Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 4 af 8 FørsteFørste 12345678 SidsteSidste
Viser resultater 31 til 40 af 73

Emner: Farvning af garn

  1. #31
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet hundeuld

    Helt ærligt Bagger, så er det så længe siden jeg farvede garn sidst, så jeg knapt kan huske det, sådan ca 18 år, så jeg må heller lige sætte mig ind i det igen og det nye der er kommet siden.. jeg vil koge træet og hælde det igennem en si inden jeg farver, det er helt sikkert..
    Venlig hilsen
    Rokken

  2. #32
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Mette

    Jeg farvede garn en gang i 70'erne med plantefarver, og jeg er ret sikker på, at hele processen sluttede med et fixeringsbad af en art. Spørg f.eks. i Panduro, de må vide det.
    Venlig hilsen
    Rokken

  3. #33
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Steffen

    Der røj det indre af mit hoved til hundeulds forredel .

    det vil være et klogt træk at si savsmullet fra , jeg havde et mas med at
    få rtæfiberne ud af Winnies lommetørklæde
    Venlig hilsen
    Rokken

  4. #34
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Jenny

    Det lyder da som et ret spændende projekt. Er spændt på at se hvor'n garnet kommer til at se ud.
    Venlig hilsen
    Rokken

  5. #35
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet mia

    Nøøj hvor spændende.....gid det var mig.

    Som regel skal du bruge alun (eller andet) som fikserer når du farver garn. Jeg kan ikke huske hvor meget til hvor meget vand.

    Når jeg bruger plantefarve til æg, lægger jeg farven på køkkenrulle, drysser alun hen over .. og koger så i timevis. Kan forestille mig at garn ikke skal have nær så lang tid!

    Glæder mig til at se resultatet. God arbejdslyst.
    Venlig hilsen
    Rokken

  6. #36
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet gydda

    Øj, hvor er det spændende at læse om sådan et "nu-prøver-jeg-noget-nyt-som-ikke-er-prøvet-før-og-ser-hvordan-det-går"-projekt

    Jeg sidder her og spekulerer over, om sådan nogle farverige savsmuldsrester ikke også kunne være spændende at bruge til mit håndlavede papir På kurset prøvede vi jo bl.a. at komme mahogni-smuld i papirpulpen - det blev kanonflot. Så hvis man koger noget af farven ud af smuldet samtidig med at man tilsætter spånerne.......


    Citat:
    Nu skal jeg så bare igang med at finde ud af hvordan den farve bliver i garnet .
    Nogen der har en ide


    På papirkurset, hvor vi også brugte plantefarver til indfarvning af fibrene, kan jeg huske at planteafkoget blev tilsat noget alun - det skulle (så vidt jeg husker) være for at få farven til at blive mere holdbar og træde kraftigere frem. Måske samme trick vil være en god idé i garnet.
    Venlig hilsen
    Rokken

  7. #37
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet hundeuld

    Jeg må have fat i noget alum før jeg begynder, mon ikke matas har det. TAK for rådene, jeg skal nok følge op på det..
    Og Gydda skriv du bare til Steffen, han er en skide flink mand, og han fejer hver dag i sit værksted, så mon ikke også der kan blive noget til dig..
    Venlig hilsen
    Rokken

  8. #38
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet linda

    Sådan her ser træet ud i større plade.
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    • Filtype: jpg 1.jpg (17,1 Kb, 1 visninger)
    Venlig hilsen
    Rokken

  9. #39
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Mette

    Google:
    Vi starter med at bejdse garnet. Bejdsningen - der har til formål at gøre ulden mere modtagelig for den senere indfarvning - sker almindeligvis med alun, der er et metalsalt, der i løbet af bejdsningen sætter sig i uldens fibre. Garnet vindes op i et fed, der holdes sammen et par steder med bomuldstråde for at undgå sammenfiltning. Alun og uld kommes i det kolde vand og opvarmes sammen til 80 til 100 grader C. Temperaturen holdes i ca. 1 time, hvorefter gryden fjernes fra varmen og stilles til afkøling.

    Når ulden skal farves med plantemateriale fyldes en stor - gerne emaljeret - gryde med rent vand, 4-5 liter pr. 100 gram garn. Herefter kommes plantedelene i, i det forhold, der er beskrevet under "Gode råd om farvning" på folderens bagside. Garnet tages fra alun-badet og lægges over i farvegryden.

    Ork ..... der står meget mere, se her:
    http://home.worldonline.dk/omalchau/plantefa.htm
    Venlig hilsen
    Rokken

  10. #40
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Steffen

    Man kan bruge trædet til andet end at lave savssmuld af ,
    Giveren af træet har bestilt en pend af træet .


    billedet:
    Træet set fra siden og fra enden.
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    • Filtype: jpg 1.jpg (29,6 Kb, 2 visninger)
    Venlig hilsen
    Rokken

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •