Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 83

Emner: Spoletræ til jumbo spoler

Hybrid View

Foregående indlæg Foregående indlæg   Næste indlæg Næste indlæg
  1. #1
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Odsherred
    Indlæg
    426

    Spoletræ til jumbo spoler

    Hundeuld er igang med at designe noget nyt garn

    Nu er hun snart kommet så langt, at der rigtig skal til at designes, uha jeg glæder mig ikke, for så dræber hun med blikket, hvis man kommer og forstyrre hende i det arbejde.

    Men konen havde ikke lige tænkt på at hendes spoletræ ikke kunne tage jumbospoler, så gode råd var dyre.
    spol6-1.jpgmen den fiksede jeg med lidt restetræ fra en bordplade + 4 strikkepinde nr 5 .
    Hvordan den kom til verden kan i se her



    Den 3-1-18

    OBS Flere af linkene virker ikke mere da jeg har omlagt min egen side www.hundeuld.dk, jeg arbejder på at finde billederne

    Der dog billeder på de sidste sider ..
    Sidst redigeret af hundeuld : 04-01-2018 kl. 12:41
    Hilsen Jens
    Må din dag blive en god dag...

  2. #2
    Ulla P Gæst
    Jeg sidder her og mine nakkehår stritter helt vildt - jeg er MEGA spændt på dét garn.

    Godt du kan være 'støttepædagog' for fruen, så hendes projekt ikke helt går i stå og fruen får et amok-anfald.

    Ja, hold dig endelig væk, mens der designes ...



    Uhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh .... jeg er spændt.

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    Det var sørme opfindsomt Haven

    Pssst du må ud i haven og rode lidt, mens hun designer
    og Julemor

  4. #4
    Nette Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af haven Se meddelelser
    Men konen havde ikke lige tænkt på at hendes spoletræ ikke kunne tage jumbospoler, så gode råd var dyre......
    ´
    Nu spørger jeg så igen dumt! Jeg har ingen erfaring i noget som helst med at spinde, men har faktisk altid godt kunnet tænke mig at gøre det. Det virker så beroligende og lækkert.

    Hvad f... er et spoletræ? Jeg kan se, det er et stykke træ, hvor man sætter de her spoler på, når garnet er spolet på. Men til hvilket formål? Hvorfor kan de ikke bare stå på hylden/jorden/gulvet uden sådan et stykke træ?

    Hvis hun kigger alt for olmt på dig, haven, så må du huske hende på, at du netop har hjulpet hende med denne opfindelse. :-)

    Nette

  5. #5
    Ulla P Gæst
    Når garn skal tvindes (de spundne tråde skal snoes til garn) skal spolerne kunne rotere - og hvis de ikke har en pind at støtte sig til, vælter de - og så får man ikke tvundet ...
    Sidst redigeret af Ulla P : 13-04-2008 kl. 15:44

  6. #6
    Nette Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af Ulla P Se meddelelser
    Når garn skal tvindes (de spundne tråde skal snoes til garn) skal spolerne kunne rotere - og hvis de ikke har en pind at støtte sig til, vælter de - og så får man ikke tvundet ...
    Nåå, ok, Det vil sige man først spinder til tråde og dernæst snor det til garn? - Og jeg som troede, det hele foregik på een gang, og at de spoler, der er billeder af herinde var spoler med færdigt garn på. :-)

    Mange tak

    Nette

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Du kan se hvordan der foregå her
    http://www.hundeuld.dk/spinde1.html
    Men når man designer garn skal man bruge mange spoler , det det her garn skal jeg bruge 7 spoler på engang.
    Almindeligt garn bruger man som regel 2 spoler.
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  8. #8
    Ulla P Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af hundeuld Se meddelelser
    det her garn skal jeg bruge 7 spoler på engang.
    Jeg er bare SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ spændt .... jeg sidder og sitrer som et hysterisk barn ...
    Men bare rolig ... jeg er glad spændt .... og ikke spor utålmodig - garn skal laves med følelse - og hastværk er lastværk.
    Så tag du din tid.
    Jeg har det godt med ventetiden


  9. #9
    Ulla P Gæst
    Lige præcis ...

    Og noget garn er hårdt spundet og tvundet, andet garn er løst spundet og tvundet ...
    Andet garn igen er løst spundet og hårdt tvundet eller omvendt - og man kan sno til højre og venstre (S og Z)
    Man tvinder normalt modsat spinderetningen, så trådene lægger sig 'på plads'.

    Det sker, at en fabrik får indstillet maskinerne forkert - så kommer både spinding og tvinding samme vej.
    Så bliver det strikkede skævt, hvis man strikker glatstrik.

    Så kan man strikke retstrik eller perlestrik - så gør det ikke noget.

    Man kan tvinde mange tråde sammen - alt efter kvalitet og formål.
    De mest almindelige strømpegarner er med 4 eller 6 tråde.

  10. #10
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Hertil denne trøje brugte jeg 12 spoler
    http://www.hundeuld.dk/B%20voksenuntitled.html
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

Side 1 af 2 12 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •