Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 3 123 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 27

Emner: Kranie fra et rådyr

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    30 Apr 2007
    Geografisk sted
    Nyrup
    Indlæg
    700

    Kranie fra et rådyr

    I dag fandt jeg et kranie fra et rådyr. Nogle af halsvirvlerne sidder forsat på og underkæben lå lige ved siden af. Altså et helt komplet kranie der kan samles så tænder og det hele passer sammen.

    Er der nogen der ved hvordan jeg kan rense det helt rent og evt. efterbehandle det?
    Spelsauen
    varmestuestrikker

  2. #2
    Mosterkoster Gæst
    Det skal koges, men hornene må IKKE komme ned i vandet. Det skal være langsom kogning. Det skal koge til man kan pille kødet af. Derfeter skal det i brintoverilte til man synes det er blegt nok. Her må hornene heller ikke komme i kontakt med brintoverilten.

    Rigtig god fornøjelse. Hvis der er flere spørgsmål, kan du bare spørge. Det er min mand der ved sådan noget, har været i lære som dyrekonservator.

    Husk at det kan lugte temmelig fælt at koge kraniet.

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    30 Apr 2007
    Geografisk sted
    Nyrup
    Indlæg
    700
    Det lyder jo let nok - kogte engang fårklovene, min plan var at lave en rasle - det er blevet til en UFO-rasle, men ja det lugtede meget kvalmt og mavemusklerne motionerede da også noget da jeg rensede dem færdig.

    Betyder det så at knogler, kranier osv. koges uanset hvad de skal bruges til. Det med kogningen er ikke kun hvis man vil lave smykker af det?
    Spelsauen
    varmestuestrikker

  4. #4
    Mosterkoster Gæst
    Skal det renses hurtigt af så koger man det altid. Man kan også vælge at lade det stå i en spand med vand ude i haven, hvor der så er nogle bakterier i som kan rådne kødet. Skulle hilse og sige, at gevirerne ikke må komme under vand, da det ødelægger gevirerne. Man kan også lade det ligge ude og gå i forrådnelse og derefter vaske det og så komme det i brintoverilte. Men det er altid nemmest at koge det. Og ja det skal altid rensen af næsten uanset brug (medmindre det er til hunden )

    Han siger at man også kan skaffe nogle museumsklaner
    men nu er vi vist over i den helt specielle afdeling.

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Smid det i en myretue i en skov, så forsvinder alt der ikke skal være der, uden det tager skade..
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    16 Dec 2006
    Geografisk sted
    4760 Vordingborg
    Indlæg
    644
    Jeg har koge horn for at blødgøre dem for at nette dem ud.
    rense et kranium har jeg aldrig gjort .
    men jeg kan stærkt anbefale at afkogning af horn / ben skal gøres udendørs
    da det lugter meget slemt i hele huset i mange dage efter.
    Med venlig hilsen Steffen

    Livet er ikke det værste man har - om lidt har Winnie klar .

  7. #7
    Mosterkoster Gæst
    Myretuen er en god ide, men så skal man nok lige sørge for at Mikkel ikke tror det er en 5. stjernet.

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Det skal bare graves 2 spadestik ned, og en sten over, så sker der ikke
    noget.
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  9. #9
    Mosterkoster Gæst
    Ja og så er man fri for stanken indendørs.

    Min mand har engang kogt en kat af, og han blev jaget ud af huset med gryde og det hele af min svigermor.
    Det skulle have været et kosteligt syn.

  10. #10
    Tilmeldingsdato
    30 Apr 2007
    Geografisk sted
    Nyrup
    Indlæg
    700
    Ja det kan jeg tænke mig . Min mand var heller ikke specielt begejstret, da han kom hjem - og for min egen del, tanken om stanken ....

    Så hvis jeg kan springe kogningen over vil jeg gerne det. Faktisk er det afpillet, der sidder bare lidt tilbage som et meget tyndt lag - og det er desværre uden horn, men meget flot og intakt. Derfor kunne jeg godt tænke mig og beholde det.

    Havde det nu ligget i myretuen, kunne man da springe ret til vand og brintoverilte processen?
    Spelsauen
    varmestuestrikker

Side 1 af 3 123 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •