Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 8 af 8

Emner: Gavnø vanillekranse

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075

    Gavnø vanillekranse

    Min veninde Hanne skriver

    Min mormor, som i dag ville være 135 år, voksede op i et lille sødt hus på Gavnø, da hendes far var malermester på Gavnø.
    Baron Reedtz-Thott, skulle hver dag kl. 14 ha` disse helt nybagte vanillekranse til sin eftermiddagsthe. Det er hvad jeg har fået fortalt. Både min mormor og min mor og nu mig bager altid disse småkager til jul.

    500 gr. mel
    250 gr. sukker
    375 gr. smør ( eller margarine )
    kornene af 1 st. vanille
    Alt æltes godt sammen, lægges i køleskab evt. til næste dag- trilles i hænderne til tynde pølser, der formes til ringe, trykkes flade (på pladen) - bages v. 200 gr. i ca . 7 min.- må ikke blive for mørke.
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  2. #2
    Nette Gæst
    Hurra for småkagen!
    Dejligt at bringe en småkageopskrift, og så endda en på vanillekranse her midt om sommeren. Desværre tror mange, at småkagebagning kun hører julen til. Den eneste grund til, at man bager netop småkager op til jul er, at det er en kage, man kan bage i forvejen, og gemme til juledagene.
    Men småkagen fortjener langt mere opmærksomhed.
    Ligesom hindbærsnitten gør!. :-)

    Nette

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2007
    Geografisk sted
    9330 Dronninglund
    Indlæg
    71
    Savle, savle bliver helt lækkersulten - sjovt med sådanne "gamle" opskrifter.

    Og Nette: hindbærsnitter mums
    Mariane


  4. #4
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Har du ikke en opskrift på "DE" hindbærsnitter, elsker dem nemlig, og det er meget meget strengt forbudt spisemen jeg gør det alligevel 2 gange om året sådan ca.

    Jeg har lige lavet dræbersnegle kage http://www.rokken3.dk/forum/showthread.php?t=8301 den står i køleskabet og skal bages i morgen tidlig. Jeg syntes den bliver bedst af at stå inden den skal bages...
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  5. #5
    Tofteberg Gæst
    Ja det er dejligt med gamle bageopskrifter. Min morfar og mormor havde eget bageri. Jeg spurgte for nogle år siden min mormor (de er begge døde nu) efter min morfars opskriftbog. Jeg synes det kunne være sjovt at bage de gamle ting fra bageriet, men da min morfar lukkede bageriet, smed han allle opskrifterne ind i bageovnen, og der blev de så brændt, desværre.

  6. #6
    Nette Gæst
    Hej Tofteberg.

    Jeg kan godt forstå, det ærger dig. Den slags er guld værd.
    Men det er også typisk bagermestre! Man skal ikke give gode opskrifter væk! :-)

    Desværre ville kager og brød bagt derhjemme i vores ovne ikke komme til at smage helt ligesom det, der blev bagt i dine bedsteforældres bageri, for man kan aldrig helt genskabe processen igennem rullebord, raskeskab, stenovn, stikovn osv. Når jeg bager herhjemme, er det heller ikke helt det samme, som da jeg havde bageri, selvom jeg bruger nøjagtig de samme opskrifter.

    Men hvis du husker en kage, som du ønsker at genskabe, så er det "bare" at eksperimentere sig frem. Først skal du selvfølgelig finde en grundopskrift, men volder det dig besvær, så "bip" mig, jeg vil meget gerne hjælpe, hvis jeg kan.

    Nette

  7. #7
    Nette Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af hundeuld Se meddelelser
    Har du ikke en opskrift på "DE" hindbærsnitter,
    Jo, i hvert fald MIN version af "DE" hindbærsnitter. :-)
    Jeg har lagt dem ind som et selvstændigt emne.

    Og ja, snegledræberkagen (ja, det hedder den også herhjemme nu) har rigtig godt af at stå og samle smag og fugt. Det gode ved den er også, at jeg kan lave den hjemme, og tage den med og bage i haven inden søndagskaffen. :-)

    Bon appetit

    Nette

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Den her opskrift er heller ikke til at kimse af...trro jeg er ved at blive lækker sulten af alle de opskrifter.
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •