Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 7 af 9 FørsteFørste ... 3456789 SidsteSidste
Viser resultater 61 til 70 af 89

Emner: Farvetråden

  1. #61
    Hjørdis Jensen Gæst
    Nej, men jeg kan se i et gammelt hefte jeg har, at kastanjeblade gir' gule farver på alunbejdset garn. Ligeså birk, gyldenris, rejnfang,, røllike, lugtløs kamille,lyng, vild kørvel.
    Desværre står der intet om skallerne !

  2. #62
    heel Gæst
    Øv... min tese er nemlig at kastanje skallerne har "indbygget" bejdse, ligesom valnød, så man ikke behøver alun-bejdse garnet først.

  3. #63
    Spirrevip Gæst
    Det er da utroligt hvad Rokken kan få mig til ! Bliver hele tiden inspireret af jer andre til at undersøge dit og dat nærmere.

    Heel, prøv at læse dette link vedr. indfarvning med henholdsvis bejdse og uden . http://www.taform.dk/friland/farvning.html

    " Til at farve brugtes planter, som kvinderne indsamlede ved sommertid i eng, mark og have. De fleste planter gav nogle smukke gule eller grønne farvetoner. Særlig velegnet og benyttet var valnød og stenlav. Disse farveemner gav meget holdbare farver og havde tillige den store fordel, at det ikke var nødvendigt at bejdse garnet inden farvningen. "

    " Til andre farveemner som f.eks. rejnfan, birk, kastanie, porse, vild kørvel og duftløs kamille skulle der bruges bejdse, for at farven kunne binde på garnet. "

    Så ved farvning med kastanie skal der altså bruges bejdse. Glæder mig til at høre videre om dine eksperimenter.

  4. #64
    heel Gæst
    Ja... måske... for det står jo ikke noget om, om det er bladene eller skallen af kastanjen der bruges, ved de andre farveemner...

  5. #65
    Tilmeldingsdato
    28 Jul 2007
    Geografisk sted
    4230 Skælskør
    Indlæg
    146
    så er der farvet sokke garn med Kool-iad
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    Fortsat god dag...
    Hilsen Lene.

  6. #66
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    5500 Middelfart
    Indlæg
    892
    Hej Torras.Det ser spændende ud. Kan næsten ikke vente til du får dem strikket.Hvor fik du fat i pulveret?Strikke Marie

  7. #67
    Tilmeldingsdato
    28 Jul 2007
    Geografisk sted
    4230 Skælskør
    Indlæg
    146

    jeg er oz selv lidt spændt på de sokker - men har lige nogle andre ufo`er,der skal være færdige
    Kool-aid er købt her : http://www.koolaiduk.com
    Fortsat god dag...
    Hilsen Lene.

  8. #68
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Herlige glade farver, glæder mig til at se det brugt
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  9. #69
    Mosterkoster Gæst
    Wauw nogle smarte farver, det vil jeg gerne se færdigt.

  10. #70
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    5500 Middelfart
    Indlæg
    892
    Jeg er lige igang med et lille projekt med baby gnomer. I den forbindelse skal jeg bruge hudfarvet strømpegarn. Hvor får man lige det? Det er jo nok ikke det de sælger mest af................
    Så jeg fandt lidt rester frem både af sokkegarn og farverester, og så var der lige lidt eksperimenter.
    ....om ikke andet så er der vel også gnomer med gulsot....
    .....eller gnomer, der har fået for meget solarie.....
    Nå, nu håber jeg det tørrer lidt lysere op, når solen står op.
    Strikke Marie

    Hudfarvet 001.jpg

    Hudfarvet 004.jpg

Side 7 af 9 FørsteFørste ... 3456789 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •