Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 4 1234 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 39

Emner: spelsau- uld ??

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    15 May 2008
    Geografisk sted
    ikast
    Indlæg
    79

    spelsau- uld ??

    Er der mon en eller anden der har stor erfaring med spelsau- uld.
    i en lækker rødbrun farve.
    Jeg har købt et " helt får "
    Men det filtrer en del og når jeg reder det går der meget af underulden fra.
    Er der en metode til at gøre det klar til spinding der er bedre end en anden.
    Jeg reder det med en stor metalkam.
    Det lykkedes rigtig godt med den mere korthårede texel-uld.
    Men med spelsau er det ret hårdt arbejde.


    Uldvarm hilsen fra Miira

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    30 Apr 2007
    Geografisk sted
    Nyrup
    Indlæg
    700
    Hej miira, jeg er ikke helt sikker på jeg forstår dit spørgsmål.

    Du siger du har købt et helt får, mener du hammen?

    Hvis du har det, består den af underuld og dækhår. Netop dækhårene gør at der er ekstra arbejde med spelsau-ulden.

    Normalt ville man fjerne dækhårene ved at tage fat i dækhåren og lade dem glide igennem en kam - eller direkte på håndkarten, så underulden frigøres fra dækhårene. Når du så har en bunke med underuld og en med dækhår. Kan du karte og spinde dem hver for sig.

    Finessen er, hvis du skal have blødt garn til trøjer o.lign tvinder du rent underuld. Skal du forstærke garnet til f.eks hæl på sokker, tvinder du en ren underuld og en dækhår uld.

    Men du kan også karte både underuld og dækhårdsulden sammen, det giver jo så bare en grover uld hvor der også kan være mange dødhår i.

    Håber det gav mening...
    Spelsauen
    varmestuestrikker

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Tak for den forklaring
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    15 May 2008
    Geografisk sted
    ikast
    Indlæg
    79
    Kære Spelsauen

    Ja det gav rigtig god mening... (Selvfølgelig er det en ham )
    Ellers kunne jeg godt lige se mig selv prøve at redde et får ud !!!

    Jeg har også selv læst om dækhår og underuld i en bog jeg har, men fordi jeg er en sådan novice... forstod jeg ikke så meget..

    Men nu er mit spørgsmål så ( og mange tak fordi du svarer )

    : er man nødt til at have nogle bestemte kamme til formålet. Der hvor jeg har købt ulden fortalte " fårehyrden " mig at det var godt at bruge miniflikker - det jeg forstår som små karter -
    Jeg kan godt se at dækhårene er meget stride, men det er lige som dem der bliver tilbage og - paradoksalt nok - ulden der glider af , når jeg kæmmer det .
    Og det var jo også det jeg synes var rigtig ærgerligt.

    Men det er nu også meget snavset uld, så jeg skal rive ret hårdt for at få de sammenfiltrede spidser redt ud. Men jeg skulle måske i stedet ta' fat i spidserne og trække DEM ud af resten af ulden.
    Der er stadig en hel del uld tilbage at forsøge sig med...
    Uldvarm hilsen fra Miira

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    30 Apr 2007
    Geografisk sted
    Nyrup
    Indlæg
    700
    Ja sådan gør jeg, så fylder jeg karten op med under uld og ender med en bunke kartet underuld - og en bunke ikke kartet dækhår. Som man så kan karte efter behov, de er mere besværlige at arbejde med, da de som du siger er stive.

    Men ja, det er meget letter at holde i spidsen af dækhårene og så trækken underulden ud. Du kan ligesom tvinde dækhår spidsen om fingeren, så får du et fast greb. Eller bruge tommel og pegefinger - og så bruge en af de andre finger til at bøje det lidt. Du finder din egen måde, vil du se...
    Spelsauen
    varmestuestrikker

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    15 May 2008
    Geografisk sted
    ikast
    Indlæg
    79
    Ja... men nu er det jo så sådan at jeg mere reder end karter og så bruger jeg spidserne til at holde fast i, samtidig med at jeg reder i den ende hvor det er klippet af....
    Men men... det kan godt være at med spelsauuld er jeg nok nød til at gøre det på en anden måde.
    Uldvarm hilsen fra Miira

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    15 May 2008
    Geografisk sted
    ikast
    Indlæg
    79
    men måske , fordi dette uld er ret snavset og meget filtret, at det er mere besværligt end med en mere ren uld....man skulle tro at dette får har ligget i lunken vand og filtret pelsen GODT sammen
    Uldvarm hilsen fra Miira

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    30 Apr 2007
    Geografisk sted
    Nyrup
    Indlæg
    700
    Nu spørgs det også hvornår den er klippet. Danske spel får ikke den samme flotte uld som de har, når de kommer ned fra fjeldet. Så har vi haft disse varme perioder, som i forbindelse med den noget mere ensidig kost de får her - også kan have indflydelse. Den bedste uld vil selvsagt være efterårsulden og lammeulden.

    Fårenes efterårsuld vel og mærket, hvis den er klippet om foråret inden læmningen og før den kommer hjem og snavser sig til i halm, hø og korn. Så er det også et spørgsmål om hvor den har gået i sommertiden, Og tilsidst - hvorlænge det har ligget. Jeg synes det ligesom brænder lidt sammen og snavset bliver mere fremtrædent, end hvis du ordner ulden med det samme. Ser du jeg ærger mig hvert år og nogen gange . Men så retter jeg ryggen og tænker - næste år til tiden.
    Spelsauen
    varmestuestrikker

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Spelsauen du har vel ikke en tot liggende du lige kan lave en undervisning minut eller to den 15 juli.. jeg har aldrig spundt spel, kan i hvert tilfælde ikke huske det..
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  10. #10
    Tilmeldingsdato
    30 Apr 2007
    Geografisk sted
    Nyrup
    Indlæg
    700
    Jo da, jeg har noget snavset noget liggende
    Spelsauen
    varmestuestrikker

Side 1 af 4 1234 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •