Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 2 af 9 FørsteFørste 123456 ... SidsteSidste
Viser resultater 11 til 20 af 89

Emner: Farvetråden

  1. #11
    Nette Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af Strikke Marie Se meddelelser

    Nå, garnet var hvidt, og det blev lagt på en plasticpose. Herefter kom jeg farven på ved at hælde det forsigtigt, der hvor jeg ville have det. Man kan bruge ske, pipette eller andet, men vi skal jo også være færdige,,,,,
    Herefter ned i glasskålen med låg, ind i ovnen, ud og køle af, vaskes, tørres, strikkes, nydes....
    Bare vent til i morgen tidlig, så er det rygtedes, og hele byen står udenfor indkørslen og venter....

    Skal det forstås sådan, at du har gang i MERE end een farve? Altså en gul, en mørkegrøn og en lysegrøn? Eller er det mængden af farve, du drypper på, der afgør intensiteten?

    Det ligner rigtig meget det kaunigarn, jeg strikkede bluse af i sidste måned.

    Jeg glæder mig til at se, hvad det bliver til. :-)

    Nette

  2. #12
    Nette Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af Nette Se meddelelser
    Skal det forstås sådan, at du har gang i MERE end een farve? Altså en gul, en mørkegrøn og en lysegrøn? Eller er det mængden af farve, du drypper på, der afgør intensiteten?
    Næ hov! Nu kan jeg også se noget blå i det!

    Nette

  3. #13
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    5500 Middelfart
    Indlæg
    892
    Nette: Jeg har arbejdet med to farver her på hvidt garn. Gul og blå. Jeg gør som ved akvarel maling. Altid påføre det lyseste lag først og så bygge op derefter. Gul og blå blandet sammen giver grøn, så alt efter hvor grøn eller blågrøn jeg vil have det færdige resultat kommer jeg blå farve på det gule. Enkelte områder kom jeg mere blå end gul, så giver det mere petrolgrøn/-blå farve.


    Strikke Marie

  4. #14
    Nette Gæst
    Åh, så tror jeg nok alle er med, nu er jeg nemlig.

    Kender godt det med gæsterne... Sådan nogle havde jeg i går, og det er næsten altid sådan, når vi har gæster. Kedelige mennesker :-()

    Nette

  5. #15
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    5500 Middelfart
    Indlæg
    892

    Fremgangsmåde ved farvning i mikro ovn.

    Hasp garnet til fed. Bind løst for hvert fed mindst 4 steder.
    Vask garnet let og skyl det.
    Læg garnet i blød i en blanding af vand og lidt citronsyre - i 10 min.
    Læg en plastic afdækning ud evt ovenpå aviser.
    Læg det fugtige garn herpå. Klem vandet af inden.
    Bland ureasalt og vand.
    Bland farvepulver i ureaopløsningen. Rør til det opløses. Kun så meget ureablanding som nødvendigt. Det skal ikke sejle i farveblandingen.
    Dryp farveblandinger på. Start med den lyseste farve. Lad evt lidt af det hvide/grå garn skinne igennem. Det giver garnet liv, dybde og glød.
    Løft lidt i garnet så farven fordeles som du vil have det. Vil du have et meget ens garn, kan du klemme lidt sammen om garnet, så farverne løber mere ind i hinanden.
    Tryk forsigtigt overskydende vand af og læg garnet i en glasskål med låg.
    Sæt den i mikro ovnen, og giv den 1½ min til 1 fed garn, 2 min til 2 fed garn.
    Tag skålen ud, og lad den stå natten over til den er afkølet, så ulden ikke får chock, for så filter den.
    Vask garnet, skyl det og hæng det til tørre.
    Garnet er nu klar til brug.

    Farvning fremgangsmåde 004.jpg

    Farvning fremgangsmåde 006.jpg

    Farvning fremgangsmåde 010.jpg

    Farvning fremgangsmåde 012.jpg

  6. #16
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    5500 Middelfart
    Indlæg
    892

  7. #17
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    5500 Middelfart
    Indlæg
    892

  8. #18
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    5500 Middelfart
    Indlæg
    892
    Nogle af billederne er uklare. Ved ikke om kameraet er indstillet forkert. Men du må slette dem, Hundeild, hvis de er alt for utydelige.
    Billeder af det færdige garn kommer i morgen.
    Strikke Marie

  9. #19
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    5500 Middelfart
    Indlæg
    892
    Glemte det første nøgle. Min mand har sat sig på det, og det blå mere ensartede skal strikkes til strømper i striber med det gulgrønne som striberne. Så der blev ingen bomber denne gang.
    Farvning fremgangsmåde 007.jpg

  10. #20
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    5500 Middelfart
    Indlæg
    892
    Jeg viser bare hvad jeg går og roder med for tiden. Og husk, det har været UFO i 10 år, så det er vel ikke for tidligt
    Jeg strikkede lige en lille prøve op af striberne til sokker. Blå bund med det grøn/gule som striber. Det var kræs, hvis man er til klare farver.
    Strikke Marie

Side 2 af 9 FørsteFørste 123456 ... SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •