik lavet. (bdk(bdk(bdk Jeg sidder her og savler efter et stykke chokoladekage med blåbærmouse. *133*
Det lige før vi tager afsted lidt tidliger i morgen*133*nå må heller lader være*120*, der er kager til hele familien hvor er det flot....*107**107**107*til alle jer 3 piger.
hold da op.... hvor er de superfine!
((O)) wau godt gået piger, så skal der bare brygges et par kander kaffe eller te imorgen så er der kagebord.
De ser flotte ud og smager sikker også dejligt.
Det lyder mærkeligt at bage nogle kager, der ikke smager godt. Hvem har lyst til at spise sådan nogle?
Eventyrligt flotte kager (39)(39)(39)(39)(39)
Min tidligere svigerinde er også ferm til at lave den slags enormt dekorative kager! Må så tilstå, at jeg bedre kan lide skumfiduser over bål eller i cola cupcakes end som det der fondant.
*213**213**213**213**213**213**213**213*
Mere er der vist ikke at sige til det!!!!
Hold helt fast, I har da begge talent for det dér!!!!! Og når du kan lave SÅDAN en flot og glat overtrukket kage i første hug...ja, hvordan skal det så ikke fortsætte???
Tak for roserne*131* - det er faktisk slet ikke så svært, som jeg troede det var. Nogle få enkle og gode tips, så er det bare at hoppe ud i det.
(bdk Jamen er du vimmer mand for kager (t). Er det bare fra et kursus?
Her må nordmændene også komme på banen, for er der noget nordmænd kan, så er det at lave kage, lagkager m.m. Hvorfor ved jeg ikke, for hos bageren, får du ikke noget at skrive hjem om. Men til fester!!!!
Det kan godt være man har spist sig trill rundt i pinnekjött og potet stappe, men så sidder man der til *101*. Det er åbenbart almindeligt i Norge, at gæster bidrager med kager - og hvilke kager ((O)) de er ikke alene, flot pyntet med marcipan overtræk, eller anden form for pynt - de simpelhen smager som en himmel! Sagt af en, ikke alt for stor kagespiser. *133*
Kagen med cupcakes i indlæg 7 er fra kurset, de andre er vores egne forsøg fra i går*120*. Jeg har lige fået et billed af hjertekagen, efter den var skåret for, og det ser da meget lækkert ud, når jeg selv skal sige det. Det er chokoladekage, en luftig een af slagsen, med blåbærmousse og citronmousse.
Da vi var en tur i Norge i marts, skulle manden lige have en kop kaffe på en cafe, og så skulle vi da lige smage et stykke lagkage. Ikke særligt stort, det smagte rigtig godt, men 57 kr. for eet stykke kage. Der besluttede jeg, at det måtte kunne gøres billigere, så nu skal der laves forsøg her i køkkenet, mange forsøg.*120*(R)*120* På fredag kommer en anden af mine svigerdøtre, og så laver vi lidt flere forsøg.
Nej nej nej....stop nu!! Mit tastatur kan ikke klare alt mit savleri!! - MUMS hvor ser den bare lækker ud....mmmmmmmmm blåbær - nam nam nam.
flotte flotte kager, bliver så lækkersulten.
Jeg gad godt have tålmodigheden til at pynte kager så fint (tænker med gru tilbage på Frederik og Marys bryllup hvor jeg lavede en kage med marcipanlåg og monogram på. Min mor reddede marcipanen som jeg ellers ville have kastet af h. til, fordi det drillede da jeg rullede det ud :-)
(31) (awd mundvandet løber, selv her en tidlig morgenstund (qwe *120*
Hvor er det flotte kager missemor. Inden du køber dig fattig i diverse udstikkere og kageudstyr, kan jeg anbefale at købe på Ebay.dk under land vælger du Hong Kong og søger med engelske ord. Jeg har længe ønsket mig nogen bladudstikkere fra din kage. På din kage.dk koster 3 bladudstikkere i et sæt 90 kroner + fragt. På ebay i Hong Kong har jeg fundet det samme sæt til 15,82 kr og det er med fragt.
På ebay under Tyskland bestilte jeg igår 8 stk wilton pastafarver. Herhjemme koster de 239,95, pris i Tyskland 182 med fragt for nøjagtigt samme sæt
Udlandet er generelt et rigtig godt sted når det kommer til kagedekoration - Holland har en af mine favoritsider (http://www.deleukstetaartenshop.nl/)
Et par gode råd ved køb i udlandet:
- Indenfor EU er der ikke altid de samme afgifter som udenfor EU, så start med at se her. Hvis butikken du køber fra har høj omsætning til Danmark skal der betales afgift - men det sørger butikken for på dine vegne og du afregner direkte til butikken undervejs i din betaling.
- Hvis du køber udenfor EU er der en bagatelgrænse på 80 kr. - hvis du køber for mindre end 80 kr. skal der ikke betales afgifter. Det kan oftest sagtens betale sig at dele op i flere ordrer for under 80 kr. da man ellers skal betale afgifterne + 150 kr. til PostDanmark for at lave indberetningen (og der findes ikke nogen lette måder at slippe udenom 150 kr. gebyret). Så selvom man ofte har tendens til at "samle sammen" og lave en stor ordre, så kan det altså nogle gange være en (økonomisk) fordel at købe små portioner hele tiden i stedet - i hvert fald når det er udenfor EU
Sikke nogle flotte kager I har fået lavet.
Denne her har jeg ikke selv lavet, men min svigerdatter har lavet denne til mig.
Vedhæftet fil 67402
Hvor har du dog været på kursus og fået sådan et svar???
Man kan få aromaer til fondant, så du kan sagtens peppe smagen op. ;o)
Jeg kunne ikke drømme om at bruge så mange timer (i nogle tilfælde som med dåbskagen er det dage!) på, en kage, der ikke smager godt.
Hilsen Jyden, der er netop er gået igang med pynten til yngste datters barnedåb 3. juni...!!!
Jeg har lige prøvet Ebay, og HongKong, der står der ikke sendes varer til Danmark, så vil prøve Holland og se, hvad de kan byde på*120*
Kurset var hos Specialkøbmanden. Men jeg vil nu give dem ret i, at købefondant ikke er nogen himmelsk oplevelse, det er noget tyggegummiagtigt, så synes jeg skumfiduser er bedre at lave det af, selvom det bliver sødt, men så er det jo med at holde fyldet i syrligt frugtmousse.
Tænk jeg synes det var superlet*120*, gad vide om vi bruger samme opskrift.
Jeg bruger 15 skumfiduser
2 spsk olie
4 spsk vand
Det smeltes over vandbad, og så røres der flourmelis i, til piskeren ikke kan mere, så ud på bordet, og ælt i, så "dejen" slipper, men stadig er klæbrig. Så i køleskabet til den skal bruges, gerne et døgns tid, og så skal den lige stå 1 times tid, før den er god at rulle ud.
Nu måtte der lige prøvebages igen igen *120* sønnike skal have kage med på arbejde næste fredag, og da han er i mekanikerlærer hos en Opel/Subaru forhandler, tænkte jeg, at jeg ville prøve at lave et opel-logo på kagen. Det er jo sådan nogenlunde ligetil, tænkte jeg. Men så kom sønnike forbi, og han er bare så forelsket i en Subara Impreza, som han håber han en dag får råd til at købe.
"mor du laver da bare et Subaru-logo" - javel min dreng, men det er f..... svært, for det består af en masse stjerner, og den type stjerne har jeg aldrig set udstikkere til.
Så til printeren, udskriv et logo og klip det ud, og prøv at skære i fondant omkring de små stjerner. Sønnen var tilfreds, men ikke mig(Å) - fondanten skulle vist have været lidt tykkere, men når man skærer i sådan noget, så trækker det(Å)(Å) - og så skulle der jo gerne være sølvfarvet rundt omkring logoet - så frem med dustfarven og prøv at ramme rammen, som er af smørcreme(Å)(Å) - det gør jeg ALDRIG mere.
Men den smager ganske udemærket. Chokoladekage i bunden, jordbærmousse, lagkagebund, limemousse, chokoladekage, opsmurt med hjemmelavet smørcreme, og skumfidusfondant udenom.
MUMS *133* ved du godt jeg har fødselsdag imorgen *120*nå er jo ikke hjemme(R)
Desværre det bliver noget mere østlig vi drejer bilen denne gang...MEN Tak for budet (k)
*175**175**175**175**175**175**175**175*
Nam nam nam nam nam nam nam
Det ser da godt ud. Kan godt følge dig i at være kritisk, med det man selv laver. Man kan altid selv se fejlene.
Så er der lige de "rigtige" kager til sønnens job. Han bliver 20 i starten af næste måned, men skal på skole fra på mandag, og fødselsdagskage skal der jo til*120*
Subaru-kagen er chokolade- og drømmekagebunde lagt sammen med hindbærmousse af friske bær. Nøøøj det smager godt, var NÆSTEN nødt til at slikke spøjteposen indeni.(R)
Opelkagen har samme bunde, men fyld af blåbærmousse med smeltet hvid chokolade og fløde. Og så troede jeg lige at jeg var smart, at lave logoet først, så det kunne tørre op, men så var det komplet umuligt at flytte, selvom jeg brugte et stykke karton(Å) - så ønsker mig en kæmpestor spartel så sådan noget kan flyttes i blød tilstand.(R)
Kan du ikke få en hvor de forhandler ting til grill osv..
Stor *107*for dine kager, der er godt nok nogen man kunne tænke sig at sætte tænderne i *133*