Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 2 af 3 FørsteFørste 123 SidsteSidste
Viser resultater 11 til 20 af 27

Emner: Min rok er i stykker

  1. #11
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet nette stormlund

    Tak hundeuld

    Og det bliver bedre endnu - nu er den limet. Jeg lader den stå sådan, til vi kommer hjem søndag aften. så er den klar mandag morgen

    Derudover får i et billede, af hvad posten havde med i dag. En tenvinge - med lille skive - til tyndt - eller hurtigt garn
    Derudover et reparationssæt, som ikke var særligt dyrt. Så har jeg, hvis der skulle bliver noget ( det gør der altid på særligt ubelejlige tidspunkter.......... )

    Og så den snor jeg talte om. Den er af nylon, og skal smeltes sammen med ild. Man lægger de to ender på træklodsen, og smelter dem så sammen. Den koster kun 62 kr. så det skal prøves. Den nylonsnor skulle hænge bedre i træet - og give en hurtigere spinding.
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    • Filtype: jpg 1.jpg (29,4 Kb, 8 visninger)
    • Filtype: jpg 2.jpg (27,0 Kb, 5 visninger)
    Venlig hilsen
    Rokken

  2. #12
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet nette stormlund

    jhj skrev:
    Hvor spændende med ny rok.
    Er du blevet smittet af Hundeuld ?
    Snart kan du måske også åbne et rokke-museeum ?

    Hvorfor er det bedst at have en rok til hver sine fibre ?


    Hejsa!

    Jeg svarede med et langt indlæg i formiddags, som pist forsvandt, og så opgav jeg at skrive igen.

    Men ja!! Jeg er blevet smittet at Hundeuld - i den grad. Og det er svært ikke at blive det. I disse dage er det omkring 1 år siden, jeg første gang sad i hendes værksted, og snusede til spindingens kunst - og siden da har interessen bare acceleret helt vildt

    Det er jo utroligt hvad man kan - der er nærmest ingen grænser.

    Rokke-museum - neej, det tror jeg nu ikke. På et tidspunkt vil jeg gerne have en Ribe-rok - men mest for pyntens skyld. Men så er det vist det.....

    Jeg fåler mig i den grad levende, når jeg er i en skabende proces. Engang gav oboen mig også det kick - men resultatet der er jo noget udefinerbart. Nu kan jeg kigge på trøjen/lufferne/ halstørklæder os.v. - og jeg har selv lavet det - fra bunden. Det er en særlig tilfredsstillelse.

    Lige i øjeblikket er jeg i gang med ca. 1 kilo collie-uld, sat sammen med råuld. Det er til hjemmesko - jeg har bestillinger på 4 par.

    Men jeg har også en veninde, som fylder 50 d. 25. februar - og hun skal bare have et par pulsvanter i sort alpaca. Hmmm - så skal jeg til at pille alt hundeuldet ned, og ændre indstillinger - spinde de ca 20. gram alpaca - og så se om jeg kan være heldig at finde hundeuldsindstillignerne igen. Nope - det er chancerytteri - så det er der det er smart at have 2 rokke. En til de tynde garner ( som så kan få vingetenen, og den hurtige snor ), og en til de lidt tykkere i hundeuld/ fåreuld.

    Det vil gøre mange ting en del nemmere - man kan let lige få skubbet hastopgaver ind, uden at afbrýde rugbrødsarbejdet.

    - og så har jeg i øvrigt tjent penge nok til den nye rok, ved at sælge hjemmespind - og strik her i januar Det er også en helt særlig tilfredstillelse.
    Venlig hilsen
    Rokken

  3. #13
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet gydda

    Nette - jeg nyder virkelig altid at læse dine lange og detaljerede indlæg

    Og så er det egentlig underordnet om de handler om en rok, der er gået i udu, om kaniner der bliver klippet eller om hvordan man kan nå at gøre sit strikkeprojekt færdigt under en orkesterprøve


    Så blive endelig ved med dine skønne beskrivelser - du er god til at fortælle om detaljerne i det, du har gang i, så man kan sætte sig ind i hvordan tingene foregår - selvom man ikke aner en dyt om emnet på forhånd !!
    Venlig hilsen
    Rokken

  4. #14
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet nette stormlund

    Orv - tak

    Min mand, mener jeg ikke kan fatte mig i korthed. Det er lidt en stående vits herhjemme

    Jeg skriver lange, udførlige mails til ham ( når han er på arbejde, forståes ) og han svarer blot

    "Ja" eller "nej".

    Men jeg er jo jyde - og dem skal man aldrig spørge om vej - eller bede dem forklare noget

    Men dejligt, du sætter pris på det
    Venlig hilsen
    Rokken

  5. #15
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet hundeuld

    Og mega rart med detaljer , når der er en anden der får problemet om 100 år så bliv endelig ved....
    Venlig hilsen
    Rokken

  6. #16
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet jhj

    Ja for pokker - BLIV VED med dine herlige indlæg!

    Men du er også et farligt bekendtskab,
    for jeg har lige fundet ud af, at jeg ikke kan leve uden en gine og en ekstra rok
    Venlig hilsen
    Rokken

  7. #17
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet nette stormlund

    Fedt!!..........
    Venlig hilsen
    Rokken

  8. #18
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Mudde

    Min rok, en Ashford Traditional dobbeltsnors, larmer. Jeg er ved at blive pim i låget over at høre på det.
    Det drejer sig om 2 lyde. Den ene kommer fra pinden fra trampen op til hjulet. Der, hvor den sidder fast foroven ved hjulet, står den og arbejder frem og tilbage når jeg træder. Og ved hvert tramp siger den dagong. I øjeblikket , har jeg bundet en elastik omkring den metalstang ,der går igennem pinden og ind til rokken, mellem pind og møtrik,.Det hjælper, men gør også rokken lidt sejere at træden.

    Den anden lyd kommer fra ten-delen. Når jeg spinder, så siger den klakker-lakker-klakker-lakker.
    Jeg har sørget for at jomfruerne står lige, tenhjulet står korrekt over for rokkehjulet og den er smurt efter alle kunstens regler.
    Min fornemmelse er efterhånden at det er et aller andet med for stor plads på tenen, sådan at spolen sidder og rasler frem og tilbage.
    Er der nogen der har oplevet noget lignende, og har en løsning på det.
    Hvis jeg kører med rokken - og holder fast på tenvingen- så rokken kun trækker spolen alene- så er der ingen lyd.
    Og hvis jeg under spinding sættet en finger på enden af tenen og presser let til- så stopper lyden også.

    Jeg håber nogen har de vises sten
    Venlig hilsen
    Rokken

  9. #19
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Mette

    Hvis det larmer er det nok roCk
    Venlig hilsen
    Rokken

  10. #20
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet hundeuld

    Først vil jeg tage en spand med varmt vand med udenfor, også i gang med børsten.
    Lade den står og tørre stille og roligt.
    Så i gang med den syrefri olie i alle ledene.
    Sådan en tur får alle mine rokke hvert år...
    Venlig hilsen
    Rokken

Side 2 af 3 FørsteFørste 123 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •