Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 20

Emner: Færøsk garn

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075

    Færøsk garn

    http://hmbs.dk/

    Færøsk garn fra Tøting
    100% uld
    Leveres: nøgler a ca. 100 gr.
    Løbelængde: ca. 325 m pr. 100 gr.
    Håndstrik: pind ca. 4 - 4½ Jeg strikkede disse vanter på strømpepind 3½
    10 nøgler er nok til en stor trøje.


    Jeg har fået 1 nøgle garn tilsendt fra firma for at vurder om det kan bruges til Varmestue strik, her er hvad jeg fik ud af 1 nøgle på 100 gram

    hm4.jpg
    1 par L og 1 par XL
    Forsættes i næste indlæg
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Garnet er hårdt, og glider ikke så let når man strikker, derfor var jeg lidt nervøs for udfaldet.
    Jeg lod flere personer prøve vanterne uvasket, alle sagde de var dejlig varme og de kradsede ikke


    Uvasket **********nærbilled


    Vasket ***********nærbilled

    Efter de er blevet vasket, så var de samme personer mere vilde med dem, for nu var de lækre at røre ved.

    Det er garn jeg gerne vil strikke mere i.
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  3. #3
    Ulla P Gæst
    Jeg har en (ikke begrundet) idé om, at færøsk uld er lidt krads i det.

    Hordan føles garnet?

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Det er altså vildt blødt efter vask, ikke som i 1960 erne...
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  5. #5
    Anni Gæst
    Jeg fik for nogle år siden en meget meget flot trøje, i færøsk uld....kom aldrig til at bruge den, for den kradsede, og det blev den ved med selv om jeg vaskede den...og siden da har jeg ikke været udprægt tilhænger af færøsl uld.

    Men der for kan det uld du har fået jo godt være anderledes

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2007
    Geografisk sted
    Færøerne
    Indlæg
    285

    Færøsk uld

    Nu kan jeg ikke lade være med at blande mig lidt.

    Først, det kommer an på hvilket garn man vælger.

    Færøsk uld nu, er ikke helt det samme som færøsk uld var i 60´erne.

    Dengang var ulden 100% ægte, og ikke så meget forædlet som den er nu.

    Det garn, som Hundeuld har fra Tøting, er måske lidt hårdt i det, men hvis man bruger et- eller et halvt nr. tykkere pinde end man ellers ville vælge og kommer en lille sjat hårbalsam i sidste hold skyllevand, så er det ikke kradsning man generes af.

    Selvfølgelig kommer det an på hvor sart man er, og så er det også en vanesag.

    Personligt bruger jeg kun færøsk uld. Alt andet synes jeg kradser eller føles ubehageligt. Jeg har strikket en Ballerina trøje i Hanne Falkenberg garn, men jeg bruger den aldrig, fordi jeg synes ikke det garn føles behageligt. På samme måde har jeg det med Kauni, det føles ikke behageligt.

    Hvad er så forskellen. For mit vedkommende er det, at jeg kommer til at svede når jeg bliver varm i Ballerinaen og i Kaunitrøjen, mens jeg kan gå i de færøske trøjer, også om sommeren, uden at svede. Så mit gæt er, at det færøske garn "ånder" mere end de andre, som jeg har prøvet. Og tro mig jeg har prøvet mange andre.

    Jeg kunne skrive en hel masse mere, men nok for denne gang. Jeg ville bare komme med lidt uddybende forklaringer om det færøske garn.
    de venligste hilsener fra
    hulda

  7. #7
    strikketøsen Gæst
    ...

    Efter at Hundeuld har forklaret, at det strikkede bliver blødt efter vask - og efter Huldas meget fine uddybende kommentarer om færøsk uld, så kunne jeg sagtens forestille mig at strikke en trøje af færøsk uld - sådan en trøje, man kan ha' med i tasken og tage på, hvis en varm og -rig dag pludselig går hen og bliver småkølig ..... eller -fuld!

    Men p.t. er der jo sat hængelås på dankortet ... men priserne gør jo, at det er MEGET overkommeligt ....

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Hulda jeg gik ned på 3½ for jeg syntes de blev for åben på 4.. til vanter.. huer og den slags vil jeg nok bruge 4 -4½ og halstørklæder vil jeg strikke på 6.
    Det er ikke sidste gang jeg vil bruge det.. kunne faktisk godt blive rigtig glad for det garn.
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2007
    Geografisk sted
    Færøerne
    Indlæg
    285
    Lige en ting til.

    Vær opmærksomme på, at der er stor forskel på "Tøting" garnet og "Sirri" garnet.

    Hvis jeg siger Forbrydelen genseren, så ved de fleste nok hvad jeg mener. Den sweather er strikket i "Sirri" garnet. Dette garn er uplukket og det skal siges, at det kradser, hvis man er sart.

    Igen, personligt synes jeg, at det er meget lækkert, hvis det bliver strikket løst.

    Jeg har også strikket en hel del i det garn, og for at afhjælpe kradsningen, plejer jeg at blande en tråd angora i nogenlunde samme farve som bundgarnet og så strikke på et nr grovere pinde.
    Det bliver lidt dyrere i garnkøb, men det er pengene værd.

    Så hvis i skulle fristes, at strikke "forbrydelsen", så vil jeg tilråde, at bruge det grovere garn fra Sirri,og ikke bruge garnet fra Tøting.

    Fordi som jeg sagde i det andet indlæg: Det kommer an på hvilket garn man vælger.
    Det tredie færøske garn er det der hedder "Snældan." Dette garn bliver nok ikke solgt i Danmark.

    Det er mit favoritgarn, og jeg strikker næsten alt af det garn. Fra entrådet babyundertøj til det allertykkeste 5- trådede til stortrøjer.
    de venligste hilsener fra
    hulda

  10. #10
    Ulla P Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af hulda Se meddelelser
    Det tredie færøske garn er det der hedder "Snældan." Dette garn bliver nok ikke solgt i Danmark.
    Ved du, om det er fordi mængden er begrænset på grund af den gode kvalitet?

Side 1 af 2 12 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •