Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 3 af 3 FørsteFørste 123
Viser resultater 21 til 27 af 27

Emner: Min rok er i stykker

  1. #21
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet mpindstrup

    Den tur vil kunne få træet til at "rejse" sig, i dette tilfælde udvide sig. (jeg er ikke inde i om det gælder alle træsorter)

    Tricket kan også bruges hvis man har fået nogle slagmæker i trægulvet (igen alt efter træsort og behandling af træet)
    Venlig hilsen
    Rokken

  2. #22
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Mudde

    Med en helt ny rok, synes jeg nu nok det er en noget voldsom løsning. Nu har jeg foreløbig skilt rokken helt ad, og smurt den ind i træ-voks fra Ashford. Den skal så samlet i aften
    Jeg håber det kan løse problemet.
    Ellers må det blive vandkuren
    Venlig hilsen
    Rokken

  3. #23
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet hundeuld

    Er det en hel ny, så er det nok nok med olie, hvis den ikke har stået længe ved forhandleren..
    Venlig hilsen
    Rokken

  4. #24
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet jhj

    Du har ret i, at spolen sommetider kan være lidt kort. Det kan ordnes ved at lave en lille rund læder-lap med hul i. Den sættes så mellem spolen og tenen og dermed skulle det problem være løst.

    Hvad det lige er, der er galt ved pinden kan jeg ikke sige,
    men en af mine rokke havde samme skavank med mærkelig lyd og hjulet gik tilmed lidt trægt. Det viste sig at være en unøjagtighed ved jern-pinden som forbinder hjul og træpinden ned til pedalen. Ved at slibe ganske lidt af jernpinden kører den nu perfekt.
    - Prøv at dreje hjulet rundt og læg mærke til om den støder på nogen steder ...

    Svært at beskrive, - men skriv igen, hvis det er volapyk ...
    Venlig hilsen
    Rokken

  5. #25
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Mudde

    Tak skal du have for dine gode råd. Det med læderlappen lyder som det helt rigtige - det kan jeg da finde ud af selv. Det med slibning osv. vil jeg overlade til min mand.
    Hjulet støder bestemt ikke på nogen steder.Det er der, hvor selve jern-pinden, der kommer inde fra hjulet går igennem træpinden foroven. Pinden arbejder frem og tilbage-frem og tilbage. Det er det der giver den infame lyd. Elastikken rundt om det yderste af jernpinden (uden på træpinden) tager lyden, men der er jo en grund til lyden - og rokken bliver altså også lidt mere træg i trådet.

    Rokken er i hvert fald samlet igen - og lydene er der igen .
    Jeg har også købt 4 nye spoler- bare for at se om det var der, hunden lå begravet. Det var det ikke.
    Venlig hilsen
    Rokken

  6. #26
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Bondekonen

    Måske kan du sætte elastikken rundt om jernpinden uden at sætte den rundt om træpinden - det har jeg gjort på min Riberok fordi der kom en lyd når træpinden bevægede sig sidelæns på jernpinden. Det hjalp i mit tilfælde.
    Venlig hilsen
    Rokken

  7. #27
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Mudde

    Jeg har nu fået løst problemet med min larmende rok på en ret radikal måde. jeg har nemlig fået en ny rok. Det viste sig at problemet med min første rok (Ashford Traditional Dobbeltsnor) var, at den var skæv.
    De 2 skruehuller forrest på sidestykkerne , der skruer sidestykkerne sammen med forbenet, var ikke boret i samme højde. Der var en forskel på 6 mm. Dette bevirkede at ten-bordet stod skævt, og jomfruer og trisse ikke kunne stå lige over for hjulet. Så bortset fra at den larmede så var den heller ikke nem at spinde på.
    Forhandleren (Skytten) havde desværre ikke en rok hel magen til min. Jeg havde en i nyt træ, behandlet med voks, og har måtte bytte til en lakeret model mod en merpris.
    Ellers skulle jeg vente mellem 2 og 3 måneder - til der kom rn ny leverance fra New Zealand.
    Jeg er da glad for at jeg har en rok, der nu er i orden - men jeg kunne bedre lide min "gamle". Den var meget kønnere.
    Venlig hilsen
    Rokken

Side 3 af 3 FørsteFørste 123

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •