Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 19

Emner: Et spørgsmål: Kant på vævet måtte...

  1. #1
    ElisabethW Gæst

    Et spørgsmål: Kant på vævet måtte...

    Hej!

    Er der en af væveveteranerne, der kan hjælpe med at fortælle hvad er smartest at gøre:
    Jeg skal nu igang med mine måtter, men kom pludselig i tvivl om hvad jeg skal gøre med den kant, der ikke automatisk får en pæn kant. Skal jeg sy den, mens den sidder på trenden eller skal jeg bare bukke den om og sy den bagefter?

    Håber I forstår spøgrsmålet.

    ElisabethW

    P.S. Var til fest i lørdags; min bordherre arbejder med vævene på Krengerup Hørvævsmuseum og underviser desuden i skaftevævning. Det var vældig interessant at tale med ham.

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.842
    Kan du ikke købe noget kantbånd og sy på?
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  3. #3
    ElisabethW Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af Strikkelene Se meddelelser
    Kan du ikke købe noget kantbånd og sy på?
    Jo, det var da en god idé, og meget nemt Det vil jeg overveje, tak!

    (50) ElisabethW

  4. #4
    Ulla P Gæst
    Spreder hjælper - det vil jeg anbefale ...

    Og så kan du lave forstærket kant (så der er flere tråde i søl og rit i de 4 yderste søl og rit)) - det støtter kanten og hjælper til at gøre kanten pæn.

    Det kan stadig kombineres med at sy kantbånd på til sidst.

  5. #5
    ElisabethW Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af Ulla P Se meddelelser
    Spreder hjælper - det vil jeg anbefale ...

    Og så kan du lave forstærket kant (så der er flere tråde i søl og rit i de 4 yderste søl og rit)) - det støtter kanten og hjælper til at gøre kanten pæn.

    Det kan stadig kombineres med at sy kantbånd på til sidst.
    Ja, men det har jeg gjort. Det er ikke den kant jeg mener :-) Det er den er i "enderne", hvor islætten begynder og slutter.

    ElisabethW

  6. #6
    ElisabethW Gæst
    Har lige lavet en hurtig tegning. Håber det kan forstås! Det er altså der hvor den grønne streg er!
    Har lært at man kan sy enderne, når stoffet stadig sidder på væven, men ved ikke om det er hensigtsmæssigt, når det er til en måtte. Det skal jo være det, der holder bedst.
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder

  7. #7
    Ulla P Gæst
    OK - ;-)

    Dén kant ...

    Hvad med at lave en flettet afslutning - så får du en lille 'fletning' i dét hjørne, hvor du afslutter.
    Det er en stærk og flot afslutning.
    Det forudsættes så, at du bruger en stærk trendtråd.

  8. #8
    ElisabethW Gæst
    Det lyder interessant. Må tjekke mine vævebøger. Eller har du et billede af en sådan afslutning?

    Bruger fiskegarn 12/6 til trend og stränggarn (maxi) til islæt.

    ElisabetHW

  9. #9
    Ulla P Gæst
    Fiskegarn er perfekt.

    Lad os se, om en af de andre vævemadammer kommer før mig - men jeg vil lige gå i mine gemmer og se, om der er noget brugbart.

    I så fald må jeg tage en 'rigtig' kopi og sende dig, da jeg ikke kan scanne på min maskine.


    Og (til den tid) så skal jeg osse ha´ din fysiske adresse.Men lad os nu se ...

  10. #10
    ElisabethW Gæst
    Det lyder godt, UllaP. Så må jeg væbne mig med lidt tålmodighed (eller prøve på det, i hvert fald).

    (50) ElisabethW

Side 1 af 2 12 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •