Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 5 af 9 FørsteFørste 123456789 SidsteSidste
Viser resultater 41 til 50 af 83

Emner: Spoletræ til jumbo spoler

  1. #41
    Schou-fruen Gæst
    Hvor meget bliver der?

  2. #42
    Ulla P Gæst
    Det ved jeg ikke .... jeg har prøvet at tælle inde på hundeulds hjemmeside ...
    Der er ca. 800 gram hvid fåreuld - men da jeg ikke ved, hvordan hundeuld tvinder garnet - og heller ikke ved, hvor meget de andre fibre fulder/måler/vejer, så kan det blive alt fra 1000 grem til 1600 gram.

    Så jeg er bestemt selv spændt på, hvor meget der bliver -

  3. #43
    Schou-fruen Gæst
    Jeg kan godt forstå du hopper lidt i stolen - det er spændende det her

  4. #44
    Ulla P Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af Schou-fruen Se meddelelser
    Jeg kan godt forstå du hopper lidt i stolen

    Det er lige præcis dét, jeg gør!
    Godt set!


  5. #45
    Nette Gæst
    Det ser rigtig flot ud. .-)

    Og så spørger hende den uvidende lige igen; :-)
    Jeg var med så langt, sidst jeg spurgte, at garnet, når det havde været igennem rokken een gang og var kommet på de der spoler, Haven lavede, at det så skulle snoes, igennem rokken endnu engang. Og det er vel det Hundeuld har gjort nu. - Her forestillede jeg mig så, at de tre farver skulle snoes sammen.
    Det viste sig så, at de ikke skulle det, og så kom jeg til at tænke på noget; Når man køber det her garn, hvor der er flere forskellige farver efter hinanden som f.eks. kauni og strømpegarnerne. - Så er det altså forskellige farver, der er snoet ind efter hinanden, og ikke farver, garnet er farvet med til sidst?
    Hvornår ved man så, at man har en lige så lang mængde rød inden man går over i f.eks. gul, som man havde i det nøgle man har lavet i forvejen?

    Forstår i, hvad jeg mener?

    Ved godt, jeg ikke bruger de rigtige betegnelser.. De må komme med tiden. Lige nu suger jeg bare indtryk og forståelse til mig. :-)

    Mon man kan komme i praktik ved en spinder?

    Nette

  6. #46
    Ulla P Gæst
    Jeg ved godt, hvad du mener.

    Det er meget forskelligt, hvordan garn får sin(e) farve(r) og struktur.

    Kauni er farvet i farvebade, EFTER garnet er spundet/tvundet.

    Det giver de 'glidende overgange' i garnet.

    Hvordan strømpegarn med hurtige farveskift er farvet, aner jeg ikke en dyt om - men jeg har en idé om, at robotter og maskiner og kemiske processer finder ud af at isolere garnet fortløbende - måske i tykke bundter/baner - og bagefter vinder det op i nøgler ...

    Ja, kom du bare i praktik - jeg kan lære dig at spinde, og Lotte L kan lære dig at farve garnet ... (hun kan osse spinde). GGG

    Sidst redigeret af Ulla P : 17-04-2008 kl. 17:13

  7. #47
    Mosterkoster Gæst
    Nette, hvor er jeg glad for at der er en der stiller de "dumme" spørgsmål, og derefter forklarer hvad der kom ud af det. Nu har jeg også fattet det.

  8. #48
    Nette Gæst
    Tak for forklaringen, Ulla. Og tak for tilbudet. - Det er fristende, meen afstanden..:-) Jeg må indrømme, at jeg altid har haft lyst til at prøve at spinde. Ikke kun for at strikke af det bagefter, men fordi det virker så hyggeligt, og praktisk. - Ja, det er nok lidt svært at forklare.
    På et tidspunkt, så tager jeg mig sammen, og gør alvor ud af det. :-)

    MosterKoster... jeg har altid lært ikke at tie, men at spørge. - Ikke at jeg igennem tiden er blevet klog af det, men det er nok min egen skyld.

    Nette

  9. #49
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Når det her garn bliver lavet, har jeg en kode

    r60`10+b30`10+b22`5 = råhvid 60tag med 10 ind i den næste farve som så er rød osv. man knækker garnet og tvinder det sammen hver gang der er farveskift,
    den kan også hedde
    r60`10f+b30`10+b22f`5

    Det er ikke UllaP garn den har en meget længere kode, og er mere indviklet, for der er tvinding sat ned nogen steder. for at det skal fluffe nogle bestemte steder mere end andre steder.

    OBS Jeg har spundt næsten hver dag i 22 år, så jeg kan lidt med det uld, for det er ikke noget man bare sådan lige gør.
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  10. #50
    Schou-fruen Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af hundeuld Se meddelelser
    så jeg kan lidt med det uld,
    Åh, Hundeuld



    Det tror vi alle er meget klar over og det er godt du osse selv ved det

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •