Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 6 af 6

Emner: Navaho-spinding

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Navaho-spinding

    Nette Stormlund:


    Jeg er lige begyndt at holde Håndarbejds-bladet. Der var bl.a en artikel om at spinde denne måned - og en metode kaldet navaho-spinding blev beskrevet.

    Med den kan man spinde flerfarvet garn, så let som at klø sig i nakken :-)Kauni bruger mixede overgange mellem flere farver som effekt - det er en fordel, hvis man selv vil lave det. Hvis man IKKE ønsker disse overgange, kan man spinde med Navaho-metoden.

    Man skal kun spinde en tråd, og der kan kan jo løbende sætte forskellige farver. Jeg har valgt 5.

    Når man skal tvinde, tager man sin ene tråd, laver en løkke med højre hånd, og hækler med garnet med højre hånd mens venstre styrer. Det vil sige at det bliver 3-trådet garn. Man kan dermed styre farveovergangene.

    Da jeg læste beskrivelsen tænkte jeg : nøj, det finder jeg aldrig ud af - men det har redet mig som en mare - jeg vil kunne.

    så jeg har altså lige hevet hundeulden af rokken for en stund - og bare lavet en prøve med ca. 3 meter garn i hver farve ( grøn, hvid, sort, brun, gråbrun. ).

    Det bliver godt - og det er virkelig kinky til at starte med, men allerede efter 5-6- meter kørte det egentlig rimeligt hurtigt og godt. Det skal i øvrigt spindes meget tyndt - da det er tretrådet.

    Her er billeder af prøven - og jeg tror jeg skal have lavet en masse til en bort på en poncho jeg har set - og gerne vil strikke.

    Jeg kan selvfølgelig blive meget mere skrap, og lave det meget mere glat og jævnt - men det er ikke umiddelbart så vanskeligt som jeg troede, så det er jo fint, og det er jo kun en prøve
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    • Filtype: jpg 1.jpg (25,6 Kb, 8 visninger)
    • Filtype: jpg 2.jpg (26,0 Kb, 15 visninger)
    Venlig hilsen
    Rokken

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet jhj

    Ejjjj.... Hvor heldig kan man være ?
    I går pløjede jeg hele internettet igennem for at finde ud af,
    hvordan man navaho-spinder og fandt da også en lille film :

    http://www.joyofhandspinning.com/spin-navajo-ply.html
    ( Af en eller anden grund kan jeg kun se filmen i et meget lille format ).
    Venlig hilsen
    Rokken

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet hundeuld

    Den må du lige give en opvisning i på søndag...
    Venlig hilsen
    Rokken

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet nette stormlund

    Selv ejjjj - så må jeg jo til at øve mig, så jeg ikke klumser for meget
    Venlig hilsen
    Rokken

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet hundeuld

    Bare se at komme i gang med at øve dig
    Venlig hilsen
    Rokken

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet nette stormlund

    Ja, ja - Fru lærer

    Jeg har nu spundt næsten 4 timer i dag - men det er hundeuld til min kære mor, som plager livet af mig for at få mere garn til at lave hjemmesko af. Og jeg er ikke færdig endnu med de 250 gram hun skal bruge til 2 par...........*støn*

    Ondsdag morgen rejser jeg til Århus, torsdag videre til Ålborg, og er hjemme lørdag - så måske jeg ikke når at øve mig så meget. Men så må I bære over med mig - og principperne kan jeg i hvert fald godt vise. Jeg kan bare ikke blære mig med et forrygende tempo.
    Venlig hilsen
    Rokken

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •