Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 10 af 10

Emner: Julesmåkager

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    4760 Vordingborg
    Indlæg
    1.526

    Julesmåkager

    "Nu nærmer sig tiden…." som en god gammel julehistorie begynder.

    Her på min arbejdsplads, har jeg den fornemme opgave, at der hver dag i hele december er hjemmebagte småkager til medarbejdere og de kunder der måtte komme forbi. Og så selvfølgelig til os selv derhjemme.

    Jeg plejer at bage kattetunger, nøddespecier, finsk brød, jødekager, små klejner og selvfølgelig brunkager. Det er de typer af småkager som jeg synes smager rigtig godt og bevarer sprødheden, selvom de har stået i kagedåser et godt stykke tid.

    Lidt fornyelse kunne jo ikke være så ringe endda, og det er jo let nok at søge på nettet efter opskrifter, men jeg kunne godt tænke mig en "afprøvet" opskrift, så der kan følge "tips og tricks" med i købet.

    Så er der nogen af Jer der har en rigtig god gennemprøvet opskrift på andre julesmåkager?

  2. #2
    symadammen Gæst
    Jeg har en gammel opskrift (min mors) hvor man bager 4 slags småkager af samme dej. Den har jeg brugt mange gange og det bliver gode småkager og de forsvinder som dug for solen.
    1 kg hvedemel
    375 g flormelis
    750 g margarine
    2 æg
    1 tsk. vanillesukker
    25 g mandler
    25 g chokolade
    25 g kakao
    Det hele æltes til en dej som deles i flere dele.
    1) Dejen rulles til en pølse og skæres til kager
    2) Dejen iblandes hakkede mandler, rulles til en pølse og skæres til kager
    3) Dejen iblandes hakket chokolade, rulles til en pølse og skæres til kager
    4) Dejen deles i 2 dele - den ene del blandes med kakao. Begge dele rulles ud til lige store dele - oversiden smøres med æggestrygelse og de lægges sammen og rulles som en roulade og skæres til kager.

    Kagerne bages ved 225 gr. i 6-8 min.

    Æggestrygelse: 1 æg piskes med 2 spsk vand og 1 knivspids salt.

    Man kan med fordel lægges dejen i køleskabet en times tid, når den er rullet inden man skærer kagerne - så er det nemmere at få fine kager.

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    4760 Vordingborg
    Indlæg
    1.526
    Tak for den
    Den skal helt sikkert prøves - meget snart - jeg må jo hellere være sikker på, at den virker.

  4. #4
    mulle2306 Gæst
    Hvad med vanillie kranse?

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    4760 Vordingborg
    Indlæg
    1.526
    Citat Oprindeligt indsendt af mulle2306 Se meddelelser
    Hvad med vanillie kranse?
    Joda, men der "snyder" jeg lidt. Mand og børn synes ikke rigtigt om dem, så jeg laver dem af samme dej som mine "kattetunger", og tro det eller ej. de synes de smager anderledes

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    22 Jun 2008
    Geografisk sted
    8260 Viby J.
    Indlæg
    126
    Den opskrift må prøves.

    Er der nogen der har opskrifter der kan bruges til diabetikerer.

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    4760 Vordingborg
    Indlæg
    1.526
    Citat Oprindeligt indsendt af TSMS Se meddelelser
    Den opskrift må prøves.

    Er der nogen der har opskrifter der kan bruges til diabetikerer.
    Jeg har en søn der som 16½ årig tilbage i 1998 fik konstateret type 1 diabetes, og dengang købte jeg via diabetesforenigen nogle opskriftsbøger specielt med kager, og nogle med brød. Men jeg må desværre konstatere, at selvom ingen af os er kræsne, er der ikke nogen af de opskrifter vi har prøvet, som har vakt jubel her. Så vi bager "almindelige" småkager, og så spiser sønnen bare noget mindre.

    I den søde juletid hvor der jo også er brunede kartofler og risalamande, kan det jo være et stort problem for diabetikere, men da han er meget aktiv idrætsudøver, har han den hurtigvirkende insulin for bedre at kunne regulere sit blodsukker, og på den måde kommer han så gennem julen med hyppig kontrol og kontrolleret spisning af de "forbudte" ting.

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    22 Jun 2008
    Geografisk sted
    8260 Viby J.
    Indlæg
    126
    OK.
    Jeg har tænkt på at skifte sukkeret ud med kunstigt sødemiddel.
    Det er dog svært at skifte flormelis ud.
    Dvs. jeg ved ikke hvad jeg skal skifte det ud med.

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    4760 Vordingborg
    Indlæg
    1.526
    Citat Oprindeligt indsendt af TSMS Se meddelelser
    OK.
    Jeg har tænkt på at skifte sukkeret ud med kunstigt sødemiddel.
    Det er dog svært at skifte flormelis ud.
    Dvs. jeg ved ikke hvad jeg skal skifte det ud med.
    I mange opskrifter i tidligere omtalte opskriftsbøger bruges ATWEL, som kan købes både på apoteket og i f.eks. Bilka. Jeg kan ikke huske prisen nøjagtigt, men det var vist noget i retning af omkring 70-80 kr. for et kg. Men der skal så heller ikke bruges sammen mængde som sukker, da det søder meget mere, men alligevel en smag vi her i huset, ikke bryder os om.
    Vi fik i sin tid af sygehusets diætist at vide, at små mængder sukker i f.eks. brød, som vi bager selv, i retning af 35-50 gr. til 2 store brød, er helt ok, og ikke vil have synderlig indvirkning på blodsukkertallet, men hvedemel er faktisk den store synder, så vi har erstattet meget hvedemel med gramhamsmel og klid, og det giver faktisk rigtige lækre både boller og brød.

  10. #10
    Tilmeldingsdato
    22 Jun 2008
    Geografisk sted
    8260 Viby J.
    Indlæg
    126
    Så er du ude i noget med naturligt glutenfrit.
    Du kan der bruge rester af kartofler, ris og risengrød i brød og boller. Det er ret godt.

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •