Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 10 af 10

Emner: Hvornår kan man lægge påskeliljeløg?

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2007
    Geografisk sted
    Hornslet
    Indlæg
    163

    Hvornår kan man lægge påskeliljeløg?

    Jeg har været så heldig at få en masse påskeliljer. Dvs det er de der små "narcisser". Nu er det så at jeg er i tvivl om jeg kan lægge løgene i jorden her om foråret - eller om jeg skal vente til efteråret?

    Er der nogen, der ved det?
    Knus
    Bibber

  2. #2
    Britta S Gæst
    Normalt lægger man dem om éfteråret. Om det kan lade sig gøre nu, ved jeg ikke.

  3. #3
    Rysse Gæst
    Jeg har engang hørt at man kan "snyde" løgene til at tro det har været vinter ved at man kommer dem i fryseren i en uges tid. Så tror de at det har været vinter og på den måde kan de blomstre til efteråret, hvis du lægger dem nu. Men om det er rigtig ved jeg ikke.

    Ellers tror jeg såmend bare du skal lade toppen tørre og der efter i jorden.

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Baglandet siger, find en løgsæk, og lad dem hænge under et halvtag til november, og så i jorden med dem.
    Hvis du "snyder" dem med fryseren, bliver det noget være forpjusket noget.

    Husk at nive hovderne af.
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  5. #5
    jane72 Gæst
    Jeg har lige flyttet en bunke af dem i dag... sammen med nogle... hmmm... tror de hedder perlehyacinter...

    Jeg skal lade dig vide om de overlever

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    Jeg deler, flytter altid mine forårsblomster netop nu. Mest af alt, fordi jeg kan se, hvor de står Så sent som idag har jeg været igang med greben og flyttet store Påskeliljer, som jeg ikke nåede for et år siden. De som blev flyttet da, trives og blomstrer gevaldigt i år ligesom Dorothealiljer, Vintergækker, Tazetter, Eranthis m.m.

    Perlehyacinther klarer den med garanti jane72. Hvis minierne er i vækst, jord og holdt vandet, så kan du sagtens sætte dem nu bibber. Men er de taget op og tørret noget, så vil jeg følge Havens anbefaling

    Og uanset hvad så er det altid en rigtig god idé at fjerne visne blomsterhoveder fra forårsblomsterne, så de bruger kræfter på løget istedet for at udvikle frø, som alligevel ikke skal bruges.

    Når løgplanterne står og visner ned, gøder jeg dem - de får kompost/hestemøg (der har ligget nogle måneder) ovenpå jorden. Og i det hele taget, hvis man har store blokke af forårsblomster, hvor der kun kommer få blomster i, så prøv at grave dem op og del dem i mindre portioner, inden de genplantes, for de kan meget vel stå for trangt efter en årrække.

    Synes man de er grimme, når de visner ned (det skal de altså helst for at samle næring), kan man lave fine fletninger af bladene

    Nå det blev vist til en hel masse
    og Julemor

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    02 Feb 2007
    Geografisk sted
    5450 Otterup (Nordfyn)
    Indlæg
    60
    Jeg har også lige plantet de små tete-a-tete i dag. Fik en kasse med 15 potter (3 blomster i hver pottet) til 25 kr. De var kun lige med knopper så jeg tænker det er nogen som er blevet drevet for sent frem til påske. Dem har jeg plantet og så satser jeg på at de overlever og ellers så er der ikke noget at gøre ved det.

    Jeg har været i haven hele week-enden med hjælp fra min søster. Har en gammel upasset have som har været mine forældres. Og de har ikke magtet at passe den i flere år, så der er nok at tage fat på. Men jeg har fået ordnet et større bed ud til vejen nu. Gravet alt ukrudt op (der var en hel trailerfuld) delt løgplanter, flyttet et par buske som stod uhensigtsmæssigt og lagt foreløbig 12 sække flis på til at holde på fugten og forhåbentlig holde ukrudtet lidt nede.

    Det var så dejligt at få gjort - jeg nyder det hver gang jeg kommer hjem så nu er der lidt energi til at gå i gang med det næste stykke.

    Bare ryggen og ikke mindst tennisalbuen holder til det, så når jeg måske igennem det hele inden det første bed er groet til igen
    Mange hilsener

    Lotte Birgitte

  8. #8
    Birgitma Gæst
    Jeg har også været i haven de sidste par dage, det er nemest nu hvor man kan se de løg fra sidste forår, det har ikke så meget at sige, der er nogle ting der spire i år andet kommer først næste år, men det skal nok komme det hele, på arbejde gør vi det altid om efteråret, men det er fordi vi har bedst tid til det der.

    Hilsen Birgitma.

  9. #9
    priyanka Gæst
    Ja jeg har også flyttet påskeliljer idag, har prøvet det før på den tid af året, og med godt resultat.

  10. #10
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2007
    Geografisk sted
    Hornslet
    Indlæg
    163
    Tak for alle jeres svar
    Knus
    Bibber

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •