Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 4 af 9 FørsteFørste 12345678 ... SidsteSidste
Viser resultater 31 til 40 af 89

Emner: Farvetråden

  1. #31
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Ja TAK Strikke Marie for så vil jeg lade ham selv bestemme hvilken farver det skal være, jeg skal have lavet omkring 1 kilo, og det må godt være nogen lunde ens, altså ikke farven men mønsteret i farverne.
    Ved du nogenlunde hvor meget farve der går til 1 kilo ?
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  2. #32
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    5500 Middelfart
    Indlæg
    892
    Man kan eks. farve med 10% farvestyrke. Det svarer til en ret "fed" farve. Ca. 20 tsk. pr. 500g stof/garn. 1 tsk. er ca. 2,5 g farvepulver. (Noget farve er tungere end andet). Så er det ikke ca. 100 g. farve?
    Man skal bruge vægt, synes jeg, hvis man skal op i de mængder, så er det ikke så nemt at sjusse sig til det - og mangler man noget bagefter, er det jo også nødvendigt, at vide hvor meget man har brugt.

    Men prøv evt. med lavere procenter, for det bliver meget kraftige farver v. 10%.
    Jeg laver lige kopier af det, så har du lidt læsestof når du skal sidde og blunde i middagsstunden.
    Strikke Marie

  3. #33
    Rysse Gæst
    Wauwww siger jeg bare. Har lige læst hele tråden igennem og er MEGET imponeret over de flotte farver du har fået frem. Mig som først lige er begyndt at strikke og ikke har en dyt forstand på garn, sidder og får helt lyst til at farve garn selv.

    Kan man også frave mohair eller er det kun alm. uld ?

  4. #34
    Ulla P Gæst
    Mohair er uld fra mohairgeden.

    Så det kan sagtens farves.

    I Mohairgarn er mohairfibrene altid blande med andre fibre (normalt fåreuld) for at få garnet til at 'hænge-sammen' når det bliver spundet.
    Ofte blander man osse syntetiske fibre med - det styrker og gør fremstillingen billigere.
    Der findes osse mohair/silke - det er dyrt men overlækkert.

    Hvilken type har du fået tilbudt?
    Ved du, hvad det hedder - er det garn eller uld, du har på hånden?

  5. #35
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    Du er en knag til at inspirere Strikke Marie og friste... Jeg skal ikke igang med det der lige nu, for jeg har meget at nå i haven nu! Men med tilbageblik på sidste sommer, så kommer der garanteret dage, hvor pigerne og jeg kunne lege med de her farver
    og Julemor

  6. #36
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    5500 Middelfart
    Indlæg
    892
    Zep: Jeg er også i haven.....har sat kartofler idag, ordnet to rækker jordbær, og taget flere meter Skvalderkål.................og det hele er som en skrædder i Helvedet.......for der er også resten af haven.
    Nå, men det andet fifler jeg lidt ind i mellem, når jeg skal hvile hænder og ryg.
    Det var slet ikke meningen, jeg skulle farve nu, først til efteråret, men jeg går og overbeviser mig selv om, at det jo var med de farver, vi skal bestille fra udlandet.
    Det var Canterbury, der lokkede mig. Hun skulle have ventet med at fortælle mig, at hun havde prøvet at farve i mikro ovnen.....nu er det for sent. Men det er hyggeligt, og det griber om sig..............
    Dejligt, at der er mange, der synes om det. Vi kan vel lave en farv sammen dag - sådan ude i haven en sommerdag. Jeg kunne lige forestille mig sådan et træ beklædt med farvede garnfed.
    Strikke Marie

  7. #37
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    5500 Middelfart
    Indlæg
    892
    Rysse: skynd dig at sige ja, tak. Det bliver så kanonflot når det bliver farvet. Det har jeg gjort før. Har brugt krøllerne til mine dukker, og mohair garnet til hår på dukkerne. Det er meget meget lækkert at strikke med, og har du først haft en mohair bluse på, så er du solgt, og så er det let som ingenting.
    farvet mohair garn og rå mohair krøller
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder

  8. #38
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Lige et par spørgsmål til ..
    Nu har jeg jo ikke 10 ildfasteskåle til mikroovnen, så kan man lægge flere bundter i den samme skål ?
    Dernæst har du prøvet at farve med gråt garn til en anden farve ?
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  9. #39
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    5500 Middelfart
    Indlæg
    892
    Hundeuld: Jeg har kun en lille skål med låg, og her kan vel være 4 - 5 fed tror jeg. Har jo max. prøvet med to igår, det er jo helt nyt for mig på denne måde.
    Vil foreslå at du bruger en bradepande beklædt med bagepapir (og den skal ikke bruges til mad senere, men du kan vel finde en i genbrug?), og så lægger du feddene side om side, måske lidt oven på hinanden, og ind i ovnen. Lade køle af tildækket med folie, osv.
    Igår lod jeg noget garn køle af i en plasticpose der var bundet til. Det handler jo mest om at ulden ikke skal få kuldechok mens den hærder. Det gik fint.
    Jeg ville være påpasselig med f.eks. at have gule/lyse fed sammen med stærke farver, for hvis der er lidt for meget væske kan de vel i princippet tage mod mere farve hvis garnet ikke har taget 100% imod ved alle fibre???
    Jeg har jo købt grå uld ved Canterbury - Gottlandsk pelsuld, og det er bare sååååå lækkert. Det er meningen jeg skal farve noget af det. Det bliver mere meleret, lidt tweed agtigt, men jeg synes det er mega flot, når garnet spiller og er levende.
    Jeg må se om jeg lige kan lave en prøve og lægge billeder ind.
    Strikke Marie

  10. #40
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    5500 Middelfart
    Indlæg
    892
    Man kan fixere - enten ved at varme behandle i en almindelig ovn - eller mikro ovn. Den anden metode er koldfixering, hvor man pakker tingene/garnet ind i plastic og lader det hærde på den måde. Der er mange måder disse farver kan bruges på.
    Det er forskelige midler der skal bruges inden man aktiverer processen og alt efter om det er vegetabilske eller animalske fibre. Der er jo visse syrer, der f.eks. nedbryder silke og andet.
    Strikke Marie, der skal i haven nu - middagspausen er ovre siger famililen

Side 4 af 9 FørsteFørste 12345678 ... SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •