Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 3 123 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 27

Emner: Min rok er i stykker

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Min rok er i stykker

    Nette Stormlund:

    Min rok har lidt under den tørre centralvarme, og selve navet et gået fra hinanden. Det består af to halvdele som er limet sammen, og som klemmer sammen om egerne - og holder på dem. D.v.s. at egerne står og rokker nu ( og det burde IKKE være derfor den hedder en rok ).

    Jeg har spurgt til højre og venstre, for at få at vide hvad jeg skal gøre - og har jo også spurgt Bente. Den skal limes, siger alle.

    Jeg har fået at vide, det er vigtigt den skilles ad, således fladerne bliver helt rensede - og også så limen ikke kommer ind og sætter sig på akslen.

    Så i næste uge hiver jeg to dage ud af kalenderen og så skal rokken top-tunes.

    Først skal man have en split ud, som går gennem navet, samt akslen. Det er ikke helt nemt, da den ofte er rustet fast. Men tålmodig er en dyd - samt et helt rundt, stumpt redskab. Så skal en split på stangen ned til pedalen ud - og man kan få hjulet fri, og skilt ad. Renses og limes - og holdes fast af to skruetvinder.

    Når rokken nu er skilt ad, skal man rense akslen - som ofte vil være rusten. ståluld o..s.v. er godt. så skal hjulet ligge et døgns tid - og sættes på igen - og det er MEGET svært at ramme splitten ned gemme navet, og ramme det lille hul i akslen. Tålmodighed er her helt nødvendigt - samt forsigtighed.

    Så smører man alle lejerne o.s.v. - og :

    så har jeg på nettet bestilt en helt speciel elastisk spinde-snor, som skulle være helt fantastisk. Det skal i hvet fald prøves. Man skulle kunne spinde meget hurtigt med den.

    Og så kom jeg også til at bestille en vinge-ten, med lille skive - rigtig god til når man skal spinde tyndt garn som f.eks angora.

    Uha- spændende er det - men jeg skal bare lige have vinterferie først - og den kører da også nu. Men jeg glæder mig til at lære min rok endnu bedre at kende.
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    • Filtype: jpg 1.jpg (24,1 Kb, 5 visninger)
    Venlig hilsen
    Rokken

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Dorthe

    Herligt ... sikke en entusiasme .. når man tænker på hvor relativ kort tid du har spundet.. det er altså skønt at opleve din iver
    Venlig hilsen
    Rokken

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet hundeuld

    Nette inden du begynder, stil så lige den rok udenfor, så kan det være vorherre ordner det for dig, den tager ikke skade af vand tvært imod.
    Venlig hilsen
    Rokken

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Sørig

    Dejligt at høre om dine små/store livtag inden for rokkens verden.
    Venlig hilsen
    Rokken

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet jhj

    Uha Nette. Jeg var lige ved at skrive, at det er godt at det er din rok (og ikke min) som er i udu. For forskellen på os to er, at du bare går i gang med at udbedre skaderne, mens jeg ville gå helt i sort, og vente på, at et lyst hoved tilbød sin hjælp. Giv mig en skruetrækker i hånden, og jeg har ødelagt både skruetrækker og væg, og sikkert også mistet en finger eller 2.... Men held og lykke med projektet, - jeg er imponeret af dit gå-på-mod.


    hundeuld skrev:
    Nette inden du begynder, stil så lige den rok udenfor, så kan det være vorherre ordner det for dig, den tager ikke skade af vand tvært imod.


    Jamen, nu forstår jeg slet ingenting. Synes jeg har læst så mange steder, at temperatursvingninger ødelægger rokken. Og forhåbentlig er der stor temperaturforskel på Nette´s stue og under vorherres himmel.
    Hvordan hænger det nu sammen ?
    Venlig hilsen
    Rokken

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet hundeuld

    Rokken er lavet af sølvbirk, de kan godt tåle en gang vand, mine får den store tur hver forår den første dag jeg sætter mig udenfor og spinder, og den sidste dag om året jeg spinder får de den næste, mine rokke er "møg" beskidte, da jeg jo laver det meste uld direkte fra fåret, de bliver så flotte hvide når de er vasket bare i rent vand.
    Gamle "loft rokke" altså dem der har stået der i 100 år på et skævt gulv, så om sommeren tørrede de meget ud, og om vinteren nærmest mugnede de, så satte de sig efter gulvbrædderne eller mangel på sammen, det er derfor man siger gamle rokke er pynte genstande. de har en meget ujævn tråd
    Venlig hilsen
    Rokken

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet nette stormlund

    Tak for hilsernerne - det skal nu nok gå godt.

    Jeg besluttede ikke at stille den udenfor - for hvis skaden er sket p.g.a. temperatursvingningerne + fugt/tør luft, er der ingen grund til at forvirre den mere. Den skal jo stå i stuen fremover, hvor den tørre luft er.

    Jeg har meget respekt for træ som arbejder. Min obo er i træ( ibenholt ), og har været flækket nogle gange - også gerne om vinteren. Den har lige p.t. en flække som ikke er hele vejen igennem, men som jeg går og holder øje med. Så jeg er generelt rimeligt obs på træ som arbejder.

    Jeg har indkøbt skruetvinger, trælim o.s.v. og går i gang på mandag. Jeg skal til Jylland i morgen, til min fars 60-årsfødselsdag, så der er ikke tid før.
    Venlig hilsen
    Rokken

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet jhj

    Hvor spændende med ny rok.
    Er du blevet smittet af Hundeuld ?
    Snart kan du måske også åbne et rokke-museeum ?

    Hvorfor er det bedst at have en rok til hver sine fibre ?
    Venlig hilsen
    Rokken

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet nette stormlund

    Så er det faktisk lykkedes at få skilt rokken ad. Det var et mas at få splitten ud, som sidder gennem navet og akslen - men lidt rustfjerner o.s.v. banede vejen.

    Så nu ser den sådan her ud - splitten er den lille metal-tingest, og den store er akslen. Nu skal der limes
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    • Filtype: jpg 1.jpg (28,6 Kb, 9 visninger)
    Venlig hilsen
    Rokken

  10. #10
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet hundeuld

    Det er bare mega flot
    Venlig hilsen
    Rokken

Side 1 af 3 123 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •