Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 14

Emner: 6 kantet halsedisse

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    15 Oct 2007
    Geografisk sted
    Nordsjælland
    Indlæg
    9

    6 kantet halsedisse

    Hej igen.Hvis jeg har gjort det rigtigt har jeg lagt et billede ind af en halsedisse som skulle være strikket i Opalgarnet.Men opskriften på den har jeg ikke kunnet finde nogen steder.Er jeg mon så heldig at en af jer andre "rokkere" ligger inde med en,ville jeg være meget glad.Jeg har 3 børnebørn der står i kø for at få en til næste vinter.mvh Pingvinen
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    02 Feb 2007
    Geografisk sted
    5450 Otterup (Nordfyn)
    Indlæg
    60
    Hej

    Jeg har ikke opskriften men tror det er ret nemt at regne ud:

    Hvis du finder ud af hvor mange masker der skal være i ret ribstrikkede stykke for at det passer med personens hovedvidde/halsvidde og så strikker rullekraven først. Når den er lang nok deler du masketallet med 6 og sætter maskemarkører eller tråde i afvigende farver for hver 6-del. Så tager du en maske ud på hver side af hver markør på hver anden pind indtil du synes det er langt nok. Det vil sige du tager 12 masker ud på hver anden pind.

    Tror det bliver som på billedet men har ikke prøvet :-)

    Men tror det skal prøves for den er ret flot i det mønstrede garn.
    Mange hilsener

    Lotte Birgitte

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2007
    Geografisk sted
    Færøerne
    Indlæg
    285
    Den kommer her:

    PS. Fell betyder luk af

    Smartgarn, rundpinne nr 3. Legg opp 96 m, strikk 2r 2vr i ca 7 cm. Hvis du ønsker det, kan du nå skifte til p. 3,5. Strikk så en omgang rett hvor du merker hver 12 maske (=x). På neste omgang øker du på hver side av x. Strikk 3 omg rett, på den fjerde omgangen øker du igjen på hver side av x. Fortsett slik til du har 20 m mellom x-ene. Fell x-ene på neste omg. Strikk nå spissene hver for seg:
    Strikk glattstrikk, bortsett fra de tre første maskene, de skal strikkes rett fra både vrangen og retten (=rillestrikk). Fell 1 m i begynnelsen av hver pinne, til du har 2-3 m igjen. Fell av.
    Når du har strikket alle 8 spissene, hekler du en kant av fastmasker rundt spissene. Hekle 3 fm i toppen av spissen. Hekle 2 rader fm.
    de venligste hilsener fra
    hulda

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    15 Oct 2007
    Geografisk sted
    Nordsjælland
    Indlæg
    9
    Hej.Tak for opskriften.Jeg vil printe den ud så jeg har den.Ud fra den kan jeg selv regne den om til Opal garnet.Det har jeg en del af i øjeblikket og det er ikke så tykt som Smart garnet,og alligevel bliver det færdige arbejde god til at holde på varmen.Når man først har prøvet Opal garnet bliver man lidt "afhængig" af det.

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    15 Oct 2007
    Geografisk sted
    Nordsjælland
    Indlæg
    9
    Hej.Jeg har prøvet at eksperimentere,den kunne bruges men jeg var ikke helt tilfreds.Jeg tror jeg skal prøve at tage ud på hver 3 omgang.Men som du skriver skal det nok prøves.Jeg fandt billedet af den på en side et sted på nettet,men der var ingen opskrift med.Jeg prøver igen,har jo hele sommeren ind i mellem sokkerne.Den jeg har lavet og ikke er helt tilfreds med kan ses på min hjemmeside Mvh Pingvinen
    Sidst redigeret af klasus : 13-11-2009 kl. 07:19

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2007
    Geografisk sted
    Færøerne
    Indlæg
    285
    Den opskrift som jeg sendte, er til den halsedisse der hedder stjernehals. Det er nok ikke helt den samme som du efterlyser.
    de venligste hilsener fra
    hulda

  7. #7
    Enaj Gæst
    Jeg har den rigtige opskrift

    str 6-8 år, 10-12 år, dame

    Slå 300, 318, 336 masker op. Strik 8 omgange rillestrik rundt (skiftevis 1 omg ret og 1 omg vr) Fordel 6 mærketråde eller maskemarkører med 50, 53, 56 m imellem hver.
    Luk 1 m på hver side af merketrådene ( med 2 m imellem) på hver 3. omg ialt 16 gange = 108, 126, 144 masker tilbage.
    Strik videre i rib ialt 20, 22, 24 cm.
    Luk LØST af.

    Jeg har for lang tid siden lavet den til et barn på 3 år. Da "trak" jeg en størrelse fra, altså slog 18 m mindre op osv.

    Mvh Enaj

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    15 Oct 2007
    Geografisk sted
    Nordsjælland
    Indlæg
    9
    Hej Enaj.Tusinde tak.Det er lige den opskrift jeg søger. Jeg er ikke tilfreds med mine eksperimenter,og da jeg stadig også har fuldtidsjob at passe,og derfor også mangler tid,har jeg det bedst med at få "skåret det ud i pap"ha ha.
    Hav en god weekend.
    Mvh Pingvinen
    Sidst redigeret af Pingvinen : 02-05-2008 kl. 07:17 Årsag: ville sætte smilie på

  9. #9
    Rysse Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af Enaj Se meddelelser
    Jeg har den rigtige opskrift

    str 6-8 år, 10-12 år, dame

    Slå 300, 318, 336 masker op. Strik 8 omgange rillestrik rundt (skiftevis 1 omg ret og 1 omg vr) Fordel 6 mærketråde eller maskemarkører med 50, 53, 56 m imellem hver.
    Luk 1 m på hver side af merketrådene ( med 2 m imellem) på hver 3. omg ialt 16 gange = 108, 126, 144 masker tilbage.
    Strik videre i rib ialt 20, 22, 24 cm.
    Luk LØST af.

    Jeg har for lang tid siden lavet den til et barn på 3 år. Da "trak" jeg en størrelse fra, altså slog 18 m mindre op osv.

    Mvh Enaj

    Hvilket garn og pinde brugte du ?

  10. #10
    Enaj Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af Rysse Se meddelelser
    Hvilket garn og pinde brugte du ?
    Hej rysse

    Jeg brugte strømpegarn (opal) og pinde nr 3.
    Pas på ikke at lukke for stramt af. Det gjorde jeg nemlig første gang og var nødt til at lave en ny aflukning
    nu bruger jeg stort set altid en pind et nr. størrer til aflukning. Man lærer så længe man lever

Side 1 af 2 12 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •