Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 5 af 5

Emner: hundeuld/hundeskind mod gigt ?

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet hundeuld/hundeskind mod gigt ?

    Nette Stormlund:

    Igennem den sidste tid, har jeg ofte tænkt på, at jeg på et eller andet tidspunkt har læst en bog af ældre dato, hvori et ældre familiemedlem sad med et hundeskind, da det skulle hjælpe på gigten.

    Jeg havde en periode for år tilbage, hvor jeg slugte bøger af lidt ældre dato - bl. s læste jeg stort set alle Pontoppidans bøger.

    Det har sikkert været i en af dem..........(?).

    Men efter jeg er begyndt at spinde hundeuld, er jeg kommet i tanke om det igen, for varmen fra hundeuld er virkelig noget specielt. Den er nærmest varm, når man tager det på.

    Men er det sådan, at man i "gamle dage" bruge hundeskind til at lune ryggen med, eller som middel mod gigt ?

    Nogen, som ved det - eller kan henvise til kilde-materiale ?
    Venlig hilsen
    Rokken

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Mia

    Jeg har nu hørt at man i gamle dage på Falster og Lolland brugte katteskind mod gigt, meen .. nogle ældre falstringer jeg har mødt har nu også brugt ordet kat om .. haremis... altså harer. Så det er for mig uvist om de har ment katte eller harer.. men håber da det sidste.
    Venlig hilsen
    Rokken

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet gydda

    Jeg kan også kun huske at have læst/hørt noget med at man før i tidden har brugt katteskind mod gigt (det var vist ½ overtro og ½ reel virkning).
    Venlig hilsen
    Rokken

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Laurine

    Hmm..... min mor og bedstemor sagde altid at hvis man havde ondt i ryggen, skulle man lægge sig op af hunden. og min mor påstod, at det virkede smertelindrende på hendes leddegigt, når hun sad med vores puddelhund.......sååååååeeeee, måske der er noget om snakken, men vi må jo holde øjne og ører åbne, for evt. nye oplysninger til emnet
    Venlig hilsen
    Rokken

  5. #5
    Ulla P Gæst
    Generelt varmer skindpels jo dejligt, så overtro eller ej, så er katteskind osse varmt og velgørende mod gigt.

    Hvad hund angår, så er det jo osse ret logisk - en hunds temperatur ligger et par grader over vores "normale mennesketemperatur", så en varm hund på skødet eller i ryggen både varmer, lindrer og virker socialt beroligende. ;)

    Ingen af delene er hverken magi eller hokuspokus - det er "bare naturen". ;)

    Men dette fif vil jeg tillade mig at putte ind under overtro (er der så noget man kan putte "over undertro"??)

    Hestekastanjer i lommen holder gigten væk!

    Jeg har ikke prøvet det, så jeg lægger ingen garantier. :)

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •