Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 7 12345 ... SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 64

Emner: Jaywalker - strik sammen.

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    5500 Middelfart
    Indlæg
    892

    Jaywalker - strik sammen.

    Hej til alle sokke elskere.
    TanteLaila og jeg begynder en lille uformel sokke strik sammen. Det bliver et hurtigt meget nemt lille pinse strikketøj, der er til at sidde med i haven, og meget let at gå til og fra.
    Jaywalker sokker:
    http://www.ravelry.com/patterns/library/jaywalker
    Mønsteret er inspireret af zig-zag mellem Bostons gader (Jaywalking).
    Opskriften som ligger frit tilgængeligt på Ravelry foreskriver at man strikker med 76 m.
    Personligt synes jeg det er alt for bredt til en alm. damestørrelse, så det skal man lige være opmærksom på. Jeg har lige lavet en lille prøve, så vurder selv.
    Jeg vil dog vælge at strikke 68m istedet. Tror det vil svare til en str 40, og i Opal garn.
    Mønsteret er et absolut godt begynder mønster. Ikke særlig vanskeligt at strikke ej heller at huske.
    Det er et af de mere uelastiske mønstre. Giver sig ikke så meget som f. eks. hulmønstre.
    Strikke Marie

    Jaywalker 002.jpg

    Jaywalker 003.jpg

    Jaywalker 004.jpg
    Sidst redigeret af Strikke Marie : 10-05-2008 kl. 07:05 Årsag: indsætning af link

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    5500 Middelfart
    Indlæg
    892
    Vi kan jo lave vores egen danske version her:

    Slå 60 m op på p. 3. Fordel maskerne så der er 15 m på hver p.
    Strik ca, 15 p rib. Vælg selv om det skal være 2 r, 2 vr, eller 1 dr. r, 1 vr
    Herefter strikkes zig-zag mønster:
    1. p.: strik r.
    2. p.: * strik r i den første m, lad den sidde på pinden og strik derefter r i det bagerste maskeled, så du på den måde får en udtagning. Strik 5 r, tag med højre pind 2 masker løst af - på en gang som om du vil strikke dem, strik næste m ret og træk nu de foregående to masker hen over den strikkede m, strik 5 ret, strik r i den sidste m både i den forreste og bagerste lænke. Gentag fra stjernen omgangen rundt.
    Fortsæt zig-zag mønster til du har den længde på skaftet som du ønsker - f.eks. 15-18 cm.

    Strik hæl: den du ønsker og synes sidder bedst på foden.

    Hæl med flap: strik 15 m r fra pind 1, vend. Tag 1 løs af, strik 29 m vrang, vend.
    1: *Tag 1 m løs af, strik 1 r, gentag fra * pinden ud, vend.
    2:Tag 1 løs af og strik 29 m vr.
    Gentag pindene 1 og 2 ialt 12 gange mere, så hælflappen består af ialt 27 ½ p.
    Sidst redigeret af Strikke Marie : 10-05-2008 kl. 20:32 Årsag: ændring af str., samt ændring af indtagningerne

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    11 Jan 2007
    Geografisk sted
    Aalborg
    Indlæg
    197
    Ja, de strømper har jeg også længe været forelsket i - det bliver dog ikke til et pinseprojekt - har for meget at se til med et andet projekt (som desværre ikke har noget at gøre med håndarbejde )

    Glæder mig til at se jeres versioner
    Knus Anita aka Puskram
    Mine interesser: perlesyning, broderi, strik, maleri og også snart knipling! Se min hjemmeside for mere.

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    5500 Middelfart
    Indlæg
    892
    Har lige ændret maske antallet igen. Der kan jo godt spares lidt på garnet, og strømper sidder bedre når de passer den fod, der har dem på.

    Str. 38 - 40: Start med 60 m.
    Str. 40 - 42: Start med 68 m.

    Hver gang jeg gemte kom der dejlige smileys frem istedet for tal. Mystisk??????

    Strikke Marie

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    He he det er fordi jeg har sat tal på smilies, skal da vist lige ind og kigge på det.

    Kunne godt tænke mig at være med her, mne det må lige vente 14 dage.
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    04 Oct 2007
    Geografisk sted
    7160 Tørring
    Indlæg
    563
    Hej strikkemarie
    Tak fordi du vil bruge tid på at skrive opskriften herinde.
    Mvh. Marianne

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    5500 Middelfart
    Indlæg
    892
    Hyggeligt at der lige er nogle stykker, der vil gøre følgeskab. Har været i den varme have og beskære roser - og jeg har mange, så hænderne er fulde af torne, men når de er væk, så skal der hviles - og strikkes.

    Tante Laila: jeg vil foreslå dig 60 m - ellers går det ikke op. Modellen er snæver (lidt uelastisk) så tror det vil passe. Det er jo så med 5 retmasker mellem ind og udtagningerne. Ellers skal du ned og have 52 m, og 4 retmasker mellem ind- og udtagninger. Der hvor det jo vil være mest snævert, er over vristen, så hvis man har en høj vrist, skal man nok have lidt flere masker på end man lige tror.

    Strikkelise. Det er jo det vi har Rokken til: at inspirere og dele om det hele. Jeg har absolut ingen glæde af at sidde med 1000 opskrifter selv.

    Sanne: Du kan sagtens nå det. Vi andre er heller ikke igang endnu. Vi skal jo ikke være færdig til noget bestemt. Glæder mig til at se jeres billeder.

    Jeg bruger Opal garn fra Ho Strik. Det selv stribende. Her kommer det virkelig til sin ret. Det er meget populært hos de unge her hjemme. De synes det er nogle vildt seje sokker. Det har jeg ellers ikke hørt fra dem før. Så der skal nok strikkes flere af den slags.

    Strikke Marie

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    5500 Middelfart
    Indlæg
    892
    Hej engelsk kyndige: hvordan vil I oversætte dette?

    dd: double decrease - slip 2 sts together as if to knit, knit the next st, passed the slipped sts over the knitted st.

    den norske version: dobbel felling. 2 m løst over på høyre pinne, strik neste m og ta de to løse over den.

    Jeg har strikket det sådan: tag 1 m løst af, så 1 m løst af, strikket den næste og taget først den 2. løse maske over den strikkede så den 1. m over den strikkede.

    Indtagningen er der, men jeg kan se at de engelske modeller af strømperne ligesom har en "lænke", der løber gennem strømpen. Andre ligner min version.
    Nogen, der har en ide om det er det samme eller der er en anden måde at oversætte denne passage på?

    Strikke Marie

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    5500 Middelfart
    Indlæg
    892
    Så har jeg også googlet lidt .
    Kan det være sådan man skal gøre:
    http://www.youtube.com/watch?v=GsQg1T9LD58
    Det er noget anderledes end jeg har beskrevet og gjort, men ifølge ordbogen "på pinden" hedder dette ikke dd, men cdd (centreret double decrease).

    Er det bare to måder for det samme eller er der skrevet fejl i en af opskrifterne?
    Jeg strikker bare dette par på den måde jeg er igang med, så kan jeg prøve den anden ved det næste par.
    Strikke Marie

  10. #10
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.842
    Hej Strikke Marie!
    Jeg vil prøve at hjælpe dig med hjælp af en håndarbejds ordbog.
    Du skal:
    Tage 2 masker løs af (som om du ville strikke dem), strik den næste maske, træk de 2 løse masker over den strikkede maske.
    Jeg tror, at begge de løse masker skal over på én gang.

    Prøv at se, hvad der sker, når du gør det!
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

Side 1 af 7 12345 ... SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •