Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 14

Emner: Tips til de gode boller!!

  1. #1
    Lillemor26 Gæst

    Tips til de gode boller!!

    Jeg elsker at bage boller.. og i min familie har jeg ry for at lave de bedste af de bedste (eller også er det bare min familie der ikke kan bage )

    Jeg har et par tips til hvordan man får de rigtige lækre boller fremstillet, som jeg ikke har luftet for dem.. det er min hemmelighed hihi!

    Nu vil jeg så lige være ond at dele mine tips med jer... for resultatet er næsten aldrig til at slå fejl af!

    Tips:

    Når mange bager boller, har mange opdaget at hvis man hælder lidt sukker på gæren, og moser den, sker en kemisk reaktion, som gør at gæret bliver flydende som mælk.. man slipper så altså for at røre "klumper" ud i lunken mælk.. nemt.. ja.. Men vil man have de perfekte boller så er det altså FYFY SKAMME, at gøre det sådan.. for sukkeret ødelægger simpelthen gærens hæveevne med adskillige procent hvis man gør det på den måde!

    PSSST... Tilsæt en spsk bagepulver i melet, og sigt det sammen et par gange, inden det blandes i dejen.. det giver lidt ekstre hæveevne.. men den egentlige bonus er at det giver "bløde" boller!

    Når i så til sætter melet, så put KUN lige nok mel i til at bollerne liiige slipper fingrene.. ellers bliver bollerne hurtigt hårde og tørre!!

    PSST... stil en lille ovnfast skål med vand i bunden af ovnen når du tænder den.. det giver bollerne fugt = aldrig mere tørre boller!! og bag dem desuden ikke ved varmluft, men ved alm ovnvarme

    Sådan får man de perfekte boller som andre ikke kan holde fingrene fra.. og som de bliver misundelige over

    Nemt ikke

  2. #2
    Charitas Gæst
    Ja jeg bruger også det tip med sukker på gæren så den smelter... desuden smider jeg altid lidt kardemomme i bollerne det giver en god smag...

  3. #3
    Lillemor26 Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af Charitas Se meddelelser
    Ja jeg bruger også det tip med sukker på gæren så den smelter... desuden smider jeg altid lidt kardemomme i bollerne det giver en god smag...
    Det er netop det tippet er.. gør det ikke hvis du skal lave de helt perfekte boller Det ødelægger hæveevnen i gæren mere end man lige tror.. Altså jeg gør det selv til "hverdags boller" men når der skal gæster på besøg eller til fødselsdage, så gør jeg det på den gammeldaws måde.. det bliver de nu bedst af

    og ja kardemomme bruger jeg også.. også i pandekager muuuums

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    26 Dec 2007
    Geografisk sted
    Midt 8620Kjellerup
    Indlæg
    217
    Nej hvor får man altså løst til at bage boller af alt denne tråd her hold da helt op, tror jeg vil overraske min kæreste med nybagte boller i eftermidag. Når jeg afligevel skal igang med at lave pølse horn og mini pizzaer til børnene til en 60års fødselsdag på lørdag. uha uha jeg bliver helt sulten

  5. #5
    Nette Gæst
    Det er helt rigtigt, at sukker og gær ikke må blive blandet, der er dog et par forhold mere, der gør sig gældende for en god dej:

    Sukker vs. glukose
    Sukker er glukose. Glukose er det, som alle celler lever af. Uden glukose vil ingen celler, heller ikke dem vi har i kropen, kunne leve. Derfor har celler brug for glukose.
    Normalt kører det forløb af sig selv, men tilsættes der for meget glukose, så bliver cellerne overmætte og dovne. De bliver ødelagte. Vi bliver også dovne og dvaske, hvis vi overspiser.
    Gær er encellede snyltesvampe, og deres celler spiser også glukose. Sukker = glukose, så når man tilsætter sukkeret direkte på gæren, får gærcellerne alt for meget sukker, og bliver derfor dovne.

    Men sukker er ikke det eneste, der ikke må komme i forbindelse med gæren. - Salt hæmmer gæren, og må derfor heller ikke blandes direkte med denne.
    Margarine er også en dum ting at tilsætte fra start. Ligesom man kan smøre hænderne ind i margarine, kan man også ved at blande margarine i gæren, smøre gæren ind, så den heller ikke kan formere sig.

    Og så lidt til sidst, væsken. Den må endelig heller ikke være for varm. Gæren fungerer optimalt ved 27 grader ( i den færdige dej) og den dør ved 50 grader. Koldt væske i sommerperioden er altså bedst, eller en smule lunkent i vinterperioden.

    Den korrekte måde at blande en dej på derfor: gær, tempereret væske og æg. Så halvdelen af melet, derefter kardemomme/kerner, salt og sukker og til sidst resten af melet samt margarinen.
    Den skal æltes rigtig godt sammen. 7-8 minutter på maskine min., jeg står dog aldrig og ælter 8 minutter i hånden.

    Liggetiden er vigtig. To gange tyve minutter er perfekt. Bruger man halv gær, kan de færdige boller snildt hæve i køleskabet til dagen efter. (Eller på altanen om vinteren).
    Lader man dejen "overhvile" et par timer ved første hævning og almindeligt 20 minutter ved anden hævning, så kan man få ekstrem luftige boller.

    Og så 220 grader, og gerne et vandbad ind...

    Bagepulver vil selvfølgelig hjælpe. Dette nægter min faglige stolthed mig dog at benytte mig af, men derfor kan I andre jo sagtens.


    Nu får jeg også helt lyst til at bage boller*G*

    Nette
    Sidst redigeret af Nette : 29-05-2008 kl. 07:22 Årsag: et hav af tastefejl, som jeg ikke vil have på mig:-)

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    26 Dec 2007
    Geografisk sted
    Midt 8620Kjellerup
    Indlæg
    217
    UHA uha uha det bliver da en helt videnskab at bage boller nu. så er det lige jeg bliver helt ja hvad med pizza bunde til mine minipizzaér?

  7. #7
    Mosterkoster Gæst
    Skal de være brune i toppen, så pensl dem med kaffe.
    Jeg bager boller, men uden smør, æg og sukker og så pensler jeg dem med kaffe. De bliver så sprøde og lækre.

  8. #8
    Nette Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af Nattrolden Se meddelelser
    UHA uha uha det bliver da en helt videnskab at bage boller nu. så er det lige jeg bliver helt ja hvad med pizza bunde til mine minipizzaér?
    Ja, der er vel en grund til at man står i lære i 3½ år.

    Til pizzabunde, pølsehorn, pizzasnegle osv. bruger jeg samme opskrift.
    Pizzabundene skal bare ikke hæve 2. gang

    Nette

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    26 Dec 2007
    Geografisk sted
    Midt 8620Kjellerup
    Indlæg
    217
    super jeg kom aldrig igang med det igår nåde det simpelt hen ikke. idag skal jeg så lige til en sangskriver og ellers igang med at bage til lørdag,..

  10. #10
    Viktoria Gæst
    Tak Nette for din udførlige forklaring på, hvorfor man skal gøre det og ikke det.
    Jeg har altid selv kommet gæren i sukker - det synes jeg var nemt - ingen klumper, men det er slut nu.

Side 1 af 2 12 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •