Jeg lægger ud og DU videre fører med det du mener historien skal handle om..
En mørk storm ombrust vinter nat imellem jul og nytår hvor det rykkede godt og grundigt i skorsten sad gamle Lone og........
Printable View
Jeg lægger ud og DU videre fører med det du mener historien skal handle om..
En mørk storm ombrust vinter nat imellem jul og nytår hvor det rykkede godt og grundigt i skorsten sad gamle Lone og........
frøs i sin gamle hytte. Brændeovnen duede ikke så ...............
gamle Lone havde iført sig et par tykke hjemmestrikkede sokker og et varmt uldent sjal, men alligevel ....
frøs hun, så gebisset raslede ud hele tiden og katten...
kunne ikke drikke sin mælk, fordi den var frosset til is. Hvad skulle.......
- katten gøre? den skubbede sin mælkeskål ind under gamle Lones skørter..
Men den kom rask retur for gamle Lone frøs guds jammerligt, tænkte hvad skal der dog ske med mig og nu har jeg snart ikke mere garn hvad
gør jeg nu, jeg har snart heller ikke mere brænde..
uha jeg vil altså ikke på den fattiggård, hvad skal jeg da gøre
så kom hun til at tænke på *188* oppe på loftet, som hun altid havde givet grød til jul
hun lukkede loftslemmen op - kravlede op på en stol og stak hovedet........
op af lemmen for at se om han var der i år.. men hvad var nu det der henne i hjørnet var det ikke
Ulle, der lå under en klat hø for at holde varmen...
Nu skal jeg skaffe dig noget hjælp, sagde Ulle. Jeg skal bare lige .....
ha høet ud af ørerne, det kilder så forskrækkeligt, men se nu her...
hvad jeg fandt i bunden af min store lomme....
En humpel brød og lidt pølse, det er ganske vist lidt tørt, men vi kan jo dyppe det i lidt vand. som sagt så
gjort. De satte sig sammen under gamle Lones tæppe og varmede hinanden imens de ...
Varmede deres hænder på skift i......
missen pels imens tanker gik på lang fart med tanker på de gode gamle dage da Jens levede og børnene var omkring dem.. stille kom snefnuggene fra himlen ned ;men i det fjerne
lød en mærkelig lyd - gunga da gungadada - hvad mon.....
det var. De så ud af vinduet og i det fjerne kunne de skimte
2 heste der trak en stor vogn???
hvem mon det kunne være, det var da vel ikke..... neeeej det kan da ikke passe eller jo måske det er............
*188* der kommer med træ til brændeovnen...
Åh, det var dejligt, sagde gamle Lone. Så kan vi endelig .......
få lidt varme, hun skyndte sig hen til døren og måbende stod hun der
for hvem var det *188* kom sammen med ...
ja , hvem var det?? hun synes ikke lige hun kunne genkende personen ...
Det var jo Steffen fra Vordingborg med en god sav. Så fik de travlt med at .........
save og kløve brænde og da de var færdige skulle de.............
have tændt op i brændeovnen men ak hvad var nu det(Å), der var ingen træk i skorstene.......gode råd var dyre
Du har nok haft besøg af et par alliker, sagde Steffen. De elsker at bygge reder i skorstene. Så må jeg hellere ........
tage en kop kaffe og tænke over hvad.....
han skulle gøre Jooow jeg sender drillenissen efter haven, så er vi 2 om at
finde fejlen på , hvorfor der ikke er træk i skorstenen .....2 hoveder tænker ....
og tænker og tænker og så finder Julle et reb og en spand i bryggerset og.....
kravler op ad stigen til taget, hvor han kravler ned i skorstenen. Men da han vil op med det, der har lavet en prop i skorstenen kan han ikke. Han sidder fast.
Øv øv, skulle nok ikke have spist alle de julegodter, gode råd er dyre men Julle har altid en løsning så han..........
begynder at synge og snart hører han nogen synge med og det er en, der kommer nærmere og nærmere til skorstenen
det var dog utroligt....... kan det virkelig passe