Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 2 af 3 FørsteFørste 123 SidsteSidste
Viser resultater 11 til 20 af 26

Emner: Middelalder tøj til markeds besøg

  1. #11
    Tilmeldingsdato
    30 Apr 2007
    Geografisk sted
    Nyrup
    Indlæg
    700
    Det nærmeste jeg kan komme er ca 1065 altså sen vikingetid og tidlig middelalder. Den der surcoat model blev f.eks brugt af korsridderne. Ud fra de mønstre jeg har fundet på nettet, ser det ud som om selve overstykket er et grundmønster og så blev der indsat kiler i varrierende grad, alt efter tid og sted. På en måde passer det mig udemærket. Så kan jeg lave mine egne små tidsrejser ind i vikingetiden og middelalderen - jeg behøver bare dobbelt tilbehør af f.eks hovedbeklædning - og så en dobbelt rolle. Af rig vikinge æt, men fattig i midddelalderen

    Mønster har jeg ikke, men surcoaten kan jo ikke være så svær at lave, selv for en som ikke normalt tilskærer og syr . I riddertiden var det jo bare bæltet der holdt sammen på overstykket. Det der kan volde mit første problem er halsudskæringen. Men jeg regner med at man folder det 2 gange og så syr kanten, med fine små sting. Men da jeg endnu ikke har fået stoffet - er jeg ikke stødt ind i de store problemer.
    Sidst redigeret af OPR1 : 26-11-2008 kl. 09:10
    Spelsauen
    varmestuestrikker

  2. #12
    Tilmeldingsdato
    15 May 2007
    Geografisk sted
    Jämtland Sverige
    Indlæg
    221
    [quote=Spelsauen;79060] Noget autentisk bliver det. Da jeg ikke kan sy på maskine, må jeg sy den i hånden . Tak for linket.



    Du har pirret min nysgerrighed Spel - Hvilet marked skal du på? Har du fået nældstoffet og hvordan er det? Jeg tror jeg køber noget men ved ikke hvad det skal bruges til før jeg ser det.

    Med hensyn til syning i hånd, tager du mig tilbage til mit barndom, nå nej- det har jeg aldrig forladt. Jeg var 10 år, min mor skulle nedkom så jeg skulle passes hos en bondekone der havde 4 drenge. Min mor sagde jeg skulle huske at jeg var en pige og jeg fik forklæde på og sytøj med.
    Inde i et hjørne i bondekonen køkken, mig med forklædepå og sytøj frem. Næh, hvor var jeg stolt af mig selv indtil jeg fik syet sytøjet fast i forklæddet- godt og grundigt! Jeg sad bare der, vil ikke spise aftensmad- drengene skulle ikke ved det. Til sidste tudbrøled jeg og blev reddet fra min sytøj.

    Senere fortalte konen min mor at hun kunne ikke forstår det, troede jeg var syg. forrige besøg havde jeg sovede i telt med den yngste drenge sammen med 3 små grisebasser-og gangen før havde jeg forsøgte at skyde hønsene med bue og pil!

    Og når jeg nu møder Pip, gårdens Robin Hood, griner han og siger, "Kan du huske dengang du prøvede at være pige?

  3. #13
    Tilmeldingsdato
    30 Apr 2007
    Geografisk sted
    Nyrup
    Indlæg
    700
    Det var en der talte om middelaldermarked - og så opdagede jeg disse vikinge/middelalder markeder der florerer rundt i det ganske land - og vist har gjort det længe . Nå men det har jeg ikke været opmærksom på - og så har jeg bare fået lyst til at udforske det. Så jeg tænker at bruge sommeren til, at gå på disse markeder. Men vil ikke være turist-tilskuer. - Og så har jeg faktisk længe haft lyst til sådan noget tøj - men det er jo ikke lige sådan noget dress, man tropper op i på arbejde Men nu er der en anledningen til det. Derfor!!

    Nej jeg har endnu ikke fået det nældestof - så venter spændt, om det har samme struktur som noget jeg så i Lejre. Men det tvivler jeg dog på .
    Sidst redigeret af OPR1 : 26-11-2008 kl. 09:10
    Spelsauen
    varmestuestrikker

  4. #14
    Tilmeldingsdato
    30 Apr 2007
    Geografisk sted
    Nyrup
    Indlæg
    700
    Nu har jeg fået fat i noget stof fra genbrugen - og går igang med at lave den model jeg har udset mig. På den måde kan jeg også stille de rigtige spørgsmål - hen ad vejen.

    M.h.t udtrykkende på syteknikker, ja så er det rigtigt. Jeg har nemlig lært meget ved at google på de udtryk der har anvendt.
    Sidst redigeret af OPR1 : 26-11-2008 kl. 09:11
    Spelsauen
    varmestuestrikker

  5. #15
    Tilmeldingsdato
    30 Apr 2007
    Geografisk sted
    Nyrup
    Indlæg
    700
    Se så... for en gangs skyld har jeg været fornuftig. Jeg har nu syet overstykket (model). Ja halsudskæringen er lidt problematisk - slet ikke nemt - det kræver et mønster. Men ellers var det ikke så svært. Jeg har lært meget m.h.t og lave søm. I virkeligheden skal man bruge en anden strimmel og bøje ind med. Det har jeg gjort i halsudskæringen - og tænkte at det kunne jeg måske gøre hele vejen rundt - eller hva`? Er det sådan man gør?

    Det bedste ved det hele , så kan jeg faktisk bruge dette "modeloverstykke" når jeg spinder og fnuller.

    Hold kæft, hvor er jeg bare god... !
    Spelsauen
    varmestuestrikker

  6. #16
    Tilmeldingsdato
    30 Apr 2007
    Geografisk sted
    Nyrup
    Indlæg
    700
    Ov, det lyder godt. Ville nok også have valgt rødt, men på tilbud var der kun sort og jægergrøn - så jægergrønt det bliver. Desværre har jeg endnu ikke fået det . Men så er modellen rød. Tilgengæld kraftiger, da det er noget gardinstof af en art.
    Spelsauen
    varmestuestrikker

  7. #17
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    5500 Middelfart
    Indlæg
    892
    Til rollespillerne og andre interesserede:
    På hørvævsmuseet kan man købe linned og halvlinned (og nogle gange andet stof af forskellige fibre). Det er meget fine kvaliteter til rimelige penge. Bare hvis I mangler det. Det er jo noget dyrere i stofbutikkerne på diverse strøg i byerne.
    http://www.hvm-krengerup.dk/frames/butik_fr.htm
    Hilsen Strikke Marie

  8. #18
    Tilmeldingsdato
    30 Apr 2007
    Geografisk sted
    Nyrup
    Indlæg
    700
    Det var et fint link strikke Marie - tydeligvis et besøg værd
    Spelsauen
    varmestuestrikker

  9. #19
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    5500 Middelfart
    Indlæg
    892
    Tag endelig udskrift fra Krak eller andet, hvis I skal derud. Det ligger ude for lands lov og ret, men i pragtfulde naturomgivelser. Det er et skønt sted, med masser af historie og sjæl. Lige noget for os, der elsker "gamle dage".
    I nærheden ligger Frydenlund Fuglepark - så hvis I er interesserede i fugle er det et besøg værd. Man må have eget mad , kaffe m.m. med i parken.
    Hilsen strikke Marie

  10. #20
    Tilmeldingsdato
    30 Apr 2007
    Geografisk sted
    Nyrup
    Indlæg
    700
    En en- dags tur over broen . Men hvor er den lettende transport, slet ikke nem heller ! Men det er nu lagt i skuffen for ønskede steder
    Spelsauen
    varmestuestrikker

Side 2 af 3 FørsteFørste 123 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •