Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 6 af 9 FørsteFørste ... 23456789 SidsteSidste
Viser resultater 51 til 60 af 89

Emner: Farvetråden

  1. #51
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    5500 Middelfart
    Indlæg
    892
    Hej Nette:
    Jo , jeg holder fri fra min hverdag og alle dens trivialiteter ved at være kreativ - så lad nu være med at sige, jeg holder fri hele tiden.....
    Strikke Marie

  2. #52
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Igen nogle dejlige farver du har sat sammen, jeg glæder mig til der skal farves her i huset...
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  3. #53
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Jeg vil igang med at farve garn når vi kommer hjem.. derfor har jeg lavet noget håndspunden garn, 1 tråd mørkt og 1 tråd lys fåreuld, og tvundet det sammen.

    Jeg havde tænkt mig at farve det ens farvet, håber så garnet får "skygger" fordi det er 2 forskelige farver uld der skal indfarves, hvorfor så den smøre .. Har du prøvet at farve på den måde strikke Marie ?
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  4. #54
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    En ting til .. mine bundter er jo ikke lige på 50 gram , nogen 250 andre 60 gram. Vil det være bedst de er nogen lunde lige store ?
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  5. #55
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    5500 Middelfart
    Indlæg
    892
    Hundeuld: jeg har ikke prøvet store bundter, men mon ikke det er lige meget, idet du blander urea blandingen og farvepulveret sammen i et glas, og herefter er det jo sådanset bare at væde garnet op, og trykke det ind alle steder - sørg for at skille feddene lidt, hvis de er store, så suger garnet jo den farve det skal have. (tror jeg????)
    Lav lige en prøve med lanolinindhold i, og en affedtet uden. Det ville jeg gøre. Jeg ville også for en sikkerheds skyld vaske garnet forsigtigt inden det lægges i citronsyre/vand bad eller eddikebad. Bare for at det tager jævnt imod.
    Jeg glæder mig helt vildt til at se resultatet.


    Har aldrig prøvet Kool Aid, men tænkt på om man skulle eksperimentere med noget fra LIDL eller ALDI. De har da noget "saft" med skrappe farver - stakkels børn, der skal skylle det ned.
    Strikke Marie

  6. #56
    heel Gæst
    Det er det grønne der er udenom valnødderne jeg har prøvet... det ligner lidt der er uden på kastanjer - dem vil jeg nemlig prøve at farve med senere på året.

    Hvis man vil prøve at farve med saftevands koncentrat - hvad bruger man så som bindemiddel? - kan man bruge alun?

  7. #57
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    5500 Middelfart
    Indlæg
    892
    Ja, det er skallen fra valnødderne man bruger - der giver den smukke bløde brune farve og alt efter bejdse og efter behandling - sortbrune.
    Man kan også farve med bladene eller barken, men det bliver noget anderledes.
    Generelt med blade er de bedst friske og bark skal helst være tørt.

    Aner det ikke rigtigt med det bindemiddel, men tænker at det må være noget af alt det syre, der er i de farver som går i forbindelse med ulden og evt. den eddike man har lagt det i før?????
    Jeg tænker mig, at der er flere af dem der indeholder meget citronsyre, og det bruger man jo til at "bejdse" i før brug ved reaktiv farvning, hvis man kan kalde det det? Men det er et gæt.
    Når man spiser mange bolcher med citronsyre kan man også opleve at munden er helt ætset - og det er faktisk det samme citronsyre man bruger til at afkalke kaffemaskiner/vaskemaskiner og toiletter, så det er tankevækkende!!!
    Mine børn har aldrig måttet få det kunstige saftevand - kun saft fra egne bær fra haven. Nu kan jeg ikke bestemme mere, men de har ikke spurgt efter andet.
    Strikke Marie

  8. #58
    heel Gæst
    Man skal passe på med at sige skallen fra valnødderne... for de fleste vil regnede det for den brune skal der er uden om selve nødden...

    Det er den grønne skal som selve den brune skal og selve valnødden vokser i, der farves med. Det er den skal der har "indbygget" bejdse.

  9. #59
    Tilmeldingsdato
    07 Jan 2007
    Geografisk sted
    6400 Sønderborg
    Indlæg
    1.210
    TAK skal du have, har ikke fået det grønne, PY HA.....
    supersine669

    carpe diem

  10. #60
    heel Gæst
    Er der forresten nogen der har prøvet at farve med den grønne skal fra kastanje?

Side 6 af 9 FørsteFørste ... 23456789 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •