Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 2 af 2 FørsteFørste 12
Viser resultater 11 til 19 af 19

Emner: Et spørgsmål: Kant på vævet måtte...

  1. #11
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    5500 Middelfart
    Indlæg
    892
    Jeg laver altid flettekant på kludetæpperne. Det holder rigtig godt og ser pænt og færdigt ud. Når man har flettet kanten, syes trådene ned gennem det flettede islæt, og kan herefter også bare klippes af.
    Det er også en kant, der holder til at tæpperne bliver vasket nogle gange.(ikke hver uge, vel?)
    Der er nogle i Paulis bog.
    Var det Anne Lises mand, du talte med?
    Strikke Marie

  2. #12
    ElisabethW Gæst
    Skal nok lige lette min r.. og kigge i min Pauli-bog. Tak, Strikke Marie!
    Har faktisk ikke vævet tæpper/måtter før. Har vævet en del stof til tøj og til møbler og en dug.

    Ved ikke om hans kone hedder Anne-Lise, det kan jeg sgi ikke huske. Men han hedder Bent Bille og er pensioneret gymnasielærer (bl.a.). Kender du ham?

    (50) ElisabethW

  3. #13
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    5500 Middelfart
    Indlæg
    892
    Ja, det er Bent. Kender og kender. Nogle gange er jeg med til væve møder i Krengerup. Er også med i uldkredsen, hvor de også dukker op ind imellem, eller er med på tur. De er ret hyggelige folk. Hende der opbevarer min væv, væver hos dem.
    Strikke Marie

  4. #14
    ElisabethW Gæst
    Er det nogle af disse afslutninger I tænker på?

    ElisabethW
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder

  5. #15
    ElisabethW Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af Strikke Marie Se meddelelser
    Ja, det er Bent. Kender og kender. Nogle gange er jeg med til væve møder i Krengerup. Er også med i uldkredsen, hvor de også dukker op ind imellem, eller er med på tur. De er ret hyggelige folk. Hende der opbevarer min væv, væver hos dem.
    Strikke Marie
    Ja, jeg hyggede mig i hvert fald med at snakke om væve m.m. Dem, vi var til fødselsdag hos (et ægtepar) har henholdsvis været kollega med Bent og væver hos ham og konen.

    Hvad er uldkredsen?

    ElisabethW

  6. #16
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    5500 Middelfart
    Indlæg
    892
    Uldkredsen: Man kan vel nærmest betegne det som Rokken -live!
    Der er en gruppe spinde/væve/strikke nørder, der mødes til forskellige arrangementer i løbet af året. Jeg har bl.a. været med til diverse udflugter (hvor vi naturligt nok så på en masse garn - og købte lidt meget .) Der har også været et møde hvor vi var ude at se på halmhus, som en pige (Jette) har bygget - ene kvinde og kun økologiske materialer. De havde også får - mange finuld, og øko -grise. Der har været strikke arrangementer, hvor vi lærte diverse opslagningsteknikker, møde med Vivian Høxbro - og så er der spinde møderne, hvor folk samles med deres rokke, og rokker derudaf. Har desværre ikke været med der endnu. Og et besøg på Krengerup Hørvævsmuseum, hvor Bent bl.a. fortalte om alle de gamle Georg Jensen mønstre, jaquard vævene og hele det frivillige arbejde, der foregår dernede.
    En ret interessant gruppe. Hvis du har lyst kan du komme med som min gæst ? Næste møde er her i april - sidst? hvor det omhandler noget med farver (tror jeg det var?)

    Tæppekant. De er gode alle tre. Jeg brugte oftest den i midten (flad flettet kant), men sennit kanten er megaflot også, men mere bøvlet at lave.
    Det er et helt studie med afslutningskanter.
    Sæt en tung sten eller lignende på, når du fletter, så du ikke kommer til at trække det skævt, og brug en meget grov rya nål, til at holde tråden til når du fletter. Bruges som en gobelin pind. Måske kan du også bare bruge en sådan. Bare så du får trådene presset rigtigt sammen..
    Strikke Marie
    Sidst redigeret af Strikke Marie : 10-04-2008 kl. 20:03 Årsag: Stavefejl

  7. #17
    ElisabethW Gæst
    Tusind tak for hjælpen! Man går aldrig forgæves her på Rokken, og så får man endda svar helt vildt hurtigt :-)

    Så, Ulla P, det ser ud som om du ikke behøver at lede alle dine gemmer igennem efter flette-kant-vejledning. - Med mindre du da kender en helt fjerde teknik, for så ville det jo være sjovt at se den.

    Lyder godt med uldkredsen, Strikke Marie, jeg vil meget gerne med, hvis jeg kan. Er lidt hængt op i slutningen af april, men du må gerne give mig datoen. (Har du forresten set at der er et arrangement i Zalla d. 25. april med en der hedder Britta Wilfert, hun er garngrossist og strikkedesigner).

    ElisabethW

  8. #18
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    5500 Middelfart
    Indlæg
    892
    Nej, det har jeg ikke set. Vi må lige koordinere kalendere.
    Men ikke i aften, for alt her tager da en krig - hvis man altså ikke bliver kylet af.
    Strikke Marie

  9. #19
    Ulla P Gæst
    Det var/er den midterste, jeg havde i tankerne.
    Fornemt at du selv har den.

Side 2 af 2 FørsteFørste 12

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •