Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 2 af 2 FørsteFørste 12
Viser resultater 11 til 20 af 20

Emner: Børnevæv...

  1. #11
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.842
    Den minder om min lille, søde børnevæv, der er 35x38cm. Dimserne på midten lige bag ved kammen er jo dem, man laver skellet med (skellet er det der kommer, når nogle af trendtrådene er oppe og de andre er nede - der hvor man væver "islættet" ind i mellem). Når man så bytter om, så kommer de trendtråde, der før var nede op og omvendt. Og så kan man væve mellem dem igen.

    Jeg havde engang min lille væv med til det vævekursus, jeg har gået på i flere sæsoner nu. Du kan nemt sætte ny trend på, Zep! Skru din væv fast til et bord med en skruetvinge. Skru en anden skruetvinge fast et andet sted med den afstand, der svarer til den længde du vil have din trend til at være. Du binder "kammene" (dem med riller og huller i)/evt. "søller" (lavet af snore) op. Så trækker du trenden rundt om skruetvingen, hen til væven og gennem kammen og sætter den på en lille pind (eller en snor, der er bundet til bagbommen). Sådan bliver du bare ved til hele kammen er fyldt med snore (2 i hver rille). Pas på, at du får lavet trenden lige stram hver gang. Så drejer du bagbommen, så trenden bliver kørt rundt om den (men pas på, at den anden ende af trenden ikke smutter ud gennem kammen. Bagefter trækker du trenden gennem hullerne i de andre kamme, sådan at du kommer den ene tråd i ét hul og så igennem en rille i den modsatte kam. Næste tråd skal så igennem en rille i den forreste af de 2 kamme og et hul i den bageste. Så binder du trenden fast til forbommen. Det er nok ingen dum ide, at sætte et par pinde ind som skelpinde (så du er sikker på, at du har et skel i din trend) helt henne ved bagbommen. Og så er det vist bare med at komme i gang med at væve. Måske skal du dreje lidt trend rundt om forbommen først (så har du altid til at binde med bagefter og evt. lave frynser med).

    Jeg er bange for, at jeg ikke er god nok til at forklare det. Min vævelærer er bedre, men hun har vist desværre ikke meldt sig ind her i Rokken. Min egen trend var gået i kludder, men jeg har redet den ud og skal binde den på bagbommen snart. Heldigvis har jeg skelpinde i (bundet sammen med elastikker, så de ikke kan komme fra hinanden og lave kludder i skellet). Jeg skal nok finde ud af det, så jeg kan væve lidt på den. En børnevæv kan sagtens bruges af en voksen til at væve mindre ting på.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  2. #12
    TanteLaila Gæst
    Den er godt nok fin den lille væv. Den ville jeg også have taget med hjem, til min kærestes store fortvivlelse, for hvor skulle den nu have plads henne..Jeg har stadig min væv fra da jeg var barn. Den er godt nok ikke helt så avanceret som den der, men der er blevet vævet mange små vægtæpper på den,,kan huske jeg hev hår ud af vores kat fordi jeg skulle bruge uld til hvide skyer, og da jeg ikke havde hvidt garn, var katten altså nærmest.. Stakkels mis.

    Mvh Laila

  3. #13
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    Altså børn og deres opfindsomhed (bed den dig slet ikke?)

    Mange tak Strikkelene! Jeg vil finde en dag med fred og ro og sætte mig med væven i nærheden af computeren, så jeg kan følge din detaljerede forklaring Jeg tror nemlig, jeg har fanget pointen

    Jeg har luret krogene Nette; De går ned og låser bommene fast og kan tages op, hvis man ruller noget vævet omkring (bag?)bommen for at få mere plads til at væve (tror jeg nok ).
    og Julemor

  4. #14
    kridthuset-ikast Gæst
    Jeg har også haft sådan en. Den ligner lidt en almindelig lervad væv med et rigtigt skel.
    Den har hvad der svarer til en kam, så der kan lægges skel og det foregår næsten som på en almindelig væv. Jeg har vævet lidt på min, for 25 år siden, så min er det ikke. Resultatet bliver ikke så fantastisk at det gør noget.
    Jeg opgav den for en lille båndvæv i træ, som jeg også fandt i en genbrugsforretning, men den er utrolig sød, så jeg ville nok også have købt den.
    Mine nevøer fik lov at væve på den, og var meget glade og stolte af deres produkter, der blev brugt til penalhuse og små punge. Enkelte dukkehustæpper lavede den osse, men den store væv jeg havde dengang var nu noget mere stabil og nem at sætte op.
    Og jeg er i øvrigt rigtig mange år ældre en alle i dejlige unge mennesker.

  5. #15
    heel Gæst
    Det er nemlig det stykke til skællet der ligner spjældvæven.

    Så når du væver på den, er det jo i princippet også spjældvævning hehe..

    Ellers kan du jo tage spjældet af ved lejlighed og prøve at spjældvæve ved at sætte trenden op, enten mellem dig selv og et fast punkt, eller mellem 2 faste punkter - og så prøve at væve bånd.

  6. #16
    Tilmeldingsdato
    16 Dec 2006
    Geografisk sted
    4760 Vordingborg
    Indlæg
    644
    Tillykke med væven , håber dine børn får mange gode og lærerige timer,
    men husk , det skal også være plada sjov.
    Med venlig hilsen Steffen

    Livet er ikke det værste man har - om lidt har Winnie klar .

  7. #17
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    Fuldkommen rigtigt Steffen
    og Julemor

  8. #18
    TanteLaila Gæst
    jo jeg fik vidst et par rifter her og der.. Men jeg er ikke holdt op med at hive pels af katte af den grund. Nu går det bare ud over mine langhårs katte, dem er der lidt mere at hive i ;)

    Men billed tæpper er altså sjov at lave for børn, specielt hvis de har forskellige materialer og putte i.. Lige fra de røde ned man køber clementiner i, til træ stykker fra stranden, og ikke mindst pelsen fra katten

    Mvh Laila

  9. #19
    Tilmeldingsdato
    12 Apr 2008
    Geografisk sted
    jammerbugten
    Indlæg
    502
    Hvis Du Skulle Få Lyst Til At Bruge Den Lille Væv Fandt Jeg Lige 2 Sider Med Små Kurve ((o))
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder

  10. #20
    jane72 Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af Nette Se meddelelser
    Jeg er fra 72, og det er så både første og sidste gang, jeg nævner det herinde.
    Det er ellers en go' årgang...

Side 2 af 2 FørsteFørste 12

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •