Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 4 af 10 FørsteFørste 12345678 ... SidsteSidste
Viser resultater 31 til 40 af 93

Emner: 2008/9 Zep's uldne tråd

  1. #31
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    5500 Middelfart
    Indlæg
    892
    Zep: du har gennemskuet mig! Det er jo derfor den stadig står i kælderen - der er lige noget andet, der skal være færdig først. Det der sker, er jo bare at ideerne myldrer ind og overtager pladsen, såsnart der er ledigt i et hulrum derinde.
    Jeg undrer mig over, at I har jeres uld hængende sjaskvådt så længe (det bliver jo surt!)? Jeg gør det - på den hårde måde? - nok fordi min grundholdning er: livet er for kort til at vente på sådan noget, der er jo 1000vis af nye projekter, der skal prøves. Jeg lægger det i et gammelt pudevår, binder for det, og slynger det. Herefter er det jo næsten skabstørt, og skal bare lige ud og lufttørre. Man kan om sommeren næsten tage det fra vaskemaskinen og på strikkepinden næsten.
    Strikke Marie

  2. #32
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    Hwa Hjørdis, jeg synes ikke jeg kan finde nogen spindetråd fra dig

    Sig mig hundeuld laver du overhovedet andet en at spinde i disse dag? Jeg synes ikke, der går en dag uden, at du viser de lækreste garner frem

    Er det ikke hårdt ved garnet at centrifugere det Strikke Marie? Jeg har ikke hørt om det før, så derfor heller ikke prøvet...

    Det er nu ikke sjaskvådt, men trykket for vand, når det bliver hængt til tørre. Jeg vil tro, at det er, fordi jeg tørrer, når der er lidt vind, at det ikke bliver det fjerneste surt. Indendørs ville det ganske givet - ligesom en uldsweater også helst skal ud i frisk luft at tørre efter min mening.

    Med den fart, der er på dig, kan det da ikke vare længe, før den rok spinder og du har startet din tråd
    og Julemor

  3. #33
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Å nej Zep jeg har en kæmpe order der skal være færdig, og når den er færdig ligger der allerede endnu en order, så det op kl lort, og så få lavet noget inden ryggen ikke vil være med mere.
    Men den næste order se den glæææææder jeg mig til, men mere om det i min egen tråd.
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  4. #34
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    5500 Middelfart
    Indlæg
    892
    Zep: med hensyn til centrifugering. Jeg kommer kun mindre portioner i ad gangen. Sådan ca. ½ fyldt pudevår. Det er jo ikke mere hårdt end ved vaskede uldtrøjer. Jeg synes personligt, at det giver et bedre resultat, idet det meste vand er ude af fibrene. Men husk endelig at binde løse hjælpetråde flere steder ellers skal man bruge alt for lang tid på at ordne det bagefter.
    Jeg gør også det samme når jeg vasker uld. Det opstod da jeg boede i lejlighed på 2. sal, og kun havde en altan at tørre uld på. Det var naboerne ikke tilfredse med - om sommeren.
    Jeg vasker, skyller og slynger, og så ligger det på aviser, der bliver skiftet såsnart de er våde, og ulden bliver vendt mange gange den første dags tid. Det er sjældent mere end et døgn om at tørre sådan her.
    Husk på al den tid du får, Zep, når du optimerer arbejdsgangen.
    Strikke Marie

  5. #35
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    Hundeuld dog (jeg må vist liiiige prøve at holde øje med, hvornår du er hjemme i din tråd igen )

    Altså Strikke Marie du glemmer da helt fornøjelsen ved at gramse på garnet på snoren, hver gang man kommer forbi Jeg må prøve det med slyngning på et tidspunkt Hvor mange omdrejninger?
    og Julemor

  6. #36
    Hjørdis Jensen Gæst
    Jeg har lagt mit garn ind under Hjørdis strik 2008, side 3 , Zep, men har kun fået lavet et par bundter, men skal snart igang igen !


  7. #37
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    5500 Middelfart
    Indlæg
    892
    Fuld knald: 1400 omdr.
    Strikke Marie

  8. #38
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515


    Jeg har brugt dagen på at inficere ungdommen

    Magnus på 10 år var på besøg for at lege med Annesofie idag. De har holdt sammen siden bh. klassen, selvom hun skiftede skole efter 2 år. Efter frokost satte jeg mig til rokken og der gik ikke mange øjeblikke, før Magnus kom hen... "ORV hvad er det for en maskine?!" Han var nærmest hypnotiseret af hjulet og tråden. Så han fik forklaring, fræsede på badeværelset og kiggede på mit garn på tørrekarrusellen og vendte tilbage og var imponeret. Han fik så også lov at få en tot karteflor i hånden og han syntes godt nok, det var BLØDT! Sååå det kan da godt være, han skal have en hue næste vinter
    og Julemor

  9. #39
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    Der er stille her i min tråd i disse dage. Men jeg fik lige lyst til at kigge indenom, da jeg læste om Nettes interesse for at prøve at spinde selv. Jeg tænkte nemlig tilbage til for et par år siden, hvor jeg selv sad og måbede over dette trylleri...

    Jeg springer elegant detaljerede beskrivelser af min forundring over, for de er nok ved at være trådt i baggrunden. Men jeg tænkte dengang i den praktiske ende, at det måtte være skønt selv at kunne lave sit garn til at strikke af. I en anden ende af fascinationen var det, at der overhovedet kunne skabes garn af totter. Wouw! Jeg fattede ikke en meter.

    Men jeg lærte så at sige fra bunden med en håndten og var pavestolt, da min første tråd var spundet! Fik så at vide, at der skulle bruges to som skulle tvindes sammen for at blive til garn... Altså først lære at ved hjælp af en snurrende bevægelse og et "træk" at få uldens fibre til ligesom at gribe ind i hinanden til en tråd, så lave endnu en tråd og så få dem til at "gribe om hinanden" ved at snurre den anden vej. Og voila var der garn. Nej det skal nok ses. (og kors hvor det larmer, når tenen rammer gulvet )

    Men jeg var solgt allerede da! Ikke så meget af udsigten til at strikke noget af mit eget garn som det nærmest terapeutisk fascinerende i processen.

    Idag betyder det også noget, at jeg er på vej med noget garn, som er helt helt specielt og ikke fåes magen til. Det er mit

    Men der er to ting, der nu kan få mig til at glemme tid - og det er sysler i haven samt at spinde uld. Det får ikke tuer på livets landevej til at forsvinde, men det giver hjernen mulighed for at koble om på en måde, som tøjvask og madlavning i det daglige ihvertfald ikke kan

    For min spinderok kom jo til fra Britt3060. Efter at have lært princippet med håndtenen, kastede jeg mig simpelthen bare ud i at lære at spinde via vejledninger, der ligger her på Rokken. Effektivt set var det måske bedst at få nogen til at justere min spinderok i alle ender og kanter, hvilket den helt sikkert trænger til. MEN ved ikke have fået det gjort lærer jeg den nu selv og kende og kan se, HVAD jeg skal have pillet ved, når jeg er færdig med det igangværende uld (ikke før, for så bliver resten af ulden jo anderledes spundet) - og SÅ kan jeg spørge mig for.

    At have en dygtig spinder til at lære sig teknikerne er sikkert også en fordel for effektiviteten. MEN resultaterne nu er stort set helt mine egne. Og hvem ved om jeg ikke ad den vej finder på spøjse tekniker, som så ingen kan gøre mig helt efter... For mig er det læring gennem leg og på den måde låser jeg mig ikke fast i, hvad en anden har som sine måder at gøre det på. Og det er lidt vigtigt for mig. Ville jeg have maskingarn, så købte jeg det... Det vil jeg ikke med dette - jeg vil opdage den uld jeg arbejder med og skal jeg så bruge noget helt specielt, så kan jeg spørge her på Rokken, hvor der er flere kapaciteter

    Lige for tiden er det jo forår og jeg folder mig ud med en masse i haven, som skal nydes til sommer, mens jeg sidder med min spinderok derude (50)
    og Julemor

  10. #40
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Å hvor jeg syntes du har fået fat i det på den helt rigtige måde..
    Zep`s garn nemlig.. ingen slet ingen i hele verden kan lave det samme
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

Side 4 af 10 FørsteFørste 12345678 ... SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •