Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 7 af 7

Emner: Det her skal Weber-folket bare prøve !

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    4760 Vordingborg
    Indlæg
    1.526

    Det her skal Weber-folket bare prøve !

    En aften så jeg lige slutningen af en udsendelse på DR med "spise med Price, hvor de lavede "Pulled Pork". Det så bare så lækkert ud, så jeg fandt opskriften her: http://www.dr.dk/dr1/spisemedprice/P...29.htm?image=4
    men men men, den så alt for besværlig ud, noget med at der skulle brænde med i grillen for at give røgsmag, og man skulle bruge en "smoker", så det gik jeg væk fra igen.

    Men så kom min ene kollega en dag og sagde, at det havde han og familien da lavet på deres almindelige weber-grill, og det var slet ikke så besværligt endda.

    Det er ganske enkelt en ordentlig nakkefilet, der aftenen inden pakkes godt ind i en "rub", blanding af krydderier, pakkes tæt i madfilm og står natten over i køleskab. Næste morgen, hos mig var det kl. 6.15, startede jeg weberen (ikke et ord om naboens kommentarer, da han kørte på arbejde6.30), men kun med 1/4 af de briketter man normalt bruger. Så kan grillen holdes på ca. 110 grader. Og så fylder man et par kul mere på hver time eller halvanden, eftersom det er nødvendigt for at holde temperaturen på mellem 100 og 120 grader, og så står den ellers der og småsteger hele dagen indtil om aftenen. Det "rub" man smørrer på bliver sort, og det er meningen, og så tager man stegen af ½ time før spisning, hvor den står og trækker. Og så piller man ellers kødet fra hinanden med to gafler. Det er simpelthen så mørt, at man ikke tror det, før det er prøvet. Og smagen, ja det kan simpelthen ikke beskrives, det skal opleves.

    I starten var temperaturen godt nok lidt høj, den var en overgang oppe på 150 grader, men så lukkede jeg spjældene lidt, og så kom den stille og roligt ned på de ca. 110 grader. Man skal så bare huske at åbne helt for spjældene igen efterhånden, så grillen ikke går ud.

    Iflg. opskriften skal den serveres med coleslaw i burgerbolle. Her er der vist ikke andre end mig der kan lide coleslaw, så vi brugte salat m.m. i brugerbollerne, og det var bare helt fantastisk.

    Til hele processen på ca. 11 timer brugte jeg ikke flere kul end normalt på en alm. steg der skal have en god times tid.

    Und jer selv denne oplevelese en dag I alligevel er hjemme hele dagen.

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    29 Nov 2007
    Geografisk sted
    Albertslund
    Indlæg
    388
    Det lyder som når min kæreste langtidssteger stege i ovn på nærmest ingen temperatur den halve dag. Nam nam det er bare guf.
    Zuzzan

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Hvorfor kommmer jeg til at tænke på de her stege man graver ned sammen med gløder uha det er også guf...
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  4. #4
    lillebi Gæst
    Vi tog en "slow" cook'er med hjem fra USA og laver det med krydderier, BBQ- sauce og ( lyder klamt!) 1 dåse cola...det bliver serveret på Burgerboller og med chips...rigtig fed mad, men smager super godt.
    Så jeg kan godt forstå din begejstring

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    4760 Vordingborg
    Indlæg
    1.526
    Citat Oprindeligt indsendt af hundeuld Se meddelelser
    Hvorfor kommmer jeg til at tænke på de her stege man graver ned sammen med gløder uha det er også guf...
    Denne form for steg lavede vi et par gange om året på min tidligere arbejdsplads, vi kaldte det for "Uno-steg". Et kæmpe hul i jorden, foret med sten, så blev der lavet bål i hullet og bagt snobrød, og når bålet var gået ud, tog vi luksus flæskesteg uden svær, krydderede den godt med salt og peber, pakkede den ind i brændenæller, og dernæst et par lag sølvpapir udenpå. Den lagde vi så ned på de brændende varme sten, lagde andre varme sten rundt omkring stegen (dem der var langs kanten af hullet), og så jord ovenpå. Efter ca. 4 timer gravede vi den mest perfekte steg op af jorden

  6. #6
    lenemormeinild Gæst
    Sikken en herlig mad oplevelse lige efter morgenmaden uha ja den udsendelse så jeg godt og det var da lige så jeg savlede, og ja et hul i jorden og så stege en steg der er da også bare nam nam

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.851
    Det lyder lige som engang efter en Skt. Hans Aften i vores have i Sorø, hvor min mor havde noget kød, som hun blandede med tomater, løg, bananer og andre gode ting og pakkede ind i staniol og lagde ned mellem gløderne fra bålet. Der lå det natten over og til næste aften, hvor vi fik "Sivegryde" til middagsmad. Min mor havde lige været på et kursus i Lejre Forsøgscenter, hvor hun lærte at lave jernalderovne. Hun var jo formnings- og håndgerningslærer på en skole ved Fuglebjerg. Senere havde hendes elever en uge, hvor de lavede lerklinede ovne og bagte/lavede mad i dem.

    I øvrigt synes jeg, at Brødrene Price er så hyggelige og sjove at se. Bare at få lov til at høre deres indbyrdes drillerier er hele udsendelsen værd.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •