Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 19 1234511 ... SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 186

Emner: Sjal - vi strikker sammen nr 1

  1. #1
    Mosterkoster Gæst

    Sjal - vi strikker sammen nr 1

    Jeg opretter denne tråd til alle, der har lyst til at være med til at strikke dette sjal.
    http://www.ullaneule.net/0307/ohjeet_revontuli.html
    http://muro.vuodatus.net/blog/881297

    Jeg går selv i gang i dag, så kan vi sammen følges ad og hjælpe hinanden, når det bliver lidt svært.

    Opskriften er oversat af Unger og ser sådan ud:

    Slå 5 masker op og strik den første pind ret (vrangsiden).
    Strik pind 2-25 efter første diagram = 51 masker. På første diagram er vist halvdelen af sjalet = strik 2 kantmasker, strik diagrammet første gang, strik en midtermasken vrang (den grå maske helt til venstre), gentag diagrammet igen og strik til sidst 2 kantmasker.

    Diagrammerne viser kun retpindene - alle vrangpinde strikkes således: de 2 første og de 2 sidste masker strikkes ret, resten strikkes vrang.

    Strik pind 26-103 efter diagram 2. Pind 26 strikkes således: 2 kantmasker, *diagram 2, 1 vrang* ialt 7 gange, strik diagram 2, 2 kantmasker. Således strikkes alle pinde. Gentag diagram 2 ialt 8 gange.

    Strik pind 104-143 efter diagram 3. Efter samme princip som ved diagram 2. OBS: Vrangpindene 137, 139 og 141 strikkes i ret - stederne er markeret med en tynd sort bjælke i diagrammet

    Luk af på pind 143. Læg sjalet i blød i minimum 30 min og blok det herefter ud.

    Diagramtegn:

    X ret
    grå vrang (midten)
    - vrang
    Y øg mod højre (M1R) http://www.knittinghelp.com/videos/increases
    V øg 1 m mod venstre (M1L) http://www.knittinghelp.com/videos/increases
    ^ 1 r løs af, 2 r sm, træk den løse m over
    O slå om
    / 2 r sm
    \ 1 r løs af, 1 r, træk den løse m over

    De tomme rum strikkes ret.


    Og så siger jeg bare velkommen til jer alle, der vil være med.

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2007
    Geografisk sted
    viby sj
    Indlæg
    286
    det var da en god ide
    jeg er igang med mit, men jeg er også ved at strikke det sjal fra drops, så der går nok lidt tid.
    hilsen Tina

    hvad skal jeg nu finde på

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    5500 Middelfart
    Indlæg
    892
    Yes - jeg er med. Vender tilbage, idet jeg har lidt "forbedringer".
    Strikke Marie

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    01 Apr 2007
    Geografisk sted
    vestsjælland 4140 Borup
    Indlæg
    186
    Ja jeg er skam også med --Skal lige se hvad det er for forbedringer strikke Marie
    PS ændre ikke på at jeg er med
    Kig ind på min Hjemmeside
    Medlem af Falkeklubben

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    5500 Middelfart
    Indlæg
    892
    Det skurrer i mit strikkeøje, at begyndelses kanten er en vandret vrangpind på ret siden, og sidenhen bliver de to retmasker, der udgør kanten, sådan set vendt så de ligger lodret.
    Det er jo noget strikkerod, og jeg kunne tænke mig at det kunne gøres bedre.
    Tænker, at man kan hækle luftmasker - tage masker op - det må så blive ? strikke ret riller ? gange og senere tage masker op langs kanten af retrillerne. Når man så kommer til de opstrikkede masker i det hæklede bånd, trevler man det bare op og sætter maskerne på pinden osv. Så må man på den måde få vendt de retmasker lodret og få en synligt pænere kant?
    Har ikke forsøgt det endnu, men vil prøve. Lader dog det være jeg har strikket, da jeg er nået til p. 50. Det er sjovt at strikke.
    En anden ting: der er meget forskel på tykkelsen af kaunigarnet. Det sorte/lilla jeg strikkede, var noget tyndere end det jeg strikker i nu. Ikke at det gør noget, men det kan jo også give forskellige oplevelser af, hvad nr. pinde man skal bruge.
    Strikke Marie

  6. #6
    Mosterkoster Gæst
    Uha strikkemarie, den måtte jeg godt nok lige læse to gange
    Men glæder mig til at høre resultatet. Er ikke nået længere end pind 18 og er lige i gang med at pille op. Det sjal er jeg ikke lige ven med, men håber det kommer. Det kræver altså helt ro og ingen fjernsynskiggeri.

  7. #7
    the_dane Gæst
    Det er et sjovt sjal.
    spændende ide, den vil jeg lige tygge på mens jeg ser om jeg ikke har noget garn liggende der kan bruges henne i garnkisten

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    5500 Middelfart
    Indlæg
    892
    En hjælp, Mosterkoster kan måske være at tælle maskerne for hver gang, der har været et "hak" i diagrammet. (Jeg har nogle tal, hvis det er). Jeg synes kun det er i diagram 1, det er nødvendigt, så bliver det hele mere overskueligt, men generelt er det noget med at være vågen.

    Maskeantal efter p. 5: 11m
    efter p. 10: 23 m
    efter p. 15: 31 m
    efter p. 20: 43 m
    efter p. 24: 51 m
    efter p. 35: 83 m

    Herefter synes jeg ikke det er nødvendigt at tælle mere, idet der begynder at være små rapporter, der ikke går op, hvis man strikker forkert.

    Ved ikke om det er en hjælp?
    Synes ellers det er helt sjovt med alle disse sjaler. Vi må snart have nogle billeder ind.

    Canterbury: hvordan går det med dit? Du er vel kommet et godt stykke?
    Strikke Marie

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    21 Feb 2008
    Geografisk sted
    Østjylland postnummer 8471
    Indlæg
    17
    Hej Klostermoster

    Jeg er ved at strikke sjalet. Jeg har printet det ud, og sætter en knappenål i papiret for hver 2. k. jeg strikker, så er det nemt at følge med. Jeg er nået til rk. 96, så blir jeg nødt til at gå over på rundpinde for at kan have det.

    Desudne har jeg sat farvede snore i de masker, der er særligt markante, dem, der strikkes vr på retsiden, også for at holde øje med, hvornår der skal tages ud på den ene måde og den anden.

    Elwis

  10. #10
    Mosterkoster Gæst
    Ja, nu kunne jeg godt bruge mine maskemarkører, dem får jeg d. 26. april, indtil da må jeg bruge noget andet. At jeg da ikke har tænkt på det selv
    Men godt alle I søde mennesker kunne fortælle mig det.

Side 1 af 19 1234511 ... SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •