Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 9 af 9

Emner: Lagkage-opskrift

  1. #1
    Gartner Gæst

    Lagkage-opskrift

    Min lille søn bliver om ca 1 måned 2 år

    Jeg vil derfor gerne lave en dejlig lagkage til ham, og meget gerne bruge de bær jeg har høstet her i sensommeren. Det er hindbær, brombær og solbær. Er der nogle der har en god opskrift liggende på en lagkage?

  2. #2
    ingeborg Gæst
    Lagkagebund:

    8 æg
    400 g sukker
    100 g hvedemel
    100 g kartoffelmel
    4 tsk bagepulver

    Æg og sukker piskes godt. Mel og bagepulver sigtes og vendes i dejen.
    Hældes i en stor bradepande (ovnstørrelse) med bagepapir og bages i 8-10 min ved 250 grader
    Vend bunden ud af bradepanden, drys med lidt sukker og lad den afkøle under et fugtigt klæde

    Kagecreme:

    2 æggeblommer
    2 dl mælk
    2 spsk sukker
    2 tsk marizena
    vanillesukker

    Røres sammen i gryde og koges op et øjeblik, smages til med vanillesukker
    Afkkøles og røres evt tyndere med lidt flødeskum.

    Pyntes som man synes - bær, kagecreme, flødeskum, revet chokolade.

    Tillykke med sønnen og rigtig god fornøjelse med kagebageriet

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Man kunne også lave en "crem" af friske bær der bliver vendt i stivpiske flødeskum, laves gerne dagen i forvejen, så den bliver lidt svampet..
    Pyntet med flormelis, der er drysset ud over en skabelon på det barnet syntes om evt. en bil - prinssese osv.
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  4. #4
    bettevibsen Gæst
    Du skal da lave en lagkage med bærmousse og chokoladeganasche.

    Bærmoussen laves ved at piske fløde MEGET stift og røre det op med bær + en lille smule flormelis.

    Chokolade ganasche: En stor plade Marabou smeltes i en 1/2 L fløde, afkøles i køleskab til næste dag. Piskes stift.

    Lægges sammen med hvide bunde (gerne hjemmebagte). Det er en fordel at lægge lagkagen sammen i en springform, da det holder på moussen.

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2007
    Geografisk sted
    viby sj
    Indlæg
    286
    jeg er sikker på at sådan en lille gut hellere vil have en NUTELLA lagkage.

    1 glas nutella
    1 kvart liter piskefløde
    3 chokolade lagkagebunde

    pisk fløden til skum og bland det med nutella så det bliver til chokolade creme.
    læg det imellem bundene, og pynt kagen som du vil, lad den stå og trække
    i køleskab et par timer.

    din søn vil ELSKE den, og så kan du jo lave en med bær til de voksne.....

    ha en god fødselsdag
    hilsen Tina

    hvad skal jeg nu finde på

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Skal der laves lagkage i dag med børnene
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  7. #7
    Nette Gæst
    Sikke dog nogle lækre forslag, du har fået. Den Chokolade ganasche Bettevibsen fortæller om, er det creme, der bruges til Sarah Bernardkager, hvis det siger dig noget.
    Luffedrengens opskrift tør jeg slet ikke læse...Det ville være alt for farligt. ;-D

    Personligt bryder jeg mig ikke om alt for stiv flødeskum. Skum skal være lækkert og cremet efter min mening. Når jeg bruger bær, så plejer jeg at skylle dem godt og dryppe dem af i en si. Derefter dupper jeg dem på et klæde, sådan jeg er sikker på, der ikke er vand ved bærrene, og kommer dem så op i en skål, sammen med ca. 1 1/2 dl. flormelis, 1 tsk vanillesukker og en halv liter piskefløde, som jeg så pisker til en let skum, og fordeler mellem og ovenpå to tykke lagkagebunde.

    Der er et hav af opskrifter på tykke lagkagebunde online. En bund, der skal flækkes bagefter har ofte mere bid, end tynde bunde.

    En lagkage må gerne trække, men den skal være frisk.
    Jeg laver gerne kagen lige inden gæsterne kommer, sådan den er klar og har trukket et par timer senere, når gaverne er pakket ud og bollerne spist.

    Hvis jeg bruger ekstra bær til pynt, kommer de først på lige inden servering.

    Tillykke med bettemanden, og rigtig god fest. :-)

    Nette

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2007
    Geografisk sted
    7100 Vejle
    Indlæg
    436
    http://www.kageportalen.dk/gallery/t...s.php?album=17

    og så er der jo også lige kageportalen hvis det skal være rigtig kreativt ;)
    Hilsen Knhobby - Kirsten

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    16 Aug 2008
    Geografisk sted
    Sydjylland, christiansfeld 6070
    Indlæg
    389
    Hold da op nogen flotte kager
    Kig gerne forbi min blog

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •