Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 9 af 9

Emner: Ditmar

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Ditmar

    For nyligt har jeg fået lov til at få familiens gamle rok.

    Den har en historie og bliver derfor ekstra dyrebar for mig. Det er en sortmalet skamlerok.

    I 1866 fik min tipoldemor den i brudegave. Hun var min tipoldefars anden kone og blev gift med ham som 22-årig.

    Da hun døde kom den på loftet, for så at blive taget ned af min farfar, så han kunne gøre den i stand til sin mor. Dette var under 2. verdenskrig, hvor det var svært at finde garn. Min farfars gamle søster lever endnu og kan huske, at garnet kradsede, at hun var den, der klippede fårene, og at pigerne på gården blev sat til at karte.

    Min farfars 2. kone spandt så på den i 80'erne - og måske i 90'erne, men nu kan hun ikke mere, så nu har jeg den.

    Den løber legende let, og er egentlig meget bedre at spinde på, end min ellers så trofaste Riberok.

    Her i påskeferien har hele familien deltaget: min 8-årige søn har teset ulden, min 13-årige datter har kartet, og jeg har spundet af hjertets lyst. I kælderen hænger nu 10 bundter af varierende størrelse - fra ca. 25g til 100g. Det føles rigt!

    Er der andre end jeg, der spinder på old-tusse-gamle rokke?
    Venlig hilsen
    Rokken

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet huginnbrogaard

    Velkommen til her, håber at du bliver glad for at være her.
    Jeg spinder altså ikke, tror måske at jeg skal lære at strikke før jeg kaster mig ud i at spinde
    Må vi ikke se et billede af din rok
    Venlig hilsen
    Rokken

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Ditmar

    Jeg har ikke et ordentligt billede - jeg skal se, om jeg kan få lavet et.

    Jeg har været tekstiltosset siden jeg var 14 (og det er snart 35 år siden), men jeg har holdt en lang pause fra min datter blev født og indtil for 1,5 år siden. Jeg strikker og væver mest, men spinder altså også nu og syr. Jeg kan også hækle, men har indtil nu holdt mig fra at kniple.
    Venlig hilsen
    Rokken

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet hundeuld

    Velkommen til Tine
    Jo, jeg er nok også uldtosset http://www.rokken.dk/phpBB2/images/s...n_grinflip.gif
    Og jeg har spundet på en gammel rok fra 1700 tallet
    det var nu fordi den stod på et museum, og de ville så gerne have der skulle stå som om den blev brugt, så jeg satte snor træk på den, og spandt et par spoler på den også, og kartede noget uld til en kurv.
    så så det ud som om den lige var forladt, og hver gang jeg kommer der forbi, går jeg lige ind og ordner den igen

    Men det er skisme flot at du kan spinde på den rok, for de fleste at lofte rokkene er møg skæve, fordi de har stået og fået fugt i uisoleret lofte kamre, så jeg glæder mig til at se billeder af dit garn .
    En anden ting det er møg hyggeligt at sidde sammen med familien og lave det forskellige _________________
    Venlig hilsen
    Rokken

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet

    Det var ikke nemt med de billeder. Jeg skulle lige finde et webhotel, der kunne have mig liggende
    1.Her er et af noget gotlandsk pelsuld spundet på den gamle rok:
    2.Her er noget, der er tvundet af gotlandsuld og en sort mohair:
    3.Og endelig et billede af den gamle rok:
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    • Filtype: jpg 1.jpg (16,2 Kb, 5 visninger)
    • Filtype: jpg 2.jpg (19,5 Kb, 3 visninger)
    • Filtype: jpg 3.jpg (14,1 Kb, 5 visninger)
    Venlig hilsen
    Rokken

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet hundeuld

    Dejligt at se dine garn, rigtig flotte.
    Og dine gamle rok har knæ indfald herligt...
    Har du prøvet at spinde hundeuld ? Ellers skulle du prøve det:-)

    Hvor i landet bo du ?
    Venlig hilsen
    Rokken

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Zephirine

    Flotte sager - både garn og rok. Ja ikke at jeg har den store forstand på det endnu, for jeg er først i februar kommet i nærheden af en håndten og har ikke prøvet en rok endnu. Men jeg er godt på vej til at blive uldtosse
    Venlig hilsen
    Rokken

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Ditmar

    Jeg bor i København - lige op og ned ad Grundtvigskirken.

    Jeg har ikke prøvet hundeuld endnu, men jeg havde en gang for mange år siden lidt mink - det var noget tyndt stads.

    Egentlig kan jeg ikke ret godt lide hunde - hverken deres opførsel, deres lyde eller deres lugt. Jeg ville nok ikke være vild med lugten af våd hund i mit tøj

    Jeg elsker fåreuld - især den måde den ligger i baner og er fedtet ind i lanolin.

    Og jeg har opdaget, at det er noget af det eneste, der kan holde mine hænder fra at blive så tørre, at de sprækker.

    De 300 g Gotlandsuld blev spundet på to-tre dage omkring Palmesøndag. Jeg havde god hjælp i ungerne - som sagt. Og så snyder jeg og har en tromle kartemaskine. Ellers fik jeg pip, tror jeg.


    ...i øvrigt.

    Den er jo blevet spundet på af nu fire forskellige kvinder. Alle medlemmer af den samme familie - de tre af dem indgiftede.

    Jeg kan se på den måde, den er slidt, at de har trådt med begge fødder samtidigt. Hvis man ikke gør det, så føles bulerne helt forkerte under fødderne på en. Den giver en fantastisk arbejdsstilling i modsætning til Riberokken, der faktisk er alt for stor. Jeg har den med det store hjul. Den er bare så tung at træde, ligemeget hvor meget jeg smører den, og hvor meget jeg justerer og retter ind. I øvrigt er den gamle rok også meget bedre til at trække garnet ind, selv om trissen er ved at være helt fuld. Jeg kan spinde meget mere på en trisse end på den nye.

    Når jeg spinder på den, kan jeg næsten fornemme mine formødre om ørerne på mig
    Venlig hilsen
    Rokken

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet hundeuld

    Du skulle lave en lille bog, som kunne hænge ved rokken, med navnene
    på de kvinder der har trådt rokken, hvilken herlighed, når din næste generation tager over...
    Venlig hilsen
    Rokken

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •