Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 7 af 12 FørsteFørste ... 34567891011 ... SidsteSidste
Viser resultater 61 til 70 af 115

Emner: Alt om strømper foto opskrift

  1. #61
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Det er da dejligt at kunne hjælpe lidt..
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  2. #62
    Dorthe Pernille Gæst

    Hjælp til opsamling af masker

    Hej alle.

    Jeg har tidligere lavet et par strømper med hjælp fra hist og her.

    Så gik jeg igang med et par til i februar, men da jeg havde fået lavet hælen kom jeg så ikke længere. Nu har jeg fundet dem frem i dag, fordi nu skulle den strøme, der var på pindene altså blive færdig.

    Jeg har delt de masker jeg havde på den ene pind i to efter opstrikningen efter hælen og samlet masker op på den ene side og så strikket to pinde normalt. Så kom jeg over på den anden side, hvor der skal samles op, men jeg synes, det virker forkert. Tråden sidder på højre side af stykket, hvor jeg skal samle op, men efter min overbevisning skal maskerne sidde på pinden til venstre for det stykke. Hvordan gør jeg? Hvad har jeg gjort galt?

    Giver dette i det hele taget nogen mening for jer?

    Nu håber jeg ikke, at i siger, at jeg er nødt til at trævle op, for det er jeg håbløs til, og det ender altid med at jeg må trævle det hele op for så at starte fra begyndelsen.

    Håber nogen kan hjælpe

  3. #63
    buddhista Gæst
    Kære alle,
    Fantastisk side og fantastisk hjælp til en strømpe nybegynder som mig! Så først og fremmest tak for det.

    Jeg har dog to spørgsmål i forbindelse med kilen:
    1. I billede-opskriften står der, at man skal strikke 2 masker sammen, er der en venlig sjæl, der i lægmands termer kan forklare mig, hvordan man går det?
    2. Hvad betyder det, når der står "1 maske løst af"?

    På forhånd tak for hjælpen

  4. #64
    OPR1 Gæst
    At strikke 2 masker sammen gøres ved at man i stedet for at strikke en enkelt maske, bare strikke 2 masker på samme tid - altså stikker pinden igennem 2 masker i stedet for en.

    En maske løs af betyder at du bare løfter masken fra den ene pind til den anden uden at strikke den

  5. #65
    buddhista Gæst
    WAUW det var hurtigt! Tak, hvor er I søde :)

    Nu bliver jeg pludselig lidt i tvivl om de 30 masker jeg har strikket til hælen, om den første på hver pind også skulle have været løs? (eller hvad det nu hedder)
    Den pind, der var ret har jeg bare strikket ret hele vejen igennem, mens jeg har strikket første maske ret på vrang siden, da jeg ikke helt synes, det kunne lade sig gøre, at strikke den vrang - er det helt forkert?

  6. #66
    krummeluren Gæst
    Jeg har strikket mange strømper men altid efter den samme opskrift som findes i et opskrift hæfte der fulgte med Hennes verden nr. 42 i 2005.
    Det er en super nem opskrift og kilehælen er enkel at lave. Men størrelsen går kun ned str. 22/23 og jeg ville gerne lave nogen der var et eller to numre mindre.
    Jeg kan ikke rigtig finde ud af hvordan jeg får nedreguleret maskerne, antal pinde og hele hæl strikkeriet.

    Er der nogen der har et system til at gøre en opskrift mindre?

  7. #67
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2007
    Geografisk sted
    Fanø - 6720
    Indlæg
    304
    Citat Oprindeligt indsendt af krummeluren Se meddelelser
    Jeg har strikket mange strømper men altid efter den samme opskrift som findes i et opskrift hæfte der fulgte med Hennes verden nr. 42 i 2005.
    Det er en super nem opskrift og kilehælen er enkel at lave. Men størrelsen går kun ned str. 22/23 og jeg ville gerne lave nogen der var et eller to numre mindre.
    Jeg kan ikke rigtig finde ud af hvordan jeg får nedreguleret maskerne, antal pinde og hele hæl strikkeriet.

    Er der nogen der har et system til at gøre en opskrift mindre?
    Hvis du regulerer ned med 4 masker af gangen (= én maske mindre pr pind) kommer du automatisk en størrelse ned, efter hvad jeg kan se. Jeg strikker også efter hæftet fra Hendes Verden. Når du så kommer til hæl, følger du bare fremgangsmåden, som Hundeuld har beskrevet i sin billed-serie. På den måde giver det sig selv med antal pinde, indtagninger ved hælen osv :-)
    Spørg igen, hvis du ikke forstår, hvad jeg mener
    Mange hilsener

    Kastanje

  8. #68
    krummeluren Gæst
    Så altså for lige at skære det helt ud i pap for en strikke sinke som mig; min opskrift siger i str. 22/23 at jeg skal slå 40 masker op og strikke 12 cm lige op.
    Så skal jeg altså slå 36 masker op hvis jeg vil strikke en 20/21?
    Hvor mange cm skaft skal jeg så strikke, 15?

    Jeg synes Hundeulds ellers meget flotte og nemme opskrift er svær lige at skifte over til når jeg kun har været vant til min opskrift, så jeg prøver lige at få min egen opskrift nedreguleret.

    I forhold til hælen siger min opskrift, at jeg skal sætte 1. og 4. pinds masker på en pind og strikke 4 cm frem og tilbage. Gælder det stadig væk?
    Med selve hælen siger min opskrift strik til de sidste 9 masker, er det så til 8 masker i stedet og derefter bare 1 maske mindre fremover i resten af hælen?

    Er det helt volapyk det jeg spørger om?

  9. #69
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2007
    Geografisk sted
    Fanø - 6720
    Indlæg
    304
    Citat Oprindeligt indsendt af krummeluren Se meddelelser
    Så altså for lige at skære det helt ud i pap for en strikke sinke som mig; min opskrift siger i str. 22/23 at jeg skal slå 40 masker op og strikke 12 cm lige op.
    Så skal jeg altså slå 36 masker op hvis jeg vil strikke en 20/21?
    Hvor mange cm skaft skal jeg så strikke, 15?

    Jeg synes Hundeulds ellers meget flotte og nemme opskrift er svær lige at skifte over til når jeg kun har været vant til min opskrift, så jeg prøver lige at få min egen opskrift nedreguleret.

    I forhold til hælen siger min opskrift, at jeg skal sætte 1. og 4. pinds masker på en pind og strikke 4 cm frem og tilbage. Gælder det stadig væk?
    Med selve hælen siger min opskrift strik til de sidste 9 masker, er det så til 8 masker i stedet og derefter bare 1 maske mindre fremover i resten af hælen?

    Er det helt volapyk det jeg spørger om?
    Det er helt bestemt ikke volapyk, det du spørger om - jeg vender lige tilbage i morgen. Jeg har faktisk kun "konverteret" fra Hendes Verdens opskrift over til Hundeulds, her ved det sidste par strømper jeg strikkede...fordi jeg pludselig ikke kunne finde hæftet, da jeg skulle strikke hælSå jeg er ikke ekspert, men jeg vil gerne prøve at "skære det ud i pap" alligevel...og går det stadig ikke, må vi kalde de top-professionelle-sokke-strikkere ind til hjælp.
    Mange hilsener

    Kastanje

  10. #70
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Prøver på at enkel gøre opskriften:
    alt på pind 2½

    str. 38 slå 52 masker op -
    lav hæl over ½ delen af maskerne =26 masker - strik 26 pinde til hælen - saml 13 masker op i hælen
    tag ind ved kilen til du har 52 masker igen.


    str. 40 slå 56 masker op -
    lav hæl over ½ delen af maskerne = 28 masker - strik 28 pinde til hælen saml 14 masker op i hælen
    tag ind ved kilen til du har 56 masker igen.

    str. 43 slå 60 masker op
    lav hæl over ½ delen af maskerne = 30masker- strik 30pinde til hælen -saml 15 masker op i hælen
    tag ind ved kilen til du har 60masker igen.

    Altså halvdelen af maskerne strikker du hæl over, og og halvdel af hælkappens masker samles op i hælstykket.

    Håber det hjælper
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

Side 7 af 12 FørsteFørste ... 34567891011 ... SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •