Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 3 af 3 FørsteFørste 123
Viser resultater 21 til 27 af 27

Emner: Kranie fra et rådyr

  1. #21
    Tilmeldingsdato
    12 Apr 2012
    Geografisk sted
    nær Herning
    Indlæg
    124
    jeg vil bare tilføje en lille Cave mht brintoverilte - vi bruger en 10% eller en 30% opløsning alt efter hvad det er for et kranie -men men men: brug gummihandsker og husk beskyttelsesbriller - det er noget temmeligt aggressivt noget.
    The truth may be out there, but lies are inside your head. (T. Pratchett)

  2. #22
    Tilmeldingsdato
    24 Oct 2009
    Geografisk sted
    7900 Nykøbing Mors
    Indlæg
    406
    Min far kogte det også - og lagde det i 30% brintoverilte - gad vide om ikke også han kogte i det. Det tror jeg faktisk.

    Min historie om en "opsats" som det rettelig hedder..

    Jeg var i kokkelære på et hotel og bossen havde været i Sverige for at skyde krondyr. Han kom med en opsats så stor han måtte træde en alu-gryde oval for det kunne være der og så vi vi ellers til opgave at koge det af i køkkenet.. I læser rigtig ja !! Og jeg kan fortælle det dufter IKKE af violer når det foregår. Derefter skulle vi pille det rent også og det blev gjort. hjernemasse, hud og hår og alt blev pillet af. Da han så kom og skulle have det med sig opdagede han der manglede en stump knogle. Nede ved næsen sidder 3 små takker og een af dem var brækket af. Og her kommer så det værste ved den historie. Vi blev sat til at mase hele den afpillede herlighed gennem en fin trådsigte for at finde den lille knoglestump som kunne blive limet på igen. Vi fandt den men siden hed manden aldrig andet end "Kalle kohorn"... mellem os selvfølgelig ;-)

  3. #23
    Tilmeldingsdato
    12 Apr 2012
    Geografisk sted
    nær Herning
    Indlæg
    124
    opsatsen er selve geviret, ordet bruges mest når man snakker om rådyr.
    Jeg synes det ville være lidt vildt ligefrem at koge i brintoverilte.
    vi koger kranierne af i vand, efter først at have fjernet så mange af de bløde dele om muligt. Gemalen har lavet sådan en dims som det nærmest kan hænge i, så opsatsen ikke kommer ned i vandet. Så skraber man resterne af bløddelene af og til sidst enten lægger vi det ned i brintoverilte - det bruger vi mest, hvis det er et dyr uden opsats ellers draperes kraniet med vat som gennemvædes med brintoverilte. Alt det foregår ude på værkstedet, og så længe der er brintoverilte i gang er der ingen adgang for børn og hunde.
    The truth may be out there, but lies are inside your head. (T. Pratchett)

  4. #24
    Tilmeldingsdato
    24 Oct 2009
    Geografisk sted
    7900 Nykøbing Mors
    Indlæg
    406
    Jamen så blev jeg så klog Taysha. Man lærer hver dag - og du har nok ret. kogningen med brintoverilte var dengang en ældre fuld mand ( til min bedstefars 65 års fødselsdag) havde mistet sit gebis ned i hmm og ud i mere hmm... En slamsuger med net for hullet fandt dem igen og DE blev kogt i brintoverilte - jeg ville dog nok stadig have haft svært ved at bruge dem igen ;-)

  5. #25
    Tilmeldingsdato
    12 Apr 2012
    Geografisk sted
    nær Herning
    Indlæg
    124
    yyyydddrrrrrrkkkkkkk så dyrt kan et nyt gebis ikke være at jeg på nogen måde kunne få mig selv til at tage dem i munden igen.
    The truth may be out there, but lies are inside your head. (T. Pratchett)

  6. #26
    Tilmeldingsdato
    24 Oct 2009
    Geografisk sted
    7900 Nykøbing Mors
    Indlæg
    406
    Det tænkte hedengangne Alfred IKKE på dengang - men vi andre gjorde... Han var superglad for efter 3 dage at kunne spise andet end grød ;-) og jo. Jeg tror faktisk det VAR så dyrt for en pensionist dengang for 30 år siden..

  7. #27
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Fik du det færdigt og må vi se
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

Side 3 af 3 FørsteFørste 123

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •