Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 3 123 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 26

Emner: En lille ny "Rokkertøz"

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    5500 Middelfart
    Indlæg
    892

    En lille ny "Rokkertøz"

    Må lige dele min lille nye "Rokkertøz" - Mariechen med jer. Hun rejser hjemmefra imorgen, og vil få et godt hjem og blive elsket , det er jeg sikker på. Hun har allerede været ved at blive bortført flere gange, af forbipasserende under "fødslen".
    Det er en klassisk Waldorf dukke til de små børn, men jeg har nu mange gange set større børn give denne slags dukke tøj på, og lege med dem.
    Inden i er en klokke, der ringler når barnet bevæger dukken. Der er brugt bomuldsstof til dukken, silke til huen (det dufter så godt), og bomuld til håret. Indeni er der karteflor og tubegaze. Alt er selvfølgelig syet forsvarligt fast - så er der noget der går i stykker er det stoffet. Det skal kunne holde til at blive leget med.
    Det er en dukke, der stimulerer mange sanser ved leg. Min absolutte favoritmodel.
    Hilsen Strikke Marie

    Vedhæftet fil 16942

    Mariechen 005.jpg
    Sidst redigeret af Strikke Marie : 27-03-2008 kl. 23:12 Årsag: Stavefejl

  2. #2
    Nette Gæst
    En rigtig fin dukke, og virkelig sådan en, som man roligt kan give i gave. Jeg har længe været vild med de der ansigter, men synes, de gange jeg selv har prøvet, at det har lignet en Storm P-løsning.

    Og når man så oven i købet kan give den tøj på, så får den nok et bifald mere hos den kommende ejer. :-)

    Nette

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    5500 Middelfart
    Indlæg
    892
    Hej Nette.
    Det er ikke så svært med de ansigtstræk. Jeg afmærker med nipsenåle, og i en ligesidet trekant, så går det aldrig helt galt.
    Jeg gør også det at jeg binder tubegazen indenunder inden jeg lægger stof udenom, så kommer der en naturlig fordybning at sy øjnene i. Jeg syr altid med lange dukkenåle fra forsiden og bagud, bagsiden og frem til øjet igen, osv. Så kommer der et naturligt træk, så øjnene ikke blafrer fremme i hovedet.
    Egentlig er denne model ikke til at give tøj på, det er mere disse modeller:
    http://www.flickr.com/photos/24247591@N03/2316461764/

    Strikke Marie - nu er det altså sengetid, blev der sagt!

  4. #4
    Mosterkoster Gæst
    Jamen hun er da rigtig fin.
    Der bliver nok glæde hos den nye ejermand.

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    5500 Middelfart
    Indlæg
    892
    Tak skal I have. Det er jo altid godt at blive rost lidt - især når det er ens allerstørste interesse. For det er det. Jeg har lavet mange mange dukker gennem årene, og de er slidt op. Sågar sendt alle "Storm P." modellerne fra de første år videre til børn i Rumænien. De var jo gode nok, men jeg lavede altid forbedringer, og pludselig havde vi altså alt for mange dukker herhjemme.
    Små dukker i valnøddeskaller til store babydukker -60 Cm. Det er blevet til mange sjove modeller undervejs. Desværre har jeg ikke taget billeder, da de jo bare skulle leges med - og det er jo også det, de er til. Idag kan jeg dog godt ærge mig lidt, da det kniber med at huske alle detaljerne. Så må jeg bare finde på nyt.
    Jeg startede med at lave disse dukker for ca. 20 år siden.
    Er der ikke andre, der laver disse dukker? Jeg vil gerne være med i en gruppe, der arbejder med disse. Det har altid været min drøm, men møder ikke mange, der har denne interesse.
    Hilsen Strikke Marie

  7. #7
    Nette Gæst
    Jeg må prøve igen på et tidspunkt, men det er altså ikke noget ved at lave og give væk, hvis de ligner et fædselsesuheld. :-(
    Og jeg skal da nok slet ikke sammenligne mig med dig, når du har 20 års erfaring. :-)

    Man kan da sagtens lave kjoler til den dukke, du har lavet her. jeg havde da en dukke uden ben, da jeg var barn. - Den var strikket, var noget af mit kæreste eje og jeg havde masser af kjoler, smække og huer/hatte til hende.

    Nette

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2007
    Geografisk sted
    viby sj
    Indlæg
    286
    hvor er hun bare kær.Og ser utrolig blød ud !
    En rigtig krammedukke
    hilsen Tina

    hvad skal jeg nu finde på

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    5500 Middelfart
    Indlæg
    892
    Nette: ja, det kan man. Jeg bruger bare ofte denne model til børn i vuggestuealderen, og når de så har mere finmotorik, der skal udvikles, får de gerne nogle af dem med arme og ben. Det er jo skønt, når der er uld indeni. Der knækker benet jo ikke som på en Barbie, hvis man som 3 - årig bare ikke kan få de stramme bukser på den langbenede dukke.

    Bortset fra det kan jeg da straks sende en videre idé ud (lytter du Hundeuld?): når der nu er et træf/sammenkomst en gang kunne vi jo lave en lille afdeling: giv tid til et "barn".....her kunne være en lille workshop, hvor man enten kunne strikke små dukke kroppe (af garn rester), lave hoved og hænder, eller stoppe og montere færdigt. Der skal så bare findes nogle sponsorer af karteflor og hudfarvet bomuldsstof og stærk tråd (nylon/bjørnetråd el.lign.). Inden da skal der indsamles hvide bomuldssokker (folk har ofte enlige sokker eller nogle m. hul i den ene), så spares tubegazen, der er for dyr og mere ledløs).
    Det er nemlig som en skrædder i H...... at begynde at sy dukker selv. Når andre ser det, opstår der straks flere behov.......så vil det være godt at være nogle stykker til det.
    Netop på et krisecenter eller børnehjem vil disse dukker have deres største berettigelse. Mange børneværelser bugner jo af andre "venner", men for disse børn er det måske et dejligt holdepunkt i en trykket hverdag.
    Strikke Marie

  10. #10
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    5500 Middelfart
    Indlæg
    892
    Sidste skud på stammen. En lille pose til dukkerne. Den skal filtes, og ligger i maskinen. Mariechen kan ikke nå at få den med, da hun er pakket og rejseklar.
    Posen er strikket i naturuld på p. 8, og med indbygget hovedpude.
    Strikke Marie

    dukkepose 002.jpg

    dukkepose 005.jpg

    dukkepose 008.jpg

Side 1 af 3 123 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •