Jeg er igang med at strikke et aflangt sjal /stola til min veninde..
Problemet er, at hun er ude at rejse, og jeg har glemt at spørge, hvor langt det skal være.
Så.. hvis du er 1.72 cm. høj, hvor langt ville du så ønske dit sjal var???
Jeg er igang med at strikke et aflangt sjal /stola til min veninde..
Problemet er, at hun er ude at rejse, og jeg har glemt at spørge, hvor langt det skal være.
Så.. hvis du er 1.72 cm. høj, hvor langt ville du så ønske dit sjal var???
Jeg er "kun" 161 cm høj, men jeg ville nok sige 150 - 200 cm. Men det er måske for langt?
Det kommer da an på venindens kropsbygning.
En høj tynd pige behøver ikke så langt et sjal som en lille tyk pige. Men normalt er der en gennemsnitlig længde i opskrifterne og så kan man da vurdere længden ud fra det.
Hej Anistar
Kropsbygninger har som før nævnt noget at sige - om man har en "lang ryg" - for jeg har altid lært at et sjal skal måles når man sidder -være fra øverst ved halsen og og nå ned og lige røre ved stolen - Håber du kan komme videre - ellers må du hvis du strikker nede fra og op strikke så langt op du mener det skal være.
Nu kan et aflangt sjal jo ikke blive højere end mønstret tillader. Men længden kan da varieres efter behov.
Når din veninde er en normal størrelse kan jeg fortæller dig at jeg har et der måler 66 x 182 cm som er hjemmestrikket.
Det er da mig, der har læst forkert. Jeg må have været søvnig. Jeg læste det som et halstørklæde. Så fik jeg nok skrevet et forkert mål på.
I Hendes Verden 13/11 har de en opskrift på et aflangt sjal , her er målet 65X180 cm...
Jeg tænkte jo på længden af et halstørklæde, men når det skal bruges til et sjal, må det vel være bredden (fra nakken og ned), der menes.
Nu har jeg målt mig selv fra den store nakkeknogle og ned til halebenet og det er ca. 68 cm.