Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 5 12345 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 41

Emner: Den ÆGTE sandkage...

  1. #1
    Lillemor26 Gæst

    Den ÆGTE sandkage...

    Eller "punds-kagen" som oldemor lavede den bedst!

    Det er en utrolig dejlig sandkage som jeg har opskriften på.. og som jeg da lige vil dele med jer! Den er nem, men til gengæld skal den bages længe.

    Siden jeg lavede den første gang, har jeg aldrig bagt eller købt en "almindelig" sandkage! Jeg bruger smør i min kage.. den bliver selvfølgelig en kaloriebombe af det.. men til gengæld laver jeg den ikke så tit (det er min undskyldning)


    Opskrift:

    Dej: 500g (1 pund) smør eller magarine, 500 g sukker, 8 (1 pund) æg, 500 g hvedemel, ½ tsk bagepulver, 3 tsk vaniliesukker.

    Rørt dej: Smør eller magarine røres blødt. sukkeret drysses i under omrøring. Æggene tilsættes, et ad gangen. Mel, bagepulver og vanilie sigtes sammen et par gange og blandes i lidt efter lidt.

    Dejen fordeles i to smørsmurgte sandkageforme, der sættes i kold ovn.

    Bagetid 1 time og 15 min ved 165 grader!

    Oldes Tips: Når man bruger bagepulver, sigtes melet sammen med det, og evt andre tørrede krydderier, inden det blandes i dejen. Det gør at hæveevne og smag bliver jævnt fordelt i kagen.. Det gør jeg med alle kager, med et super resultat!!

    Når sandkager stilles i en kold ovn, får de tid til at hæve inden de danner skorpe.. det er derfor bagetiden på den "ægte" sandkage er så lang

    Velbekomme

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Uhm hjemme ved min mors gamle gas ovn... hvor den kage dog smagte godt, og så er den "våd"
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    06 Feb 2008
    Geografisk sted
    2791 Dragør (Tårnby)
    Indlæg
    142
    Mon man skulle prøve sådan en sandkage den er jo meget enkelt at gå til

    .............og jeg er overbevist om at ungerne ville synes om det
    Knus Susanne - medlem af Krea Hafnia

  4. #4
    Lillemor26 Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af hundeuld Se meddelelser
    Uhm hjemme ved min mors gamle gas ovn... hvor den kage dog smagte godt, og så er den "våd"
    Ja den er nemlig SUPER lækker.. min mormor lavede den tit, ud fra hendes mors opskrift.. det er en af de bedste kager jeg ved

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Pas på de vil elske den , og den feder så det basker, den opskrift er fra den gang man virkelig bestilte noget hårdt arbejde.
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  6. #6
    Lillemor26 Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af Jabini Se meddelelser
    Mon man skulle prøve sådan en sandkage den er jo meget enkelt at gå til

    .............og jeg er overbevist om at ungerne ville synes om det
    Ungerne vil ELSKE den.. selv min kæreste elsker den.. han har ellers altid AFSKYET sandkager, forde de er så porøse, og tørre SÅ hurtigt.. Han siger at der er er en hrund til de bliver kaldt for SAND-kager MEn altså, med denne her har jeg hurtigt fået ham omvendt.. men det er altså kun lige denne af slagsen han gider spise

    Ps. kan desuden fortælle at den fakrisk holder sig rigtig godt uden at blive tør, hvis du putter den i en pose, og stiller den mørkt.. den smager lige godt dagen efter.. eller den næste igen !!

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Ja HVIS der er mere af den
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  8. #8
    Lillemor26 Gæst
    Vil da lige tilføje lidt variationer man kan lave af samme dej!

    Det er samme dej som den jeg først har beskrevet. dog uden vaniliesukker!

    3 kager af samme dej:

    Gylden kage
    Dejen laves som den første

    En tredjedel af dejen, blandes med med ½ dl ananasmos eller terninger af ananas (med mosen bliver det bedst syne jeg), saft og revet skal af ½ citron, 5 spsk ekstra mel og 100g hakkede røde og grønne cocktailbær.

    Orientalsk kage
    1/3 af dejen tilsættes to tsk ingefær, 1 tsk allehånde og 250g stenfri hakkede dadler.

    Sorte øjne
    1/3 af dejen røres med 1 tsk vaniliesukker og 150 g chokoladebidde på størrelse med rosiner (MUMS)


  9. #9
    Ulla P Gæst
    ALTSÅ !!!!! Lillemor26!!!!!!!

    NU er du altså selv ude om, at jeg snart kører op til dig - så kan jeg trille hjem - med bilen på slæb.

    DU FRISTER, ja du gør!!!!

  10. #10
    Lillemor26 Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af Ulla P Se meddelelser
    ALTSÅ !!!!! Lillemor26!!!!!!!

    NU er du altså selv ude om, at jeg snart kører op til dig - så kan jeg trille hjem - med bilen på slæb.

    DU FRISTER, ja du gør!!!!
    Ja det var vist ikke så godt at jeg lagde opskriften... *HOST HOST* der er ihvertfald noget i ovnen der dufter mistænkeligt meget af kage

Side 1 af 5 12345 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •