Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 4 af 4 FørsteFørste 1234
Viser resultater 31 til 39 af 39

Emner: spelsau- uld ??

  1. #31
    Tilmeldingsdato
    24 Jan 2011
    Geografisk sted
    ribe
    Indlæg
    423
    Tak for svaret - jeg slog Wenslydale op - sikke en pels.
    Hvilken slags kartemaskine? - også godt for maskinen, at den kun får ulden :-)
    Jeg faldt for en ham af spelsau med lange, bløde og RENE dækhår, men det er besværligt med de to forskellige længder og jeg er meget ny nybegynder. Heldigvis bruger jeg meget garn til indesko!

  2. #32
    Tilmeldingsdato
    30 Apr 2007
    Geografisk sted
    Nyrup
    Indlæg
    700
    Ja asta, weenslydale er en flot uld - men ikke letter at arbejde med - og slet ikke med kartemaskinen.

    Jeg havde engang et Weenslydale får, men det er en meget stor og tung race, jeg ikke kunne tumle med, hun væltede mig ganske enkelt omkuld, - og så gik hun og blev fed som en okse, da hun kunne skubbe en hvilken somhelt spelsau væk fra madtruget.

    Nu har jeg nogle lam, der måske er ca 30-40 % weensly og ca 60-70 % spelsau. De får ikke denne 30 cm lang lange uld, men tilgengæld har de ikke denne grove overuld.
    Spelsauen
    varmestuestrikker

  3. #33
    Tilmeldingsdato
    30 Apr 2007
    Geografisk sted
    Nyrup
    Indlæg
    700
    Sådan ser de ud nu... de små guldklumper
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    Spelsauen
    varmestuestrikker

  4. #34
    Tilmeldingsdato
    24 Jan 2011
    Geografisk sted
    ribe
    Indlæg
    423
    Tak for kigget. Det må være spændende hvordan det udvikler sig, hvis det er de første krydsningslam.
    Klipper du så i efteråret - eller kan du holde dem rene om vinteren?
    Ang 30 cm lang uld - der skal da vist lange arme til hvis det skal på håndkarterne :-)
    Jeg så en spelsau ham hvor underulden var gået i filt, men den skulle bare filtes lidt mere - så har man et "fåreskind" uden at slagte fåret! - sagde damen. Det lød smart.

  5. #35
    Tilmeldingsdato
    30 Apr 2007
    Geografisk sted
    Nyrup
    Indlæg
    700
    Ja det kan man også, har lavet en trommetaske af sådan forsent til klipning

    Her er væddermand, han er ikke blevet klippet her i foråret - og nu går han med pensionisterne.

    Se i Heddimors tråd, hun er bidt af en lang krølle - og får utrolig flotte ting ud af dem.
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    Spelsauen
    varmestuestrikker

  6. #36
    Tilmeldingsdato
    24 Jan 2011
    Geografisk sted
    ribe
    Indlæg
    423
    Du kan tro, jeg har set Heddimors tråd - det var hendes billeder fra terrassen, der fik mig på rokke-krogen.
    Derefter har jeg så gennemgået Hundeulds kursus (tak til hende!) og fægtet og filtet mig vej i krøllerne. -er dog stadig ikke sikker på at jeg "har det i mig" - altså om jeg nogensinde kommer til at fremstille garn, der ikke er med særlige effekter!

  7. #37
    Tilmeldingsdato
    30 Apr 2007
    Geografisk sted
    Nyrup
    Indlæg
    700
    Ved du hvad asta, kan det blive meget mere end dit eget garn med netop dine specielle effekter. Jeg spinder heller ikke i topklassen, hvorfor jeg har svært ved at motiverer mig alene.

    Så nu har jeg meldt mig på vævekursus - og så skal der væves med hjemmespundet garn, så måske jeg hen ad vejen lærer det.

    Lav du dit eget garn med dine egne specielle effekter, pludselig forsvinder "effekterne" - og så er det ikke sikkert du sådan kan finde tilbage til dem, selv om du gerne ville.
    Spelsauen
    varmestuestrikker

  8. #38
    Tilmeldingsdato
    24 Jan 2011
    Geografisk sted
    ribe
    Indlæg
    423
    Tak for støtten - jeg siger også til mig selv, at jævnt garn kan man jo bare købe - eller finde frem fra sit lager af impulskøb :-)
    Den merino jeg fik købt med rigeligt indhold af avner og beskidte spidser, kan fint gå til filtede futter og spelsau er nu dømt til hæklede tøfler, så der bliver ikke nogen kolde fødder her til vinter!

  9. #39
    Tilmeldingsdato
    30 Apr 2007
    Geografisk sted
    Nyrup
    Indlæg
    700
    Sådan... med tid kommer råd.
    Spelsauen
    varmestuestrikker

Side 4 af 4 FørsteFørste 1234

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •