|
|
|
|
||||||||
| Blomsterdekoration Blomster kan bruges til meget, vis os det. |
![]() |
|
|
Emneværktøjer | Visningsmetode |
|
|
|
|
||||
|
||||
|
Lavendelbundter
Mine lavendler er helt fantastiske, så jeg gemmer lidt til den mørke tid. Som barn lærte jeg at lave disse af min bedstemor og synes I skal se hvordan man gør - jeg er nok ikke den eneste, der har mange lavendler.
1. Først tager man 9 (eller et andet ulige antal) lavendelstilke, så lange som muligt 2. De bindes sammen lige under blomsterne med et smalt silkebånd på ca. en meter. 3. Stilkene bøjes op over hovederne og man væver med båndet over og under stilkene, så blomsterne bliver gemt bag stilke og bånd. 4. Væv videre til toppen af blomsterne... 5.....når der kun er stilke tilbage bindes båndet stramt rundt og rundt og hæftes med en stribe knuder som vist. 6. Så er de lige til at lægge mellem tøjet i skabet - læg dem så de har luft omkring indtil de er tørre. |
|
|
||||
|
||||
|
Tusinde TAK for den vejledning
|
||||
|
||||
|
Nå det er sådan det gøres
|
||||
|
||||
|
1000 tak for billederne.
Det må helt bestem afprøves. Hvad gør du så efterfølgende ? Skal de hænge og tørre inde el. ude ? Er det dem man kan lægge i mellem sit sengetøj eller er det bare til at stille i en vase senere på året for at få llavendeldufter igen ?
|
||||
|
||||
|
Citat:
I et link fra et andet indlæg læste jeg at møl hader lavendel, så jeg vil lave nogle stykker til at stikke ind mellem mine poser med uld og færdigspundet garn. Jeg har så mange lavendler at jeg kan få samtlige rum, incl. værksted og udhuse til at dufte af dem - det giver en god fornemmelse af at forebygge i stedet for at skulle bekæmpe med noget giftigt stads, hvis møllene skulle dukke op. Jeg er i forvejen grundig med at lukke for sække og poser, men der skal vel nok findes en smutvej....... |
|
|
||||
|
||||
|
Ååååh 1000 TAK for vejledning.
Min datter og jeg har ofte set disse lavendel-rangler(som min datter kalder dem), men vi har aldrig kunnet regne ud, hvordan de blev lavet. Nu kan vi endelig selv prøve. Tak igen!
|
||||
|
||||
Rigtig god vejledning. Jeg har også en masse flotte lavendler i haven, så det må absolut afprøves.
|
|||
|
|||
|
Lavendel i poser
Skal man tørre lavendlerne før man putter dem i poser?
Skal man klippe dem i mindre stykker - evt. kun bruge blomsterne?
|
|||
|
|||
|
Citat:
Min mormor lærte mig at hækle små poser til lavendel som vi så fyldte med blomsterne, der blev blomsterne tørret lidt på aviser på loftet fordi vi ikke havde så meget plads men så tørrede de mens vi krererede de små poser. Men de kan også sys og ser jo yndige ud og dufter jo rigtig dejligt.
|
|||
|
|||
|
Hvor kan jeg købe lavendler ?
|
![]() |
| Emneværktøjer | |
| Visningsmetode | |
|
|