Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 5 af 5

Emner: hvorfor krymper vaffelvævet stof?

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    05 Feb 2007
    Geografisk sted
    Skævinge
    Indlæg
    64

    Spørgsmål hvorfor krymper vaffelvævet stof?

    Hej

    Jeg har noget stof (det er 100% bomuld) som er vævet med en vaffelvævning. Tror jeg da det er... små firkanter som er bygget op som en lille pyramide.

    Når jeg vasker det krymper det helt vildt. Firkanterne trækker sig helt sammen, så det får små "hulrum".
    Jeg har fået at vide at jeg kan stryge det ud og det har jeg så gjort, men resultatet er ikke helt det samme som fra starten, hvor det var helt fladt.

    Det er krympet ca 40% som ikke strøjet. Som jeg synes er ret meget. Nærmest fra str.XL til S (jeg har målt det før og efter vask.)

    Krymper alt vaffelvævet stof sådan?

    Håber nogen kan hjælpe
    VH Rosa


  2. #2
    Ulla P Gæst
    Det er bomulden, der kryber - og hvis det er en kvalitet, der kryber meget, vil det osse reagere forskelligt inden for de forskellige væveteknikker.
    Og dét mønster, du beskriver, hører til dem, der har let ved at følge med en krympning.

    Men mønsteret alene kryber ikke - det er fibrenes egenskaber, der forårsager krympning.

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    05 Feb 2007
    Geografisk sted
    Skævinge
    Indlæg
    64
    Tak Ulla

    Jeg var ellers helt sikker på at det var vævningen, der kan man bare se.

    VH Rosa


  4. #4
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    5500 Middelfart
    Indlæg
    892
    Når væve eller strikke teknikken er løs - dvs. der er tråde, der ikke binder så ofte, vil der være mere plsds til at fibrene kan krybe sammen.
    Vaffelvævning er een af dem pga. bindingen.
    Du kan også se det hvis du strikker samme emne op på forskellige pinde størrelse. Hvis arbejdet er fast, kryber det ikke så meget. Der er ingen steder trådene kan krybe hen, hvis man forenklet kan sige det sådan?
    Strikke Marie

  5. #5
    Ulla P Gæst

    Godt strikke Marie.
    Tak.

    Det var præcis dén formulering, jeg ikke kunne finde i går.

    Jeg må ha´ fået rotter på høloftet.

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •