Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 2 af 2 FørsteFørste 12
Viser resultater 11 til 19 af 19

Emner: Rouleaukanter - hvad er nu det og hvordan gør man

  1. #11
    Dorado Gæst
    Det er osse rigtigt Heel.
    Men man bruger osse roleaukanter - især på fest og brudekjoler,
    og de bliver rigtig flotte.
    Uha, jeg har knækket mange roleauvendere under min læretid,
    de er jo sarte

  2. #12
    olde66 Gæst
    Jeg er helt enig med Heel, i hendes forklaring af hvad rouleaukanter er.


  3. #13
    Tilmeldingsdato
    19 Apr 2008
    Geografisk sted
    Næstved
    Indlæg
    115
    Citat Oprindeligt indsendt af heel Se meddelelser
    Når jeg hører ordet roleau - så tænker jeg slet ikke på kanter.

    Jeg har været i praktik hos Marianne Carøe's brude- og festtøj, dengang det var en butik for sig... for flere år siden.
    Der lavede jeg roleau'er til snørre og til knapper til corsager.

    I den sammenhæng er roleau en meget rynd fast rulle, som man klipper på skrå af stoffet og så syr sammen og så vender med det der hedder en roleauvender.

    ...
    Ja, se det lærte jeg også noget om da jeg googlede ordet igår. Jeg fandt skam en hjemmeside for en modist og flot var det, men ikke lige t-shirtkanter
    Så den der pølse -ide til tynde levende stoffer må være vejen frem her.
    Jeg sidder lige nu og har en lille pause inden min søns nye t-shirt skal sys og det er ski noget levende stads. Inden man overhovedet kan klippe i nærheden af en ægkant skal der nåles for skidtet ruller, ja det gør.......
    Men jeg laver bare en almindelig kant ( a la mini-rib med stikning på retten) og så glæder jeg mig til dette rullemystrium opklares.
    I er altså ret seje her inde
    KH Lene
    KH Lene Gammelmor

  4. #14
    Dorado Gæst
    En roleau er en bane af stof, klippet på skrå, der syes sammen på langs, og vendes til en slags snørebånd.
    Man bruger roleauer til f.eks snørebånd i corsager,
    eller klipper den i små stykker, og bruger dem som roleautrenser i f.eks en brudekjole. Det er meget svært at få dem lige.

    En roleaukant, er osse en bane af stof, klippet på skrå, der syes fast på retsiden af kanten med et minimalt sømrum, så foldes banen på en bestemt måde rundt om kanten,
    og håndsys fast på vrangsiden med små bitte sting. Denne kant danner så en slags pølse, og det er denne pølse der hedder en roleaukant.

    Nærmere kan jeg vist ikke komme det, før jeg lige får genset mine syprøver

  5. #15
    Tilmeldingsdato
    16 Feb 2007
    Geografisk sted
    vordingborg
    Indlæg
    32
    Når nu jeg har fået øgleungerne til at sove, skal jeg lige kigge i min 2xmeedom bog, ihvertfald i den gamle står det ret godt beskrevet, jeg har da formået at sy en sådan kant udfra den

  6. #16
    the_dane Gæst
    En rouloukant kan du se her. Det er den grå.


    http://www.smaatekstiler.dk/Graphics...532e_m.jpg</a>

    du kan også se noget her http://hjemmesider.eucsyd.dk/modist/...au/rouleau.htm
    Sidst redigeret af the_dane : 06-05-2008 kl. 13:22 Årsag: tilføjet linie

  7. #17
    Tilmeldingsdato
    19 Apr 2008
    Geografisk sted
    Næstved
    Indlæg
    115
    Hold da helt op! Link nummer 2 var det helt perfekt. Næste gang jeg ser sådan en blomst så vil jeg gi mig til at tale om rouleaukanter som om jeg ved hvad det går ud på. 1000 tak for alle de gode svar.

    Men haven kalder jo for tiden og både sy og strik lider under vores mange skvalderkål :-)
    KH Lene Gammelmor

  8. #18
    Tilmeldingsdato
    19 Apr 2008
    Geografisk sted
    Næstved
    Indlæg
    115
    Citat Oprindeligt indsendt af eaya Se meddelelser
    Når nu jeg har fået øgleungerne til at sove, skal jeg lige kigge i min 2xmeedom bog, ihvertfald i den gamle står det ret godt beskrevet, jeg har da formået at sy en sådan kant udfra den
    Der sagde du alligevel noget! Min meedom børnetøj ligger jo lige her, på vej tilbage til biblioteket. Men du har ret -efter at ha læst instruktionen på side 24 tror jeg det begynder at dæmre for mig.
    KH Lene Gammelmor

  9. #19
    Tilmeldingsdato
    16 Feb 2007
    Geografisk sted
    vordingborg
    Indlæg
    32
    godt du selv fik set i den, så behøves jeg ikke at have dårlig samvittighed ogver at have glemt alt om det igen

Side 2 af 2 FørsteFørste 12

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •