Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 3 123 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 26

Emner: Middelalder tøj til markeds besøg

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    30 Apr 2007
    Geografisk sted
    Nyrup
    Indlæg
    700

    Middelalder tøj til markeds besøg

    Nu har jeg slettet mit indlæg i rollespil og lavet en ny tråd her. Jeg har ledt rundt på nettet og fundet frem til en beklædning jeg kunne tænke mig at lave.

    Jeg får nældestof til at lave overstykket af.

    Så er der underkjolen. Hvilket stof vil være bedst til den?

    Så skal jeg jo have noget på hoved. Tænker det nemmeste ville være et tørklæde.

    Kan jeg bare gå i Jydsk og købe et par billige bomuldslagner lagner til underkjole og tørklæde?

    Så er der jo fodtøj - den er jo straks værre.

    Og så må jeg vel også have en kappe - men den bør vel være af uld?

    Ja og så er der jo alt tingeltangel i bæltet, men det kan vel gøres med en middelstor skindpung, tænker jeg.

    Det skal jo ikke koste en formue - men det skal jo heller ikke skrige til himmelen. Så hvis du har nogle gode ideer eller forslag, vil jeg byde dem velkommen.
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    Sidst redigeret af OPR1 : 26-11-2008 kl. 09:07
    Spelsauen
    varmestuestrikker

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    30 Apr 2007
    Geografisk sted
    Nyrup
    Indlæg
    700
    Nååå - man kan godt snyde. så her er modellen i sin helhed.
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    Spelsauen
    varmestuestrikker

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    30 Apr 2007
    Geografisk sted
    Nyrup
    Indlæg
    700
    !

    Jeg ved ikke - helt autentisk bliver jeg nok ikke. Der er to ting jeg går efter. Først skal det være noget jeg kan lide - og som ser behageligt ud og have på. Dernæst og måske lige så vigtigt. Det skal ikke være for svært at sy.

    F.eks aner jeg ikke hvor meget stof jeg skal regne med til underkjolen. (Jeg købte 2 m af nældestoffet der er 140 cm bredt. Det tænkte jeg måtte være nok til overdelen.) - og har vel heller ikke den store ide om hvordan jeg skal sy den. Der er vist noget med kiler i ærmerne. Men jeg kunne jo også bare sy den lige op og ned ? Men det kan jeg jo heller ikke, der skal være lidt fald i den.

    Jeg har været på biblioteket i går og låne bøger til rollespil med mønster i. Men det er børnebøger og mest kampbeklædning. Så hvis du har kendskab til mønster, vil det være dejligt.

    Nu har jeg aldrig været på disse vikinge/middelalder markeder, så jeg ved ikke hvor stor variationen er i beklædning og tid. Om der er noget der overlapper hinanden. F.eks ved jeg ikke hvad tidsalder den model jeg har valgt er fra.

    Men den med nøglen har jeg læst et sted. Min hoveddørsnøgle er sådan en stor gammeldags messing en. Den må kunne bruges. Så er jeg heller ikke helt sikker på hvordan de har placeret delene på bæltet. For hvis nøglen var et status symbol måtte den jo være synlig. Og så den med glasset, den har jeg ikke tænkt på. Men mjød må jeg da ha`.

    - Og saksen, hvorfor er den vigtig? Det er sådan en lille fåresaks som man kan få i kinabutikkerne ik`?

    Skoene de må komme tilsidst - men skindsko skal det være...!
    Spelsauen
    varmestuestrikker

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    30 Apr 2007
    Geografisk sted
    Nyrup
    Indlæg
    700
    Noget autentisk bliver det. Da jeg ikke kan sy på maskine, må jeg sy den i hånden . Tak for linket.

    Den fåresaks har jeg nogen stykker af, men hvordan havde de den i bæltet uden at komme til skade?

    Det bliver vist et miks af tidsepoker inden jeg er færdig
    Spelsauen
    varmestuestrikker

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    30 Apr 2007
    Geografisk sted
    Nyrup
    Indlæg
    700
    ja det kan måske virke noget overvældende at lave sig en dragt for at besøge et middelalder marked.

    Men som du selv siger, oplevelsen bliver større, hvis du selv falder ind med kulissen. Det er ialt fald noget af motivationen. - Og så synes jeg faktisk at det kunne være sjovt.

    Selve dragten har jeg fundet på: www.urda.se_eng/index.htlm

    Modellen er Surcoats simple og særken er Basis dress.

    Stoffet har jeg fundet på www.historicum.eu , lige nu har de tilbud på nælde og hør m.m

    Ps. Men jeg kan forstå ud fra jeres svar. at der er visse ting tilfælles i vikinge og middelalder dragten. Faktisk tænker jeg også, at det kunne være en fordel, at lave en dragt der både kan passe ind i vikinge og middelaldertiden. Nu ved jeg som sagt ikke hvor stor spændevidde der er på disse markeder.
    Spelsauen
    varmestuestrikker

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    27 Jan 2008
    Geografisk sted
    6971
    Indlæg
    2.001
    Stof og Stil har mønstre på rollespilstøj - deriblandt overtrækssko
    www.stofogstil.dk der kan du bestille kataloger, der er også mønsteroversigt i.
    Venlig hilsen Inge K

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    27 Jan 2008
    Geografisk sted
    6971
    Indlæg
    2.001
    Ja, der er meget godt og til fornuftige priser. Jeg har prøvet at gå derfra og have en fornemmelse af at jeg er blevet stofmisbruger.......
    Det er heldigvis ikke så svært at komme ud af igen, så tag bare chancen
    Venlig hilsen Inge K

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    30 Apr 2007
    Geografisk sted
    Nyrup
    Indlæg
    700
    Ja det er vist ikke småting man kan blive afhængig af herinde . Men tænker, når jeg står med saks, nål og sytråd... hm... hvem ved?
    Spelsauen
    varmestuestrikker

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    30 Apr 2007
    Geografisk sted
    Nyrup
    Indlæg
    700
    Den ser meget bekendt ud for mig - tror den blev brugt i riddertiden . Har da set flere i den stil - men det er måske mest i rollespil den bliver brugt.

    Nå men hvor om alting er, så tænker jeg at sy overstykket i hånden. Med særken bliver det nok en anden sag... det må tiden vise, tænker at ri den sammen først - og tage det derfra.

    De brugte hvidt hør - havde de afbleget det? Det nældestof jeg forhåbenligt får i dag, er jægergrønt. - og jeg havde måske ikke forestillet mig særken kridthvid - måske mere over i det grålige. Men skal det være hvidt, bliver det hvidt.

    Så lige et andet spørgsmål. Jeg synes det hør jeg har set, ser meget groft ud. Skal det ikke være blødt og fint? - og så var der noget med at de havde flere lag indenunder tøjet?


    Ps. jo så er der lige spørgsmålet. Hvor meget skal jeg beregne af stof i m til særken i en st. ca 38?
    Sidst redigeret af OPR1 : 26-11-2008 kl. 09:09
    Spelsauen
    varmestuestrikker

  10. #10
    Tilmeldingsdato
    30 Apr 2007
    Geografisk sted
    Nyrup
    Indlæg
    700
    Det var mærkeligt. jeg har ledt og ledt og troede jeg havde lagt et billed ind prøver igen. Men her er det. Selve dette overstykke i varierende snit, synes at have været brugt fra før år 1000 og frem til ca 1300 - 15oo tallet.
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    Spelsauen
    varmestuestrikker

Side 1 af 3 123 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •