Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 19

Emner: Rouleaukanter - hvad er nu det og hvordan gør man

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    19 Apr 2008
    Geografisk sted
    Næstved
    Indlæg
    115

    Rouleaukanter - hvad er nu det og hvordan gør man

    Jeg har luret at det har noget med strækstof og kantning at gøre. Men den eneste billede-instrution jeg har set var med sort stof på sort stof og jeg kunne simpethen ikke se hvad det gik ud på.
    Der skulle vel ikke være nogen her med en pædagogisk åre som ville forsøge at forklare mig hvordan man laver sådan en kant og hvad den er specielt velegnet til.
    KH Lene Gammelmor.

  2. #2
    klasus Gæst
    hejsa!

    Jeg lærte i tidernes morgen at en rouleau næsten er det samme som et skråbånd - Da der her er tale om et elastisk stof, vil et normalt skråbånd et kunne give sig nok i forhold til stoffet, og man laver derfor en rouleau, som er en tube (som tubestrik) som man så kanter med.

    Med andre ord et højeleastisk skråbånd

    KH
    Klasus

  3. #3
    Dorado Gæst
    Har du et billede af det du tænker på at lave, ellers beskriv nærmere.
    er det en tittekant du tænker på?

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    19 Apr 2008
    Geografisk sted
    Næstved
    Indlæg
    115
    HEHE det der højelastiske skråbånd er nok noget der hen ad. Det skal bruges som en måde at kante t-shirts på.
    Når jeg syr en t-shirt idag så klipper jeg bare et stykke a la en ribkant ( omend en meget lille en ) syr på, vender og laver en stikning og det ser da meget pænt ud. Altså i ærmer og hals.
    Men for at blive klogere og have lidt flere muligheder ville jeg gerne lære om rouleaukanter. I min gamle sybog er det ikke særlig præcist beskrevet - jeg tror at hun gå ud fra at alle da ved hvad det er.
    KH Lene Gammelmor

  5. #5
    Dorado Gæst
    Jeg er bombet idag, så jeg er osse i tvivl om roleaukanter.
    Den må jeg lige tænke lidt mere over, når jeg er frisk.
    De højelastiske kanter du snakker om, er lavet med foldeelastik.
    Det er et stykke blankt (satin) elastikbånd, der er tyndt i en stribe på midten, så man lige kan folde det om. Det skulle du kunne købe i en almindelig syforretning i forskellige farver.
    Damp forsigtigt på foldeelastikken, før du syr den på, da den kryber en hel del Og pas på, hvis du bruger foldeelastik i kontrastfarver, de kan smitte en hel del af.

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    19 Apr 2008
    Geografisk sted
    Næstved
    Indlæg
    115
    Skal vi lave en klub "Kun for grødhjerner" Jeg er selvskrevet som medlem af bestyrelsen.

    Så egentlig vil jeg bare sige at jeg aldrig har hørt om rigtige højelstiske elastikkanter - ? Så næste gang jeg kommer forbi "min" sybiks så er der mere jeg skal have forklaret. Heldigvis plejer de at have god tid.
    Eller måske så skulle jeg finde mig en sy-bog
    Nogen anbefalinger?

    G'nat og sov godt
    KH Lene Gammelmor

  7. #7
    Dorado Gæst
    Jeg er med i klubben for grødhjerner

    Skal altså hjem og kigge i mine syprøver, for at kunne forklare roleaukanter,
    så hvis du har tålmodighed et par uger, skal jeg nok prøve.
    Hvis såfremt og ifald, så husk lige at huske mig på det,
    jeg har nemlig en rigtig stor grødhjerne

  8. #8
    Ulla P Gæst
    Jeg vil ikke gøre mig klog på noget, jeg ikke ved ret meget om ...

    Men jeg mindes, at min mor sad og rullede stofkanten til 'tynde pølser' og kastede med små skråsting, så man fik en elastisk 'rullesøm'/'rullekant'.

    Hun brugte den mest til tynde 'levende' stoffer.

    Kan det tænkes, at det er dén slags sømme?
    Sidst redigeret af Ulla P : 05-05-2008 kl. 07:34

  9. #9
    Dorado Gæst
    Ja, det lyder rigtigt.
    Jeg mener - huskeren funker jo ikke altid lige godt -
    at jeg har en rimelig enkel forklaring på, hvordan man gør,
    men som sagt, jeg må hjem og kigge

  10. #10
    heel Gæst
    Når jeg hører ordet roleau - så tænker jeg slet ikke på kanter.

    Jeg har været i praktik hos Marianne Carøe's brude- og festtøj, dengang det var en butik for sig... for flere år siden.
    Der lavede jeg roleau'er til snørre og til knapper til corsager.

    I den sammenhæng er roleau en meget rynd fast rulle, som man klipper på skrå af stoffet og så syr sammen og så vender med det der hedder en roleauvender.

    ...

Side 1 af 2 12 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •