Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 8 af 11 FørsteFørste ... 4567891011 SidsteSidste
Viser resultater 71 til 80 af 108

Emner: Uld og spørgsmål omkring det

  1. #71
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet hundeuld

    Ja ja ord, og de er mægtig gode; men jeg hælder altså til at man har det i fingerne, nok ikke når man starter, men der går sørma ikke ret lang tid inden man kan mærke at nu er det som du lavede sidste gang eller for 3 år siden.
    Og gør det egentlig noget at det ikke bliver 100% det som for 4 år siden.
    Og jeg har den teori at det er maskinerne der skal kopier os, og ikke omvendt..
    Bøvl med opskrifterne, lav dem selv..eller lav strikke prøve og lav så opskriften om til det garn du har spundet..

    Et BØVS fra en der ikke gider at tage sig af hvad andre har fundet ud af, men heller selv vil finde ud af det...
    Venlig hilsen
    Rokken

  2. #72
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Ulla P

    Citat:
    Et BØVS fra en der ikke gider at tage sig af hvad andre har fundet ud af, men heller selv vil finde ud af det...


    Godt brølt Løveinde!!
    Venlig hilsen
    Rokken

  3. #73
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Viktoria

    Godt gået et godt bøvs
    Venlig hilsen
    Rokken

  4. #74
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Z-spining kontra S-spinding

    HK:

    Jeg leste artikkelen til Lise Neergaard, det var ikke så mye interesant der. Men, er det virkelig så mye forskjell på z-spinding og s-spinding?
    Forstå på artikkelen at s-spinding gir et stærkt og glansfuldt garn, mens z-spinding gir ikke et så sterkt garn, men heller blødt og varmt?

    Jeg spinner mot uret så da spinner jeg vel s-spinning?

    Så er det virkelig så stor forskjell?
    Venlig hilsen
    Rokken

  5. #75
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Bondekonen

    Der er forskel - det er noget med hvordan skællene i uldfiberen vender i forhold til snoningens retning, men jeg kan ikke helt huske hvordan det er. Jeg skal prøve at se om jeg kan finde noget litteratur om det.

    Når du vil finde ud af om tråden er S eller Z skal du se på garnet og sammenligne snoningen med den midterste skråstreg i bogstavet. Man kan vist tale om både S-spinding og S-tvinding (og Z selvfølgelig). Hvis garnet er S-spundet, skal det være Z-tvundet og omvendt.

    Forskellen har været udnyttet i vikingetidens vævninger, hvor man brugte den ene slags til trend og den anden til islæt (jeg kan ikke huske hvad til hvad), sådan kan stoffet gøres ekstra stærkt fordi trådene vil dreje sig ind i hinanden.

    Hvis jeg kan finde hvor jeg har læst det, vender jeg tilbage, ellers er der måske andre der har det mere fremme i hukommelsen end jeg.
    Venlig hilsen
    Rokken

  6. #76
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet mpindstrup

    Det synes jeg er godt husket Bondekonen. Og det lyder logisk at man kan få noget stærkere stof ved at trådene drejer sig ind i hinanden. Meget ulig vores brug-og-smid-væk samfund vi har i dag.
    Venlig hilsen
    Rokken

  7. #77
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet HK

    Heisan.

    Takk for svar, jeg vet hvordan en skal se om en S-spinder eller Z-spinder. Jeg spinder mot uret, så da S-spinder jeg.

    Men, jeg lurte mere på det om det virkelig er så stor forskjell i garnet i forhold til hvilken måte en spinner på?
    Venlig hilsen
    Rokken

  8. #78
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Ea Isaksen

    Hej HK det bondekonen skriver med stærkt stof er rigtigt. Men der er også nogle fibre der egner sig bedere til s spinding fx. hør, brændenælder og andre vegetabilske fibre. Oftes når det er uld og lign til strik bruger man z spinding. Undtagelser er til vævning eller hvis man vil lege med lysets brydning i garnet det brydes nemlig forskelligt ved s og z spinding.
    når det er skrevet er det vel ikke forkert at lave s spundet garn når det fungere for dig.
    En dansk bog af Elsa Krogh, Spinderok spinding og garndessign er en lille let bog der omhandler emnet den kan sikkert lånes på bibloteket.
    Venlig hilsen
    Rokken

  9. #79
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Hannada - Hvad har jeg nu rodet mig ind i?

    Fik besøg på arbejde idag af en tidligere kollega. Han fortalte at hans ældste får skulle slagtes til efteråret...- Bestilte straks en spegepølse - verdens mest vidunderlige- siger jeg bare.
    Fik pludselige en :idea: Hvad gør du med dit uld når de bliver klippet?
    Ja det tager klipperen med...som en tjeneste.
    Jeg vil da godt gi lidt for det- de skal du da ikke- med mindre han kommer i tanke om at det er med i prisen for klipningen. Men det er snavset, og der er kun 2 affaldssække fuld.
    Hjemme:
    jeg har bestilt spegepølse. okay, bestilte du ikke også køller, af lam.? Nej det glemte jeg , men får måske uld. ( tavshed ) TIL HVAD?
    Jamen jeg kender nogen.. måske kan jeg selv lære..
    TROR DU MÅSKE VI SKAL HAVE GRYDER MED STINKENDE FÅREGARN TIL AT STÅ OG KOGE RENT?
    fORSVAR: Det skal da ikke koges men kartes. Og så vaskes.
    I HVAD? ehh... lidt shampoo. Lille stemme ---udenfor måske- i værkstedet.
    SGU DA IKKE IND TIL MOTORCYKLEN!!!
    Nå, men hvis jeg får det , kan jeg jo så forære det væk.. måske.
    Du vil da ikke køre til Sjælland for at lære at spinne? - øh det kan man da også i Jylland. og måske vil klipperen ha det.
    HA -- jeg har jo et halvt år , til at MANIPULERE i. Har jo også lige et lille allergi problem. Men tror det løses, hvis jeg kun strikke overtøj, evt blandet med en anden tråd
    Undskyld det blev så langt- men synes da lige i skulle høre
    Venlig hilsen
    Rokken

  10. #80
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet karma

    HA HA HA... ja et halvt år skulle nok være god tid til at få ham vænnet til dine ideer..
    Venlig hilsen
    Rokken

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •