Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 3 af 3 FørsteFørste 123
Viser resultater 21 til 27 af 27

Emner: Hjælp Med Møl

  1. #21
    Tilmeldingsdato
    15 May 2007
    Geografisk sted
    Jämtland Sverige
    Indlæg
    221
    et stykke cedar trä kan möl ikke lide.Venlig Hilsen Renee

  2. #22
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2007
    Geografisk sted
    4050 Skibby, Hornsherred
    Indlæg
    143

    Lavendel

    Jeg har kigget i de gamle husråd

    http://hus-raad.dk/sadan-holder-du-m...-med-lavendel/

    Vi har også et par enkelte møl, der kommer frem på denne tid af året, men har aldrig fundet ud af hvor de kommer fra. Jeg lægger lavendelposer i skabe og skuffer og håber det er med til at minimere antallet.
    hilsen mormorstrik
    x 5 børnebørn
    Min blog finder du vej til via min profil

  3. #23
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Nu har jeg en del uld og 7 9 13 så har jeg ikke møl i værksted eller herinde i hjemmet, vi har fugtighed måler begge steder for møl elsker fugt. Derfor vasker jeg heller ikke mine klædeskabe af, nej jeg støvsuger dem, det bliver gjort grundigt, jeg hiver hylderne ud, for det er i revner og sprækker de elsker at lægge deres larver.

    Det lyder til at det er et stort arbejde, men det er det faktisk ikke, det bliver en rutine. lige nu vasker jeg det uldtøj der skal vaskes i år,samtidig kommer hylderne ud , de er jo tomme , så 2 fluer med 1 smæk
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  4. #24
    beta Gæst
    Janjac, ja de kære minder kommer pludselig frem, nu du nævnte mølkugler, kom jeg til at tænke på en gammel onkel der kom og besøgte os da jeg var barn, hans tøj lugte af mølkugler, jeg tror de kaldte det naftalin de kugler.

    Cedar træ, ja hvor finder jeg det, vil det sige jeg skal have sådan en stump træ i min strikkekurv

    Lavendel har jeg lidt af i haven, det må jeg have plukke så det kan gør nytte herinde.

    Det er et kæmpe arbejde med de skabe, jeg vasker mine af, men kan godt se det er forkert, da det er fugt møl trives i, og mine skabe er fugtige i forvejen, tak for det gode råd.

    Tak for alle jeres link

  5. #25
    Tilmeldingsdato
    27 Jan 2009
    Geografisk sted
    Haslev
    Indlæg
    160
    Fandt lige dette på nettet:

    Forebyggelse
    Uldtøj, garn og lignende, der ikke bruges jævn­ligt eller gemmes væk om sommeren, bør pakkes i fuld­stændig tætte plastic- eller papirsposer. Det er selv­følgelig vigtigt, at man sørger for, at tøjet er møl­frit, inden det pakkes væk. Vedrørende opbevaring af pelsværk, bør man søge råd og vejledning hos forhandleren.
    I handlen fås ”mølhængere”, der er papirstrimler imprægneret med insektgift, som afgives i luftform. De kan enten hænges i klædeskabe, dragtposer og lignende eller lægges mellem tøjet på hylder i skabe og i skuffer. Det forudsætter, at ovennævnte er meget tætte, da ”mølhængerne” ellers ikke vil have nogen effekt.
    Særligt udsatte møbler og tæpper kan eventuelt behandles forebyggende med et flydende mølmiddel, der indeholder permethrin. Mange møbelstoffer og tæpper er på forhånd imprægneret mod møl. Midlet påføres garnerne under farveprocessen og trænger ind i selve uldfibrene og beskytter garnet hele dets levetid. Forhandleren vil kunne oplyse, om tæpper eller møbler er beskyttet mod møl.

  6. #26
    Thomas' mormor Gæst
    Hvis der er nogle der mangler cedertræ, eller noget til bekæmpelse af andre interessante, men uønskede dyr, så er dette link måske sagen http://www.skadedyrshop.dk/catalog/index.php

  7. #27
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Der var sørma mange muligheder i det link, kan godt lide de der cedertræ ringe til bøjler..
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

Side 3 af 3 FørsteFørste 123

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •