Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 5 af 5

Emner: Karter

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Karter

    Zep:

    Jeg har i julegave fået karter til min fåreuld. Jeg har aldrig prøvet det før, så jeg spørger nu; Er der noget, jeg bør vide om kartning, før jeg går igang?
    Venlig hilsen
    Rokken

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet dorit

    Jeg prövede med en laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaang forklaring...men den bedste forklarimg som findes i hele verden er nok trods allt Hundeuld !!!!!!

    Nogle korte derktiv jeg sidder med fra spindekoner her oppe er skind mod skind (den kräver en närmre forklaring, hvis Hundeuld ikke kommer med god forklaring) og så fik jeg som det förste en order på at skrive eller märke vilken der skal väre höjre eller venstre karte og når du karter skal det väre på let hånd sådan at du passer på dine nye flotte karter.
    Men Zep send mig lige en pb med din adresse så jeg kan sende lidt pröve uld til dig...og du send lige dine englebörn ud af dörren förste gang du skal spinde angora uld...ellers er risikon at de lär sig noget som ikke er önskvärd, da der ikke er noget "bindingsmidel" i angoran...men efter at ha spundet 100% ren angora på din egen rok...bliver det som et gift
    Venlig hilsen
    Rokken

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet hundeuld

    Det første er at mærke sine karter, som Dorit skriver, for ellers ødelægger du dem, og her skal dine dejlige unger holde fingerne væk, for de kan virkelig blive ødelagt meget hurtigt.
    Jeg bruger at skriver under og over på den anden, så ved man den der står under på altid skal ligge nederst, skal prøve lidt senere at skrive mere om det..TILLYKKE med dem, allertiders julegave...


    Gå ind under billed serie om hvordan man spinder, der ligger billeder af hvordan man holder dem...
    Venlig hilsen
    Rokken

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet mbjelke

    Angående nye karter synes jeg ofte at man overser at de er meget svære at karte med indtil de er ”arbejdede til”. På spindekurser har jeg taget nye karter med for at lære folk at karte, de ender alle med at sidde med mine gamle slidte, de nye bliver lagt til side.
    I et Spin-Off blad ”Summer 1998” ( kan med lidt held bestilles hjem over biblioteket ) er der en god artikel ”Conditioning Hand Crads” hvor de sliber alle enderne på tænderne ( det er dem der giver problemer, da de er klippet af og derfor har ujævne ender ), først med sandpapir viklet om en finger eller et eller andet fladt sliberedskab, pas på slib ikke for meget, du skal mærke efter med fingerne, derefter med dårlig uld som du ikke kan bruge til andet. Start med kun at karte ude ved enden og brug lidt efter lidt mere af overfladen. Læg mærke til de steder ulden bliver hængende og slib igen der. Det tager tid.
    Det er ikke nemt både at have nye karter og lære teknikken på en gang. Så husk på, det behøver ikke være dig der gør noget forkert, hvis det ender galt de første gange, ulden glider ikke ordentlig igennem på nye karter.
    Det er også vigtigt at du bruger ren vasket uld med endespidserne plukket af, hvis du bruger fåreuld.
    I bogen ”Spinding - en håndspinders praktiske erfaringer” af Alice Grønborg kan du finde en meget fin billedserie om brug af karter.
    Venlig hilsen
    Rokken

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Zephirine

    Jeg takker mange gange!
    Venlig hilsen
    Rokken

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •