Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 29

Emner: Mit allerkæreste juleeje

Hybrid View

Foregående indlæg Foregående indlæg   Næste indlæg Næste indlæg
  1. #1
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    Hvad er det lige, der gør julen til hjerternes fest... Jo se det er mange ting. Hvert år er der en vis spænding i at lave nyt til denne højtid og få hilsener fra nær og fjern - ventet som overraskende.

    Men fundamentalt for mig er ikke gavegivningen i sig selv - det var højdepunktet, da jeg var barn! Og duftene af sulemad og søde sager, kan heller ikke stå alene. Næh det handler om minder. For selv det, jeg føjer til i år, vil i 2008 og fremover være et minde, hvis ellers min hukommelse det vil Kasser, der tages frem og glemte sager, der dukker op og får en til at komme i tanke om noget. Gensynet med pynteting, man holder meget af. Og så pigernes frembringelser op til jul, som med garanti bliver uvurderlige skatte engang!

    I år er der allerede ved at komme nye juleminder til - ikke mindst de valnøddelyseholdere fra Parkie, som vil blive passet på som kronjuveler - for sådan er det nu med noget jeg holder af, uden at jeg hysterisk vogter det!

    Men det allerkæreste er en klokkestreng, jeg fik i sommers. Det bliver min allerførste jul uden mormor i levende live. Men denne klokkestreng, som hun har broderet året efter min fødsel, må der helst ikke ske noget med. Jeg har fået den i arv efter hende og dén er en uvurderlig del af hjerternes fest i årene, der kommer
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    og Julemor

  2. #2
    JanJac Gæst
    Jeg har rigtig meget julepynt, som jeg holder meget af.

    Da min mor i efteråret 1999 fyldte 67 år ventede vi længselsfuldt på at hun måtte få fred. Jeg VILLE give hende en fødselsdagsgave, men vidste jo godt at det bare var en ting, jeg købte til mig selv. På en gåtur forbi isenkræmmerens butik, så jeg årets juleuro fra Georg Jensen. Da besluttede jeg, at den ville jeg give hende, og hvert år når jeg pakkede den ud til jul, ville jeg mindes hende med glæde.

    Som tænkt så gjort. Hvert år når jeg finder den frem, står jeg lidt med den i hånden og lader minderne fare.

    Rigtig glædelig jul til jer alle.

    Janne

  3. #3
    symadammen Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af JanJac Se meddelelser
    Jeg har rigtig meget julepynt, som jeg holder meget af.

    Da min mor i efteråret 1999 fyldte 67 år ventede vi længselsfuldt på at hun måtte få fred. Jeg VILLE give hende en fødselsdagsgave, men vidste jo godt at det bare var en ting, jeg købte til mig selv. På en gåtur forbi isenkræmmerens butik, så jeg årets juleuro fra Georg Jensen. Da besluttede jeg, at den ville jeg give hende, og hvert år når jeg pakkede den ud til jul, ville jeg mindes hende med glæde.

    Som tænkt så gjort. Hvert år når jeg finder den frem, står jeg lidt med den i hånden og lader minderne fare.

    Rigtig glædelig jul til jer alle.

    Janne
    Hvor er det smukt Janne at du mindes din mor på den måde. Jeg selv tænker også på min mor når jeg finder julepynten frem, jeg har nemlig 3 små engle som hun har hæklet med sine meget krogede fingre (p.g.af leddegigt). Min mor døde desværre allerede i 1980.
    Glædelig jul til Janne og alle I andre her på Rokken ønsker Jette

  4. #4
    Thomas' mormor Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af JanJac Se meddelelser

    Da min mor i efteråret 1999 fyldte 67 år ventede vi længselsfuldt på at hun måtte få fred. Jeg VILLE give hende en fødselsdagsgave, men vidste jo godt at det bare var en ting, jeg købte til mig selv. På en gåtur forbi isenkræmmerens butik, så jeg årets juleuro fra Georg Jensen. Da besluttede jeg, at den ville jeg give hende, og hvert år når jeg pakkede den ud til jul, ville jeg mindes hende med glæde.

    Som tænkt så gjort. Hvert år når jeg finder den frem, står jeg lidt med den i hånden og lader minderne fare.

    Rigtig glædelig jul til jer alle.

    Janne
    Også glædlig jul til dig Janne.

    Din lille historie, om tankerne til din mor fik mine øjne til at blive fugtige.
    Det er ikke alle der husker/huskes med glæde og savn.

  5. #5
    Tut Gæst
    For ca 50 år siden købte jeg en juledekoration til mine forældre, fra

    naboen, som vi unger rendte inde hos i tide og utide.

    Det var en lille gammeldags træpumpe på den træfod.

    I mange år brugte min mor den til kalenderlys dekoretion.

    Da hun flyttede i beskyttet bolig fik jeg den. Den står fremme hele året

    med en lille underskål, hvor jeg så karse i.

    Glædelig jul til alle jer dejlige rokkere.

    *221* fra Tut


  6. #6
    Tilmeldingsdato
    04 Dec 2008
    Geografisk sted
    8464 Galten
    Indlæg
    106
    Øj, jeg bliver helt misundelig når jeg læser om alle jeres minder.
    Min mor har altid været (lidt for) go' til at smide ud, så der findes ikke meget fra min barndom hos hende.
    Hun har dog taget ved lære og er blevet bedre (stadig ikke god nok) til at gemme de ting mine søskende laver og de ting der betyder noget for dem.
    Men jeg har dog to fyrfadslysestager som har fulgt mig hele mit liv. Det ene er et hvidt hus med guldmaling og den anden er en snemand. Dem har jeg altid været glad for.
    Desværre er det ikke rigtigt blevet til julepynt i år. Alle vores ting er pakket ned i en kælder i København og vi bor i en campingvogn. Havde jeg vist at Göteborgerne var så uvillige til at dele deres lejligheder havde jeg pakket lidt anderledes :)
    Men jeg må tage revanche med julepynten næste år og pynte op som Gertrud Sand! :-D

    Glædelig jul til jer alle

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    28 Oct 2008
    Geografisk sted
    Ejby (Fyn)
    Indlæg
    11

    Det gamle juletræ

    Fra jeg var 0-4 år gammel arbejdede min Mor på Godsekspedionen på Varde Station. Hvert år til jul satte de et lille juletræ frem på skranken, hvor kunderne kom og indleverede fragtbreve. Træet havde rigtige stearinlys og små glaskugler.

    Jeg var dybt fascineret af denne kopi af et juletræ og det år min Mor stoppede med at arbejde for at gå hjemme og passe min lillebror og jeg fik JEG juletræet (man mente det efterhånden var blevet for grimt at have stående fremme).

    Dette var i 1969 og HVER eneste jul siden da har mit lille, efterhånden jammerligt udseende juletræ, skulle stilles frem.

    Jeg ved godt at det er tudegrimt - men uden det - ingen jul.

    Kærlige julehilsener til jer alle fra

    Hanha01

  8. #8
    Birgitma Gæst
    Jeg har 2 ting som jeg ikke kan undvære, jeg har begge dele efter min mor som desværre kørte galt d.23 dec for 25 år siden, trompeten skulle jeg altid sætte på juletræet fordi jeg var den mindste, nu skiftes mine børn til at sætte den på vores træ, og nissen der er ved at hugge brænde giver mig også gode minder fra min barndom.
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    19 Jan 2011
    Geografisk sted
    Næstved
    Indlæg
    187
    Mit / vores kærste eje af juleting er engammel klokke som min svigerfar havde hængende i rødt silkebånd ved døren til deres spisestue .
    Den kan trækkes op og spille en julemelodi vi mener det er glade jul den er ikke just køn , den er besat med noget hvidt stenral ... men vi lader tankerne flyve og tænker på ham og alle de ting den har oplevet i alle de år den har været til den skal bare op og hænger også altid ved vores dør indtil stuen

  10. #10
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Når i nu finder tingene frem i år, lad os se dem, det er så hyggelig læsning det her..
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

Side 1 af 2 12 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •