Nu synes jeg også, at jeg vil være lidt med. *120*Derfor ...
Printable View
Nu synes jeg også, at jeg vil være lidt med. *120*Derfor ...
Lige nu, her før påske er det blevet uld-tid, så høns må vi ha`. Der vaskes og tørres og hus står for døren *123456*Såmændt er der også blevet spundet lidt - med tanke på "spindedagen" på solskinsøen!
Pileflet har der også været lidt af. Desværre lykkedes hatteholderen ikke første gang (R), sådan noget laver ufoèr.
Som det sidste skud på stammen, har jeg været på et snitte-kursus, det handlede om at finde dyret inde i grenen - og så fjerne det som var for meget ((O)). Kan I gætte hvad det er..?
Dejligt at du er med igen Spelsau ((O))
nej, kan desværre ikke se hvad det er du har snittet - måske et par briller var en god idé *120**120*
men flotte ting du har lavet (qwe
det bliver dejligt at hilse på dig igen, hvis du kommer over til spindedagen (xyk)
Det er en sæl eller søløve (z)(z)
En hvalros må det da være som den holder hoved og med de luffer *120*
Altså den hatte holder ser rigtig godt ud i mine øjne , så du skal absolut holde på den (awd
Herligt at se dig aktiv herinde igen *131*
(ghf jo jeg tænkte på en sæl, men kunne også se søløven og hvalrossen. Men vi fik streng besked på at holde fast i vores første indskydelse - og det kan jo være svært (n)
- Så Fredsminde du er lovlig undskyldt (a)
- Tusind tak for jeres dejlige velkomst hilsen (k)
Hvor ser det odt ud. Det virker til at du har haft travlt.
Det ser godt ud, Spelsauen.
Det kan du "sæl" være.
Travlt og travlt Rysse (R) Det er måske ikke lige min første tanke, når jeg ser jer turbor kvinder og mænd, der leverer det ene fantastiske håndarbejde efter det andet.
Men når jeg nu tænker over det, så har jeg da været på et lille julemarked, hvor jeg skulle vise pileflet.
Denne her synes jeg selv er god. En duftkogle med alle julens krydderier indeni.
- og så er jeg også kommet lidt med i noget naturpleje.
Hold da op hvor er du flittig *131* de der duft kogler, det er sørma da allertiders ide, sådan at have liggene rundt omkring ..
Torsdag d.17 maj.
Ankomst Rønne kl. 06.00.
Kørte til Blykobbe Plantage, hvor vi lige skulle starte med en tur i hundeskoven. Ok en skovtur blev det til, men hundeskoven fandt vi ikke. Den ligger i Robberdale.
Så kørte vi mod Hasle gennem Sortehat-Muleby. I Hasle gik vi også en tur rundt, men alt havde lukket med undtagelse af Dagli Brusen.
Så kørte vi langs vandet mod Hellige Peder, Teglkås og Jons Kapel, forbi Vang til Allinge-Sandvig.
I Allinge blev der købt en røget sild, som blev spist ved vandet i Sandvig. Endnu stod tilbage: "Hvor skal vi sove i nat?"
Så turen fortsatte til Hammer fyr med udsigt til Hammersø og Hammer stenbrud, hvor borehullerne til sprængning af granitten, har sat sine tydelige spor. Tyndakset gøgeurt voksede overalt, i det hele taget en fantastisk udsigt. Derefter blev det Hammer Havn, hvor man kunne se bølgerne slå ind mod Jons Kapel. Den gamle kiosk var revet ned og en bygget op, under mottoet "Der hammeres i Hammer Havn". Her blev det til en kop kaffe og den dejligste nøddekage. Men heller ikke her var det et godt sovested.
Videre mod Hammerknuden - og så var skiltet med "Helleristninger" der. Og jamen, for et godt overnatningssted det er!
Det var første dagen
Fortsættelse af billederne fra første dag ...
Det ser godt ud, Spelsauen. Har du en autocamper eller sov du i telt?
Fredag d.18.05.12
Vågnede lidt før solopgang - og så gik det op til helleristningerne igen, da jeg havde været der aften i forvejen.
På det næstsidste billed, kan man se skuremærket fra istiden og på det sidste kan man se helleristninger der ikke er tegnet op. Disse helleristninger ses tydligst når solen står lavt.
Disse billeder er taget fra aften før.
Tanken var at tage aftryk af dem - og således udstyret med bagepapir og farve, måtte jeg erkende det ikke rigtig fungerede sådan. Men så er det godt at have et kamara ved hånden.
En fantastisk morgen var det i altfald ...
Tak for kikket - skønne fotos :-)
- ja sådan noget kan man blive kaffe tørstig af - og i Allinge åbner Sweizerbageriet kl 06.00, så der blev lige en smuttur til bageren.
Samtidige er Danmarks størst Helleristnings felt også i Allinge, ved Madsebakker. Bornholm har ca 400 lokaliteter med helleristninger. Men der menes at være mange flere, de er bare ikke fundet endnu. Mange er gået tabt p.g.a sprængning, nogen er forvitret og så er der dem der er gemt under mos og lav. Forskellige mennesker har siden ca 1884, forsøgt at få en fredning af helleristningerne, men det er først lykkedes for alvor her i vor tid - og måske ikke mindst efter en større udgravning i 2004-2005 på Madsebakker. Bl.a. har man fundet borehuller der kunne have være til huse, hegn eller noget i den stil. Meget tyder på at der har været stor aktivitet, bl.a udenfor området med helleristningerne og der, kunne have være skærmet af hegn. Viser fund af lerkar og dyreknogler, at der har været tilberedt mad o.lign. Det er nærliggende at tro, at der har været rituelle og religiøse handlinger, hvor også menigmand har deltaget.
I det hele taget er det meget interessant. Ligende helleristninger findes ca 500 km oppe i Sverige, og noget tyder på at der har været en vis forbindelse mellem disse.
Herfra gik turen indlands til Fredsminde i Klemensker. vi blev budt på en kande te i lysthuset - som virkelig er et dejligt hus, kan godt forstå at fredsminde nyder tilværelsen der.
Nu er det sådan at fredsminde kun har katte. Det gik også udemærket, da de bare stak af. Nuka opførte sig såmændt ganske pænt. Men da vi skulle videre og er på vej ud af lysthuset, havde jeg ikke fået helt fat i snoren - og ude på plænen spankulerede den nydeligste lille sorte høne rundt. Den må da være til at lege med - og lige der og da, var jeg glad for vi var på vej videre ... - da fredsmindes søde høne, fór der-ud-ad ...
Jeg havde fået nogle gode hint om hvor jeg kunne finde fossiler - og så var der lige Kræmmerhuset jeg skulle besøge - efter det andet forsøg på, at finde det uden held - gik turen mod Gudhjem.
Det var jeg slet ikke forberedt på. Der var sort af mennesker og P-pladser, det kunne man bare glemme. Ikke lige noget man forventer i lav-sæsonen. Bedere var det såmændt heller ikke i Svaneke.
Videre ned ad kysten, som er en utrolig smuk strækning ... Edderfugle der svømmede rundt med deres unger. I det hele taget har Bornholm et meget rigt og tillidsfuldt dyreliv.
Tja, så nåede vi sydspidsen Dueodde, hvor jeg bare satte bilen på P-pladsen. Ikke det bedste overnatningssted - men lovligt! Det er virkelig de store kontraster, man ser mellem nord og syd.
Det var anden dagen ...
Lørdag d. 19.05.12
Vågnede tidligt og fandt en bedere P-plads. Gik tur langs stranden og tilbage ved bilen, var der læ - og det var et pragtfuldt vejr. Så nu blev alt i bilen hevet ud - og så var der lige tid til at få spundet den spole, vi skulle medbringe på Spindedagen. Sikken en rigdom, bare det at kunne gøre det!
Efter at have pakket det hele tilbage i bilen, gik det mod Øster Sømark ved Slusegårdens vandmølle og ørredhus. Det siges at det her, er det eneste sted i Danmark, hvor uret går rigtig.
Der går en sti langs øleå ned til stranden. her fandt jeg nogle fossiler, der blev taget med tilbage til bilen.
Videre til Bakke Havn, hvor den stod på røget sild.
Herfra gik turen til Boderne, hvor der også blev samlet fossiler - og en god del sten. Så gik det mod Anager, hvor der også blev samlet langs klinten.
Nu var tiden inde til at finde et overnatningssted - og det blev Snogbæk, da det ikke ligger langt fra Bodilsker, men på vejen var der lige et vikingehåndværkeri, hvor der er stor festivas på vikingegården i denne weekend. Og så var der også et håndvæveri designet af Annette Phil Nielsen, det var virkelig kvalitet!
Videre til Snogbæk der er overnatningsstedet.
Det var tredie dagen
Sikke nogle skønne billeder fra solskinsøen....tak for kikket.
Søndag d. 20.05.12
Efter en lang tur på stranden, med den smukkeste morgensol, var det tid til atter at sadle om. Rokken ud af baggagerummet, alt hvad der ikke havde med spinding at gøre blev så proppet i baggagerummet. Således klar og i god tid til spindedagen, faldt jeg i snak med en bornholmer, mens hans hund og Nuka legede sammen.
Hvad snakker man så om? Jo verdenssituationen og de lokale forhold - og når man sådan er stået op kl. 04.00, ja så har man masser af tid ... Helt tilfældigt får jeg øje på uret 09.30. "Du godeste, fravel og tak for sludderen - og fuld fart på til Bodilsker. Igen denne afstandsbedømmelse. På kortet ser afstanden mellem Snogbæk og Bodilsker, da rimelig normal stor ud. Men i virkeligheden er det kun 5-7 min det drejer sig om.
Så kl. 09.40 måtte jeg ringe til Zep. Bodilsker skole ... øh, hvor så? Med god vejledning og modtagelse på vejen, nåede vi således til "Spindedag på Bornholm"
Som altid, er det virkelig hyggelig at samles omkring rokken, der bliver virkelig spundet, snakket, spist og spundet, snakket og spist, på sådan en dag.
Zep havde lavet det dejligste brød i en sådan bagemoster (brødtyv), det er en fransk indretning! Lakseomelet, ost og syltetøj. Det var bare guf - og kaffe til!
De 3 bornholmer er samlet, Hundeuld ser til at alt går rigtigt til, lidt pral må man vel ha`- ren fornøjelse i haven ...
Til eftermiddagskaffen var der fødselsdags lagkage for Hundeuld, med lys og en spillende blomst, der ikke ville slutte med "Happy Birthsday", selv i vand lød disse toner.
Som det nu er, alt tager slut - også i godt selskab. Alle drog vi afsted i hver vores retning.
Jeg tog tilbage til Anager, hvor jeg havde efterladt nogen fossiler. Dem fandt jeg dog ikke, der havde tydeligvis været mange mennesker i løbet af dagen.
Desværre fik Nuka skadet sine forpoter - så nu er turen slut. Kørte til Robberdale, men det var ikke et godt overnatningssted - så vi kørte tilbage til Anager i solnedgang.
Det var den fjerde dag ...
Mandag d. 21.05.12
Atter havudsigt at vågne op til. Denne dag er blevet til hvile dag p.g.a Nukas poter. Det er ikke meget alvorligt, men heller ingen grund til at gøre det værre.
Men først må der lige tankes benzin, det blev i Åkirkeby, med et smut ned til Bornholmnatur. Men da jeg har været der før, var der ingen grundt til at slide bandagen op.
Synes nu godt de kunne have lavet det mer "naturligt", end sådan en betonklods, men det er jo så mig ...
Tilbage til Anager, som blev det faste holdepunkt, her til sidst. Men hvor er bedere at holde hviledag, end ved en jættestue, hvor fortid møder nutid og bogstavelig talt skuer ind i fremtiden.
Denne lille velbevaret jættestue, ligger lige for enden af bornholms flyplads.
Se det kalder jeg en hviledag - en efterårs ufo, blev syet færdig - og er klar til vinterbrug.
Så går det mod Rønne, med et lille hvil i skyggen ...
Det var femte og sidste dag ...
Fravel Bornholm - og tak Zep og I andre gode mennesker.